Voor het ontwerp van de opvolger ging BMW opnieuw aankloppen bij de tekenaar van de M1: Giorgetto Giugiaro. Diens designstudio Italdesign ging aan de slag en kwam weer naar buiten met de Nazca M12.
Stijlbreuk
Italdesign ontwierp een model met veel zachtere, ronde lijnen vergeleken met de hoekige 70s-trekjes van de M1. Wat hij wel nog gemeen had met de M1? Het lage radiatorrooster en de positie van de motor.
Uit de 8-Reeks
Het resultaat werd “Nazca M12” genoemd. De motor leende hij van de BMW 850i: een 5 liter grote V12 van 300 pk. Die werd centraal achterin geplaatst en was gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. Het aerodynamische koetswerk uit koolstofvezel en aluminium zorgde ervoor dat het gewicht beperkt bleef: de Nazca zette 1.100 kilogram op de weegschaal en haalde een topsnelheid van 290 km/u.
Nazca C2
De Nazca M12 werd getoond op het salon van Genève, maar BMW twijfelde. De M1 leverde niet het verhoopte succes op, en BMW zag een tweede onzekere avontuur niet zitten. Toch kwam Italdesign in 1992 met een nieuwe conceptcar, de Nazca C2. Die maakte gebruik van de 5,6 liter grote V12 uit de 850CSi.
Njet van BMW
Uiteindelijk besliste BMW om de Nazca niet in productie te nemen. Italdesign kreeg wel de toestemming om het typische BMW-radiatorrooster en de merklogo’s te gebruiken op de drie prototypes. Ook de C2 Spider, die volgde in 1993, kreeg nog een BMW-stempel.
En toch…
Geen productie dus voor deze BMW Nazca. Toch glipte er één prototype tussen de mazen van het net: de sultan van Brunei strikte een exemplaar. Dat blauwe exemplaar wisselde enkele jaren geleden voor meer dan € 700.000 van eigenaar…