Benzine of diesel: diesel financieel steeds minder interessant

Dieselwagens vallen steeds minder in de gratie bij particuliere kopers. Bovendien ligt de drempel waarbij diesel financieel voordeliger is dan benzine steeds hoger. Mobiliteitsorganisatie VAB berekende dat die nu al op 30.000 kilometer ligt.

  • Bervoets Wim
  • 06 juli 2017

VAB berekende daarvoor de kostprijs per kilometer als je 10.000 kilometer per jaar doet, 20.000 of 30.000 kilometer. Daarbij hielden ze rekening met de aankoopprijs, BIV, verkeersbelasting en het werkelijke verbruik.

18 modellen

Voor de oefening gebruikte VAB telkens twee modellen van in totaal negen merken: Audi, Ford, Hyundai, Mazda, Nissan, Opel, Peugeot, Renault en Seat. Van elk model werd een benzine- tegen een dieselvariant uitgespeeld.

Kilometers

Volgens VAB worden er in Vlaanderen ongeveer 48% benzinewagens verkocht, tegenover 49% diesels. In Wallonië ligt dat cijfer iets anders, zegt VAB: 62% dieselwagens tegenover 36% benzines. Toch legt 85% van de particuliere autokopers minder dan 20.000 kilometer per jaar af, en zijn die kopers dus beter af met een benzine. In dat geval bleek er maar één model als diesel voordeliger dan als benzine: de Peugeot 308.

Grens op 30.000

Wordt het aantal gereden kilometer per jaar op 30.000 gelegd, dan zijn er maar vijf modellen interessanter als diesel: de Ford Focus, Ford Kuga, Nissan Pulsar, Nissan Qashqai en Peugeot 308. De overige dertien kosten ofwel evenveel als benzine of diesel, of zijn goedkoper als benzine. Dat zijn de Audi A3 en Q2, Hyundai i30 en Tucson, Mazda 3 en CX-3, Opel Astra en Mokka, Peugeot 3008, Renault Mégane en Scénic, en Seat Leon en Ateca.

Steeds verder

Eind 2018 stelt de overheid de accijnzen op benzine gelijk aan die op diesel. Het prijsverschil tussen de twee brandstoffen aan de pomp zal dus nog verder verkleinen, waardoor alleen het lagere verbruik van een dieselwagen als voordeel overblijft. VAB becijferde dat dan slechts 3% van de particuliere kopers beter af is met een dieselwagen. De vuistregel van “het minimum aantal kilometer per jaar voor een diesel” zal dan wellicht de grens van de 30.000 kilometer per jaar overschrijden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Source ©: VAB.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km