Testen

Abarth 595 Competizione: hard gestoken

Het Abarth-gamma werd helemaal herwerkt en telt nu drie modellen: de 500 Elaborabile, de 595 Turismo en de 595 Competizione. We kropen achter het stuur van die laatste, die het beste past bij het sportieve temperament van het merk met de schorpioen. Deze Italiaan gaat erg vlot vooruit.

  • Piette François
  • 26 augustus 2013
  • Fiat
Voor- en nadelen
  • Grip (droog wegdek)
  • Krachtige remmen
  • Prestaties van goed niveau
  • Steun sabelt-zetels
  • Verleidelijk voorkomen
  • Vurig temperament
  • Wild motorgeluid
  • Afwerkingsdetails
  • Draaicirkel
  • Harde ophanging
  • Mta-bak te verbeteren
  • Onnauwkeurig weggedrag
  • Rijpositie (grote personen)
  • Verouderd multimediasysteem
  • Voorbijgestreefd multimediasysteem

160 paarden in een doosje

Lijkt het vermogen van 135 pk in de Abarth 500 je nog te rustig, kijk dan naar de 595. Hier wordt de kleine 1.4 Turbo T-Jet opgevoerd tot 160 pk en een koppel van 230 Nm. Genoeg om de Duitse berlines te bekampen met een spurt van 0 tot 100 km/u in 7,4 seconden en een maximumsnelheid van 211 km/u. Niet mis.

Chic of sportief?

Terwijl de Turismo-variant eerder gericht is op ‘goede Italiaanse smaak’ met een verfijnde ambiance, trekt de Competizione resoluut de kaart van de sportiviteit. Van de Record Monza-uitlaat tot de 17-duimsvelgen en de gele Brembo-remzadels: deze versie steekt zijn bedoelingen niet weg. In het interieur zien we Sabelt-kuipzetels en aluminium inzetstukken.

You’ve got the look!

De 500 is niet meer van de jongsten , maar trekt nog altijd de aandacht. Zeker in deze Abarth-versie, die de contouren nog wat mannelijker maakt en zijn intenties meteen duidelijk maakt. Er zijn maar liefst vier uitlaten, evenveel als op een Ferrari. Daar lacht niemand mee. Ook de kleine schorpioenen rondom het koetswerk verleiden klein en groot.

Racesfeer

In het interieur zweeft de sfeer tussen sportiviteit, exclusiviteit en low cost. Sportief, door de Sabelt-zetels die het lichaam perfect omsluiten, de zwarte dakhemel en de aluminium pedalen die eraan herinneren dat deze auto meer is dan een paradepaardje. Exclusief, door de kwaliteit van het leder, het geborduurde Competizione-logo en de stijlvolle Abarth-schorpioen. En tot slot low cost, want de basis blijft een stadswagen met harde en goedkope plastics en een radio-interface die illustreert dat de Fiat 500 niet meer zo jong is.   

Wel voor klein, niet voor groot

Heeft de natuur je goed bedeeld en buig je instinctief het hoofd onder elke luster, zoek dan iets anders. De Sabelt-zetels zijn niet in de hoogte regelbaar, waardoor het hoofd van grote bestuurders direct het dak raakt. Ook het stuur, dat alleen in de hoogte verstelbaar is en een weinig natuurlijke rijpositie oplegt, is een beperking.

Aan de slag

Draai de contactsleutel om en je bent die ongemakken al snel vergeten. De kleine 1.4 T-Jet ontwaakt met een ongelooflijk gebrul en door de vier Monza-uitlaten weerklinkt hees gerommel. Sfeer verzekerd.

Niet voor de stad

De gerobotiseerde versnellingsbak is zeker geen toonbeeld van zachtheid. De manuele modus met paletten aan het stuurwiel is te verkiezen boven de automatische stand, die voor verbetering vatbaar is. Hij schakelt met horten en stoten en de snelheid van uitvoering is niet indrukwekkend, maar je geraakt het uiteindelijk wel gewoon.

Ondanks zijn kleine afmetingen is deze Abarth geen ideale stadswagen: zijn draaicirkel vormt al snel een handicap, de uitlaat is nooit helemaal discreet en door de harde ophanging voel je de minste oneffenheid. Tijd om te vertrekken.  

Op de weg

Op bochtige wegen vindt hij eindelijk een terrein om zijn talenten te tonen. Druk op het gaspedaal en de TCC (Traction Torque Control, oftewel het elektronisch differentieel) zet de furie van de 160 paarden op het asfalt. De acceleraties zijn stevig, de mechaniek schreeuwt uit alle macht en laat angstaanjagende explosies horen, het stuur richt de voortrein heel precies en de krachtige remmen verzwakken nooit. De bestuurder wordt door elkaar geschud en voelt in het stuur hoe dit autootje beweegt langs alle kanten.

Wie zijn gat verbrandt …

Wees op je hoede: deze schorpioen kan venijnig steken. De uiterst korte wielbasis maakt de achterkant wispelturig bij stevig remmen en veroorzaakt een levendig gedrag bij onstabiele manoeuvres. Een Abarth bestuur je door in rechte lijn te remmen en daarna als een kogel de bocht uit te komen dankzij de TTC.

Prijzen

De Abarth-wereld opent vanaf 17.900 euro. Maar om te genieten van de stevige acceleraties en de typische sfeer van de Competizione moet je rekenen op minstens 23.100 euro. De gerobotiseerde versnellingsbak voert de prijs nog op met 1.400 euro. Ons advies? Kies voor de handgeschakelde transmissie.

Abarth kondigt een verbruik van 6,5 l/100 km aan, maar reken eerder op een gemiddelde van 7,8 l/100 km. Of bijna twee liter meer als je deze bolide graag laat brullen.

Conclusie    

Terwijl huidige sportieve auto’s temperament verliezen en de muziek uit hun uitlaat zachter wordt, maakt de Abarth 595 Competizione een bocht van 180 graden. Deze zenuwpees boordevol karakter herinnert je voortdurend dat hij van sport houdt. Hij ontsnapt aan de ‘koude perfectie’ van heel wat concurrenten en verheugt de liefhebbers van sensaties. Maar zijn kleurrijk temperament legt beperkingen op in het dagelijkse gebruik, te beginnen bij de veel te harde ophanging. Weet dus waar je aan begint.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: François Piette. Source ©: Abarth.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km