Hyundai i30 N: de grote Golf GTI-concurrent?

Hyundai heeft voor het eerst zijn langverwachte hot hatch getoond. De i30 N werd uitvoerig getest op de beroemde Nürburgring en heeft met 275 pk genoeg onder de motorkap om een bekende Duitse GTI het vuur aan de schenen te leggen!

  • Bervoets Wim
  • 14 juli 2017

De afgelopen heeft Hyundai heel wat ervaring opgedaan in de motorsport. Niet alleen in het WRC-rallykampioenschap, maar ook in zijn testcentrum aan Duitslands beroemdste circuit, de Nürburgring.

275 pk

Het resultaat is het eerste productiemodel van Hyundais N-afdeling: de i30 N. Die puurt in zijn Performance Package 275 pk en 353 Nm uit de 2.0 T-GDI viercilinder turbobenzine, en stuurt dat via een manuele zesversnellingsbak naar de voorwielen. Er is ook een “standaarduitvoering” van de i30 N: die produceert 250 pk en 353 Nm. Die laatste sprint naar 100 km/u in 6,4 seconden, de Performance-versie doet 6,1 seconden over dezelfde oefening. De topsnelheid ligt op 250 km/u.

18 of 19 duim

De Koreaanse ingenieurs besteedden de nodige aandacht aan het chassis: de ophanging wordt elektronisch gestuurd, de i30 N krijgt specifieke 18- of 19-duimsvelgen (die hem respectievelijk 4 en 8 mm lager maken dan de gewone i30) en een elektronisch sperdifferentieel tussen de voorwielen moet voor de nodige grip in de bochten zorgen.

Vijf rijmodi

Met behulp van knoppen op het stuur kan je de parameters van de auto zoals gasrespons, demping en stuurgewicht afstellen in vijf rijmodi: Eco, Normal, Sport, N en Custom. Daarbij moeten een automatische tussengasfunctie en een inschakelbare sportuitlaat voor meer rijbeleving zorgen.

Prijzen

Officiële prijzen voor de Hyundai i30 N zijn er nog niet, maar met de juiste prijsstrategie kan deze Koreaan wel eens een geduchte concurrent worden voor de Peugeot 308 GTi en de onvermijdelijke Golf GTI. Of hij ze ook dynamisch overtroeft, hopen we snel te ontdekken tijdens een eerste test.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Video ©: Hyundai Motor Europe.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km