Vergeten model: MGB Jacques Coune, de Belgische variant

De MGB is een van de populairste oldtimers. Hoe kan je er dan mee opvallen bij een oldtimermeeting? Met deze exclusieve Belgische variant misschien?

  • Piette François
  • 30 juni 2017

Eind jaren 50 was Jacques Coune een Brusselaar met een passie voor Italiaanse auto’s. Hij importeerde Abarth-onderdelen voor Fiats en leidde ook een klein koetswerkbedrijf dat af en toe speciale versies maakte van bestaande modellen. Zo bouwde hij een kleine reeks Volvo Amazone-cabriolets en enkele bedrijfsversies op basis van BMW’s en Mercedessen. In 1963 bezweek hij net als zovelen voor de charme van de MGB… maar vond hij het jammer dat er nog geen coupéversie van bestond.

Coupé op maat

Op het salon van Brussel in 1964 presenteerde Coune een coupéversie van de MGB. De wijzigingen bleven niet beperkt tot een simpele hardtop: dankzij onderdelen van onder meer Renault en Simca ontwierp hij een auto met een eigen persoonlijkheid, met een aflopende daklijn en een Ferrari-achtige achterkant. Het ontwerp werd zo goed ontvangen dat Coune hem besloot te produceren.

Cabriolets en targa

De coupé kende een bescheiden succes. Maar Coune zag al snel de voordelen van glasvezel en verving er na enkele exemplaren zijn staal door. Het grote voordeel: een lager gewicht. De MGB’s van Jacques Coune waren dus sneller dan de MGB’s van de fabriek.

Naast coupés bouwde hij ook enkele cabriolets en een originele targa voor baron Lippens. Die werd “Gemini” gedoopt en zou enkele jaren later volledig vernield zijn door een prostituee die de auto derdehands had gekocht.

Vandaag

Er werden 56 coupés gebouwd en een handvol cabriolets. Hoeveel er vandaag nog bestaan, is moeilijk te zeggen, maar ze zijn gegeerd bij liefhebbers uit eigen land. Reken op € 5.000 tot € 10.000 meer dan een gewone MGB (dus tussen € 20.000 en € 35.000 afhankelijk van de staat), wat gezien zijn originaliteit niet bijzonder duur is.

MG

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km