Audi R8 Spyder V10 Plus: de gifgroene brulkikker

Die waren ze bij Audi nog vergeten: de V10 Plus-versie van de R8 Spyder. Dat zetten de Duitsers meteen recht: met de snelste cabriolet die Audi ooit geproduceerd heeft!

  • Bervoets Wim
  • 14 juni 2017

De nieuwe R8 verscheen in 2015 op de markt, de dakloze Spyder volgde een jaar later. De cabrioletversie kreeg aanvankelijk alleen de “gewone” V10 van 540 pk centraal achterin, maar de Plus-versie kon uiteraard niet uitblijven.

Laatste der Mohikanen

De motor wordt natuurlijk integraal overgeheveld uit de coupé. Dat betekent dat je dus nog steeds recht hebt op een atmosferische V10, die in de Plus-variant 610 pk en 560 Nm produceert. Een turbo? Daar doet de R8 niet aan mee. De prestaties zijn op een haar na dezelfde als die van de gesloten versie: 0-100 km/u in 3,3 seconden en een topsnelheid van 328 km/u.

Quattro standaard

Al dat vermogen wordt via een S-Tronic-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling naar de vier wielen gestuurd. Naar goede Audi-gewoonte is deze topatleet dus standaard voorzien van Quattro-vierwielaandrijving.

Koolstofvezel

Herkennen doe je deze V10 Plus aan de koolstofvezel accenten, waaronder de voorspoiler. De Plus-versie bespaart natuurlijk op heel wat plaatsen gewicht: met de lichtere kuipzetels, de koolstofkeramische remmen en de lichtere velgen. De karakteristieke “sideblades”, de vaste achterspoiler en de afdekking van de stoffen kap zijn dan weer gemaakt uit plastic dat met koolstofvezel werd versterkt. Het dak openen en sluiten duurt trouwens twintig seconden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km