Vergeten model: Rover SD1, de betaalbare V8

In de jaren 70 wilde British Leyland twee van zijn topmodellen vervangen door één exemplaar. Dat model liet zich inspireren door… de Ferrari Daytona.

  • Piette François
  • 04 juli 2017

Het ontwikkelingsproces duurde lang, maar het resultaat mocht er wezen: toen Rover de SD1 in 1976 onthulde, kreeg die meteen de titel van auto van het jaar. Het model moest de Rover P6 en de Triumph 2000/2500 vervangen, en kreeg een imposante motor: een aluminium V8 van 3,5 liter van Buick. Toch ging niet alles zoals gepland…

Vernieuwend en conservatief

De Rover SD1 moest aanvankelijk een 2.3 en 2.6 zescilinder krijgen naast de 157 pk sterke V8. De Brit was tegelijk een vernieuwende en traditionele luxeberline. Zijn kofferklep, zijn door de Ferrari Daytona geïnspireerde lijn en zijn topuitrusting onderscheidden hem van gewone modellen. Technisch stelden de Britse ingenieurs zich tevreden met vertrouwde oplossingen: een starre achteras en trommelremmen achteraan, op een auto van 4,7 meter lang.

Bedroevende kwaliteit

Groot-Brittannië in de jaren 70: stakingen en vakbondsacties. Heel wat bedrijven leden onder de situatie en hun producten waren daardoor bedroevend slecht afgewerkt. De Rover SD1 was geen uitzondering: de toenmalige pers kaartte de situatie op de testwagens aan, en deed het ergste vermoeden voor de auto’s die voor klanten bestemd waren.

Carrière van 10 jaar

Toch had de SD1 er een eerbare carrière opzitten: tussen 1976 en 1986 werden er meer dan 300.000 exemplaren geproduceerd. Doorheen de jaren verschenen er nieuwe varianten, waaronder een benzineviercilinder, een dieselmotor en vooral een V8 met injectie, waardoor het vermogen steeg tot bijna 200 pk. Die versie heette “Vitesse” en moest een geloofwaardig alternatief vormen voor de BMW 535i.

Vandaag

Uiteraard zijn de Vitesse en Van Den Plas het meest gegeerd: de eerste voor zijn prestaties, de tweede voor zijn luxe en comfort. Helaas weerstond de assemblagekwaliteit van die modellen de tand des tijds niet. Erger zelfs: roest tastte heel wat exemplaren aan die aan de elementen werden blootgesteld. De elektrische snufjes in de auto houden er vaak een eigen mening op na.

Van alle motoren kies je uiteraard het best voor de V8: die is stevig en melodieus, maar neem je het best met de manuele versnellingsbak. De drietrapsautomaat laat je beter links liggen. Hoeveel? Ongeveer € 7.000 voor een uitstekend exemplaar met V8, minder voor een zescilinder en meer voor een Vitesse. Het koopje van het jaar?

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km