Toyota gelooft meer in hybrides met benzinemotor, maar beseft dat diesels in sommige landen onmisbaar blijven. “Bij Toyota zijn we ervan overtuigd dat de huidige milieu-uitdagingen niet kunnen worden aangegaan met een eenvormige benadering. Hybridemotoren staan centraal in ons streven naar duurzame mobiliteit maar in Europa is er ook voor schone dieselmotoren een rol weggelegd”, zegt Didier Leroy, topman van Toyota Europe.
Om de ontwikkelingskosten en -tijd te beperken en te profiteren van schaalvergroting, zocht Toyota een partner. Twee jaar geleden tekende het een contract met BMW. Niet alleen om diesels te leveren, maar ook om samen een brandstofcel te ontwikkelen, eventueel een sportwagenplatform te delen en onderzoek te doen naar lithium-luchtbatterijen.
De eerste stap is de Verso 1.6 D-4D, uitgerust met een diesel die we al kennen van Mini. Ingenieurs van Toyota pasten wel een aantal onderdelen aan om de motor en de transmissie te verzoenen met de Japanse elektronica. Nieuw zijn onder meer de motorsteunen, het dubbelmassavliegwiel en het start-stopsysteem.
De 1.6 D-4D levert 112 pk en een koppel van 270 Nm (CO2 119 g/km). De grotere Toyota-diesels met 124, 150 en 177 pk blijven in het gamma.