Testen

Mechanica troef

De voorbije jaren krijgen de auto’s steeds meer vermogen en nog meer het koppel te verwerken. Er worden de laatste tijd waarden gehaald, waarvan men 10 jaar geleden alleen maar durfde te dromen. Een doordeweekse familiewagen heeft tegenwoordig al gauw 300 Nm ter beschikking. Uiteraard verfijnden de wielophangingen, maar een dergelijke kracht naar het asfalt versluizen doe je niet zomaar. Alle constructeurs roepen dan ook uitgebreid de assistentie van allerhande elektronische hulpen in. Verbazing alom dan ook, nu Alfa een puur mechanisch systeem voorstelt.
  • Piette François
  • 06 maart 2008
  • Alfa Romeo
Voor- en nadelen
  • Complete uitrusting
  • Schitterende motor
  • Sfeer van het interieur
  • Tractie
  • Verbeterde afwerking
  • Weggedrag (op mooi vlakke wegen)
  • Beperkte binnenruimte
  • Erg droge ophanging
  • Smalle zetels

 

Presentatie

De 147 is een oude bekende, die stilletjes aan de fakkel zou moeten doorgeven. Toch blijft, dankzij een recente facelift, zijn lijn nog steeds verleidelijk en kan hij nog enkele jaartjes verder. De belangrijkste veranderingen merk je aan de voorzijde op. De kalender daalt nu nog lager terwijl de lichten agressiever werden getekend. Het totale plaatje is zuiver gelijnd en enigszins agressief, zonder vulgair te worden en straalt nog steeds die betoverende Italiaanse charme uit. De mooie 19-duimers die op onze testwagen gemonteerd werden vervolledigen het mooie beeld. Enige minpuntje vinden wij de achterbumper die niet laag genoeg komt. Hierdoor ziet hij er een beetje “hoog op zijn poten” uit. Alsof hij water in zijn kelder heeft.

In het interieur herken je dadelijk de latino-sfeer van vroeger, die in de Q2 versie erg sterk tot uiting komt. Eerst en vooral zijn er de wijzerplaten die zo typisch Italiaans zijn. Maar die latijnse sfeer gaat nog verder, met goed omvattende lederen stoelen die wel behoorlijk smal zijn. Niets voor snoepers met brede heupen. De zwarte zetels met rode stiksels zorgen samen met het in de rugleuningen geborduurde logo ook voor een echte « sport »-sfeer. Net als de versnellingspook trouwens, die met zijn koele aluminium zo uit de jaren 60 werd gehaald. Toch doet de lengte van de pook eerder aan een bezemsteel denken, dan aan een joystick uit een racewagen!

Ook onder de kap vinden we bekend volk terug. De 1.9 JTD met 150 pk en 305 Nm heeft zijn sporen al lang verdiend. Het indrukwekkend koppel zorgt wel voor wat twijfels over de motriciteit. Maar dan komt de constructeur van over de Alpen met een mechanische sper op de proppen. Deze sper vermijdt dat bij het uitkomen van een korte bocht of op een gladde ondergrond, een wiel plots zou doorslippen. Een sperdifferentieel zorgt ervoor dat twee wielen op eenzelfde as tegelijkertijd draaien, maar het verschil tussen beide wielen wordt tot een bepaald percentage beperkt. Ten opzichte van de elektronische toepassingen van de collega constructeurs heeft een sper het grote voordeel dat het absoluut betrouwbaar is en nooit door één of de andere stukke sensor of welk mysterie dan ook, buiten werking wordt gesteld. Daarenboven is een sper efficiënter, want het werkt ogenblikkelijk en moet niet via allerhande electro remmen of motor dichtknijpen.

En concreet?

Op de weg zorgt het sperdifferentieel zonder twijfel voor meer rijplezier. Op geen enkel moment heb je nog last van gripverlies en kan de 147 met volle kracht uit korte bochten wegaccelereren. De ophanging is op niveau en de brede banden van ons exemplaar zorgen voor een indrukwekkende aankleving. Keerzijde van de medaille is wel dat op slechte wegen de Alfa wat zoekerig wordt en dat mogen we voor een groot deel op rekening van de harde demping zetten. En die demping zorgt er ook voor dat het comfort niet bij de besten van de klas hoort. De 147 reageert op elke onregelmatigheid van de ondergrond en stuurt die trouw door naar de rug van de inzittenden.

De JTD mag dan niet al te jong zijn, hij is nog verbazend levendig. Hij is erg soepel en laat je toe om een dynamische rijstijl aan te houden, zonder de naald van de toerenteller in de rode hoek te moeten drijven. Hij klimt trouwens erg lineair in de toeren en elke trap op het gaspedaal wordt met een forse duw in de rug beantwoord.

Het verbruik blijft net onder de 8 liter. Met 7,8 liter per honderd zit hij trouwens in de goede middenmoot, terwijl hij daarbij 157 gr CO2 per kilometer uitstoot.

Prijzen en uitrusting

Voor 23.700 € mag je de 147 Q2 in jouw garage zetten. Voor die prijs monteert Alfa mistlichten vooraan, een lederen stuurwiel, elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels en bediening van de radio aan het stuur. Parkingsensors, een radio-CD, airco met dualzone, een boorcomputer en een cruise controle zorgen ervoor dat de uitrusting mooi compleet mag genoemd worden. Als je graag mooi verzorgd leder ziet, moet je 1640 € extra opleggen. Een GPS kost 1590 euro en metaallak rondt het geheel met 375 € af.

Conclusie

Het sperdifferentieel zorgt in de 147 Q2 ontegensprekelijk voor meer rijplezier en op bochtige wegen blijkt de 147 erg efficiënt te zijn. Op voorwaarde dat het wegoppervlak…vlak is. Want de erg droge demping zorgt soms voor onverwachte reacties. De versie die we hier voorgesteld kregen, heeft ons onze mening over de Alfa 147 doen herzien en ondanks dat hij wat ouder wordt heeft hij toch nog steeds dat typische en dat speciale… Forza!

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Alfa Romeo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km