De 6 beste supercars uit de jaren 90: hoeveel zijn ze vandaag waard?

Deze zes auto’s hebben een legendarische status. Ze zijn al even zeldzaam als krachtig. En in tegenstelling tot de huidige generatie supercars ontbreekt het hen volledig aan rijhulp…
  • Piette François
  • 02 juni 2017

Bugatti EB110: 500.000 tot 800.000 euro – 139 exemplaren

V12, 4 turbo’s – 3,5 liter – 560 tot 610 pk – 0-100 km/u in 3,3 seconden – 344 km/u

Begin jaren 90 verrees Bugatti uit zijn as dankzij het enthousiasme van een Italiaanse zakenman. Het bedrijf zocht de beste ingenieurs, vestigde zich in grote fabrieken en werkte aan toptechnologie: vierwielaandrijving, een 3,5 liter grote V12 met vier turbo’s en tot 610 pk voor de SS-versie. Aardverschuivende prestaties gecombineerd met een beheersbaar weggedrag.

Ferrari F50: 2,3 miljoen euro – 349 exemplaren

V12, atmosferisch – 4,7 liter – 520 pk – 0-100 km/u in 3,8 seconden – 325 km/u

De legendarische F40 opvolgen was geen eenvoudige klus. Ferrari zette dus de grote middelen in met een V12 uit de Formule 1, een uitbundig lijnenspel en een afneembaar dak. De laatste Ferrari-hypercar met manuele versnellingsbak, deze F50, met een geluid en sensaties die aan een racewagen doen denken.

Mercedes CLK-GTR: 2 miljoen euro – 35 exemplaren (alle versies samen)

V12, atmosferisch – 6,9 tot 7,3 liter – 619 tot 720 pk – 0-100 km/u in 3,2 tot 3,8 seconden – 344 km/u

In 1997 lanceerde Mercedes de straatversie van dit competitiemodel. Het FIA-reglement vereiste een productie van minstens 25 exemplaren en Mercedes paste zijn productiemodellen lichtjes aan: een toegenomen cilinderinhoud (6,9 liter), wat alcantara en leder en een wettelijke uitrusting. Voor de rest is dit een echt monster voor op de weg.

Porsche 911 GT1: 5 miljoen euro – 25 exemplaren

6 cilinders, boxer met 2 turbo’s – 537 pk – 0-100 km/u in 3,9 seconden – 308 km/u

Net als Mercedes moest Porsche eveneens minstens 25 exemplaren van zijn racewagen op de weg zetten om zijn 911 GT1 te homologeren. Het resultaat? Een ultieme 911, met bijna 550 pk, die zich weliswaar beter thuis voelde op circuit dan op plattelandswegen.

Jaguar XJ220: 300.000 euro – 277 exemplaren

V6, 2 turbo’s, 3,5 liter – 550 pk – 0-100 km/u in 3,8 seconden – 340 km/u

Jaguar kondigde een straatversie aan die nauw aanleunde bij zijn racemodellen, aangedreven door een geweldige V12. Uiteindelijk werden het maar half zoveel cilinders. De V6 biturbo had niet hetzelfde karakter, maar ontgoochelde zeker niet op vlak van prestaties: de “220” in zijn naam verwijst naar zijn topsnelheid in… mijl per uur. Te vermenigvuldigen met 1,6 dus.

McLaren F1: 11 miljoen euro – 106 exemplaren (alle versies samen)

V12, atmosferisch – 6,1 liter – 627 pk – 0-100 km/u in 3,4 seconden – 380 km/u

Als er één hypercar is die je moet onthouden, dan is het deze wel. De McLaren F1 herbergde voor die tijd uitzonderlijke technologie en originele elementen (drie zitplaatsen met de chauffeur centraal, gouden bekleding in het motorcompartiment om de hitte tegen te houden,…) en spreekt vandaag nog tot de verbeelding. De circuitversies van deze Le Mans-winnaar verschilden nauwelijks van de straatversies.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km