Iconen van toen: Mercedes 300 SL

Zijn “gullwing”-deuren en prestaties maakten er een legende van. Volgens sommigen gaat het zelfs om de eerste supercar ter wereld. Tijd om deze 300 SL eens van dichterbij te bekijken.
  • Piette François
  • 08 juni 2017

Na de Tweede Wereldoorlog kreunde Duitsland onder de schade. Maar de Duitsers wilden alles zo snel mogelijk heropbouwen. De fabrieken lagen nog in puin, maar de ingenieurs dachten al na over nieuwe modellen. Lang hoefden ze niet te wachten om Mercedes opnieuw te zien schitteren in de races.

Absolute dominantie

In 1952 lanceerde Mercedes de “W194”, beter bekend als de 300 SL. Die benaming stond voor 3 liter aan cilinderinhoud en “Sport Leicht”. De racewagen liet snel van zich horen, met overwinningen in de 24 Uren van Le Mans en de Carrera Panamericana. Zijn lijnen en prestaties maakten een stevige indruk op een zekere Mach Hoffman. Die Amerikaanse dealer van meerdere merken overtuigde het merk met de ster om het model in productie te brengen.

1.000 exemplaren om te beginnen

Om de directie van de Mercedes-fabriek te overtuigen, bestelde Max Hoffman 1.000 exemplaren en deed hij zelfs al een grote aanbetaling. Mercedes gaf zijn akkoord en startte de productie. Er waren uiteraard enkele aanpassingen nodig, maar de productieversie behield wel zijn beroemde vleugeldeuren. Hij werd uiteindelijk voorgesteld op het salon van New York in 1954.

Technologisch

De auto kreeg een stevig prijskaartje, maar de technologie die hij verpakte, zat daar voor iets tussen: een buizenchassis, onafhankelijke ophanging voor- en achteraan, en vooral een drieliter zescilinder met rechtstreekse injectie en een hoek van 60 graden, een première in de autogeschiedenis. De motor produceerde 215 pk, wat voor die tijd heel wat was. Op die manier haalde de 300 SL 100 km/u in 8,8 seconden en een topsnelheid van 240 km/u. Als je weet dat een kleine gezinswagen begin jaren 50 amper 100 km/u haalde, waren dat ongeziene prestaties.

Evoluties

De prestaties waren dan wel indrukwekkend, toch waren er enkele gebreken: zo konden de ruiten niet naar beneden en werd het al snel bijzonder warm aan boord. Mercedes koos dus voor een radicale oplossing, en stelde in 1957 de Roadster voor. Na 1.400 exemplaren werd de productie van de coupé gestaakt. Het weggedrag kreeg eveneens kritiek, die Mercedes beantwoordde door de achteras te reviseren. In 1963 eindigde de productie van de Roadster: 1.858 exemplaren rolden er van de band.

Vandaag

Een 300 SL vinden betekent dat je je moet wenden tot de grote veilinghuizen en gerenommeerde specialisten. Met zijn “gullwing”-deuren is de coupé uiteraard het meest gegeerde model: hij kost meer dan een miljoen euro. Wil je echte exclusiviteit? Zoek dan een model met aluminium koetswerk: daar werden 29 exemplaren van gemaakt, ze kosten ongeveer 6 miljoen euro. De Roadster is de meest redelijke 300 SL: hij rijdt aangenamer, is makkelijker te vinden en ook iets minder duur: € 900.000. Een koopje?

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km