Opel
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
De MGB is een van de populairste oldtimers. Hoe kan je er dan mee opvallen bij een oldtimermeeting? Met deze exclusieve Belgische variant misschien?
Eind jaren 50 was Jacques Coune een Brusselaar met een passie voor Italiaanse auto’s. Hij importeerde Abarth-onderdelen voor Fiats en leidde ook een klein koetswerkbedrijf dat af en toe speciale versies maakte van bestaande modellen. Zo bouwde hij een kleine reeks Volvo Amazone-cabriolets en enkele bedrijfsversies op basis van BMW’s en Mercedessen. In 1963 bezweek hij net als zovelen voor de charme van de MGB… maar vond hij het jammer dat er nog geen coupéversie van bestond.
Op het salon van Brussel in 1964 presenteerde Coune een coupéversie van de MGB. De wijzigingen bleven niet beperkt tot een simpele hardtop: dankzij onderdelen van onder meer Renault en Simca ontwierp hij een auto met een eigen persoonlijkheid, met een aflopende daklijn en een Ferrari-achtige achterkant. Het ontwerp werd zo goed ontvangen dat Coune hem besloot te produceren.
De coupé kende een bescheiden succes. Maar Coune zag al snel de voordelen van glasvezel en verving er na enkele exemplaren zijn staal door. Het grote voordeel: een lager gewicht. De MGB’s van Jacques Coune waren dus sneller dan de MGB’s van de fabriek.
Naast coupés bouwde hij ook enkele cabriolets en een originele targa voor baron Lippens. Die werd “Gemini” gedoopt en zou enkele jaren later volledig vernield zijn door een prostituee die de auto derdehands had gekocht.
Er werden 56 coupés gebouwd en een handvol cabriolets. Hoeveel er vandaag nog bestaan, is moeilijk te zeggen, maar ze zijn gegeerd bij liefhebbers uit eigen land. Reken op € 5.000 tot € 10.000 meer dan een gewone MGB (dus tussen € 20.000 en € 35.000 afhankelijk van de staat), wat gezien zijn originaliteit niet bijzonder duur is.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...