De Hyundai Ioniq 5 N eN1 Cup is speciaal gemaakt voor het circuit, maar staat op hetzelfde E-GMP-platform als de straatversie van de Zuid-Koreaanse elektrische SUV. Hij heeft ook dezelfde twee elektromotoren, die samen tot 478 kW (650 pk) en 770 Nm opwekken, net als dezelfde batterij van 84 kWh als in de gewone Ioniq 5 N die we onlangs konden testen. Maar dat betekent niet dat de Koreaanse ingenieurs met hun duimen hebben zitten draaien toen ze deze raceversie ontwikkelden... integendeel!
200 kilo lichter
Het interieur van de Hyundai Ioniq 5 N eN1 Cup is volledig gestript en beschikt voortaan over een rolkooi voor de veiligheid. Aan de buitenzijde van deze Zuid-Koreaanse racewagen zien we grote spoilers voor- en achteraan, maar ook een motorkap uit CFRP en ruiten uit polycarbonaat. Het resultaat is dat deze circuitwagen zo'n 200 kilo lichter is geworden! De wielkasten zijn dan weer nog verder verbreed ten opzichte van de N-versie om plaats te maken voor gesmede velgen met slickbanden.
Nog even leuk gebleven
Wat Hyundai echter niet heeft veranderd ten opzichte van de klassieke Ioniq 5 N, zijn de vele gimmicks, rijmodi en specifieke functies van het sportmodel. De eN1 Cup-versie van de elektrische SUV behoudt dan ook de NGB-overboostfunctie, de gesimuleerde schakelmomenten (N e-Shift) en het N Active Sound, dat hier anders klinkt en versterkt wordt. Hyundai gaat zelfs nog een stap verder dan bij de straatversie van zijn elektrische sportwagen door toekomstige raceteams de kans te bieden hun eigen geluiden te ontwikkelen voor hun Ioniq 5 N eN1 Cup.
De toekomst van motorsport?
Met de Ioniq 5 N eN1 Cup wil Hyundai de toekomst van de autosport verkennen. Zoals zijn naam aangeeft, zal deze racewagen deelnemen aan een nieuwe klasse met de naam eN1. Deze klasse bestaat in eerste instantie uit een reeks van 10 races, waarvan het format varieert van eliminatieraces, één-op-één-duels en traditionele sprintraces. Alle exemplaren van de Ioniq 5 N eN1 Cup die deelnemen zijn technisch identiek, maar de verschillende teams kunnen wel het verschil proberen maken door hun bandentype en -fabrikant te kiezen, net als de afstelling van het onderstel.