Testen

Romeo vindt Julia

Door een historische naam weer op te vissen, heeft Alfa Romeo een manier gevonden om weer aan te knopen bij het succes. Giulietta, een naam vol geschiedenis en romantiek, sierde ook al op een legendarisch model in de jaren vijftig. De nieuwe Giulietta is geboren om te verleiden. Maar is het ook een echte Alfa?
  • Piette François
  • 08 januari 2011
  • Alfa Romeo
Voor- en nadelen
  • Aangename zesbak
  • Mooie lederen bekleding
  • Passieve veiligheid
  • Rijcomfort
  • Sensuele lijn
  • Speels onderstel
  • Zuinige en efficiënte motor
  • Esthetische maar weinig ergonomische zetels
  • Hoge prijs
  • Hogere prijs
  • Kofferdrempel
  • Magere standaarduitrusting
  • Traag start-stopsysteem

Presentatie

De eerste Giulietta had alles om te overtuigen en kende bij wijze van spreken geen concurrenten. Tegenover de 'lompe tractoren' stelde hij een motor met bovenliggende nokkenas, een volledige legering, een sportief weggedrag en een kleurrijk temperament. Een zware erfenis dus voor de nieuwkomer. Ook hij schotelt enkele argumenten voor die steek houden, uiteraard te beginnen met een knappe lijn die ons eraan herinnert dat Italianen nog altijd weten hoe ze de tekenpen meesterlijk moeten hanteren.

Onder de motorkap innoveert de Giulietta vooral met zijn benzinemotoren met MultiAir-techniek, die de hoeveelheid lucht in de cilinders regelt. In ons landje worden die wat miskend, want in België verbranden we meer diesel dan ooit. Daarom kiezen we de 1.6 JTD 105 pk als testversie, die voor de grote verkoopaantallen moet zorgen.

Motor

De 1.6 JTD M-Jet (oef, het is eruit) is het Italiaanse antwoord op de 1.6 diesel van PSA-BMW-Ford-Mazda-Volvo enerzijds en Audi-Seat-Skoda-VW anderzijds, twee voorbeelden die de winstgevendheid van een grote schaal aantonen. Maar laten we terugkeren naar de JTD. Hij is voorzien van de laatste techniek en levert 105 pk en een koppel van 320 Nm bij 1.750 tr/min. Officieel kondigt Alfa Romeo een topsnelheid van 185 km/u en spurt van 0 tot 100 km/u in 11,3 seconden aan. Maar prestaties zeggen tegenwoordig niet alles en zelfs een constructeur met een gevestigde sportieve reputatie moet ook goed presteren op milieuvlak. Vandaar het start-stopsysteem en het verbruik van 4,4 l/100 km of een CO2-uitstoot van 114 g/km. Tot zover de theorie.

Uiteraard laat zijn dieselaandrijving geen muzikale geluiden toe zoals zijn illustere voorgangers. Het motorgeluid wordt dan ook goed onderdrukt. Terwijl het geluid dus niet echt uit de verf komt, getuigt de motor wel van een grote efficiëntie en soepelheid over het hele toerentalgebied. Om de sportieve achtergrond te benadrukken, voorziet Alfa Romeo al zijn laatste modellen van een DNA-draaiknop: D staat voor Dynamic, N voor Normal en A voor All Weather (gladde wegen). Draai de knop in D en het resultaat is dat het gaspedaal scherper reageert, een beetje brutaal zelfs. De modus Normal is geschikt voor een rustige rijstijl. All Weather is dan weer aangepast aan een moeilijke ondergrond en laat de motor zachter reageren. De zesversnellingsbak is goed gespreid en laat zich aangenaam bedienen. Een positieve balans dus? Ja, behalve dan voor het start-stopsysteem, dat trilt en traag reageert.

Weggedrag       

Hoewel een sportonderstel ontbrak, had onze testwagen helemaal niets weg van zacht Turks fruit bij het verteren van wegoneffenheden. Ondanks een redelijk comfortabele schokdemping, voelde onze Giulietta zich helemaal op zijn gemak op bochtige wegjes.

En de sportieve geest, is die nog altijd aanwezig? Jazeker, maar hij evolueerde. Er is geen sprake meer van droge reacties en een efficiëntie die sterk afhangt van de staat van het wegdek, zoals bij vorige creaties van het merk. Deze keer voelt de Giulietta zich thuis op alle terreinen en aarzelt hij niet om levendig uit de hoek te komen: wanneer je in de bocht jouw voet van het gaspedaal licht, volgt een leuke drift van de achtertrein, zonder dat het brutaal wordt. Lang geleden dat een onderstel van een Alfa nog zo'n indruk op me naliet.

De remmen reageren alert en duurzaam. De DNA-knop beïnvloedt niet alleen de elektronische rijhulpsystemen maar ook de stuurbekrachtiging. Die is precies, consistent en direct maar vervalt helaas in een gebrek dat we vaak tegenkomen bij de huidige systemen: een kunstmatig gevoel. Gelukkig hindert dat het rijplezier niet echt.

Als je wat te enthousiast rijdt, lost de elektronica de meeste delicate situaties wel op. Maar pas op en ga niet te ver, zelfs al scoorde deze Alfa vijf sterren bij de botsproeven van Euro NCAP en behoort hij tot de beste leerlingen van de klas inzake passieve veiligheid.

Comfort en functionaliteit  

Goed nieuws: met dit nieuwe platform moet je niet meteen naar de osteopaat nadat je enkele kilometers over onze wegen hebt gereden. De lenden waarderen de zachtheid van het onderstel, terwijl de oren dankbaar zijn voor de geluiddemping. Hierdoor kun je ook genieten van de uitstekende Bose-stereo.

In vergelijking met het uitbundige exterieur, komt het interieur ingetogen over. De presentatie is warm, maar discreet. De sportiviteit is wel aanwezig, maar niet overdreven. De Giulietta scoort goede punten. Dat kan niet gezegd worden van de ergonomie, typisch voor een Italiaan: je moet bijna kernfysicus zijn om te begrijpen hoe het Blue&Me-systeem werkt, waarmee je via Bluetooth jouw gsm kunt verbinden. De opstelling van de bedieningsknoppen vraagt gewenning en steekt schril af tegen de ordelijke (maar treurige) Duitse concurrentie.

Tot zover de kritiek? Neen, er is nog iets: de ruimte binnenin volstaat wel, maar de prachtig getekende zetels stellen teleur door hun gebrek aan steun. Achterin is het plaatsaanbod correct. De koffer heeft een aanzienlijk volume, maar om er de boodschappen van jouw schoonmoeder in te plaatsen heb je de conditie van een atleet nodig: zo hoog is de tildrempel en zo krap is de opening. De stijl gaat ten koste van de functionaliteit...   

Prijs en uitrusting

Qua veiligheid heeft de Giulietta alles om Euro NCAP te overtuigen en het maximum van vijf sterren te scoren. Er zijn twee uitrustingsniveaus: Progression en Distinctive. Eerstgenoemde kost 20.090 euro en biedt verwarmde spiegels, manuele klimaatregeling, een radio/mp3-speler en... niet veel meer dan dat. 

Voor de rest moet je naar jouw portefeuille grijpen, zelfs voor zaken als een snelheidsregelaar, metaalkleur, aluminium velgen, een centrale armsteun vooraan, elektrische ruiten achterin of lederafwerking voor het stuur en de versnellingspook. Ook al kosten de opties niet zo veel, dat wordt een gepeperde rekening.

Het verbruik valt goed mee: de Giulietta zet een mooie 6,2 l/100 km neer zonder dat we een ecorijstijl hanteerden. Dankzij een CO2-uitstoot van maar 114 g/km, geniet je van een overheidspremie van 3 procent op de aankoopprijs.

Conclusie 

Julia heeft zijn Romeo gevonden. De Giulietta is sensueel en dynamisch en zal de harten heroveren van zij die niet warm werden van de modellen met cijfers (146, 147). Zoals elke charmante Italiaan is hij niet vrij van zonden. Maar die worden in de schaduw gesteld door de sterke punten die van deze auto een outsider maken tegenover de traditionele concurrentie. Nu nog hopen dat Alfa mooie kortingen geeft, dan kan dit een succesverhaal worden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Alfa Romeo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km