Testen

Wedergeboorte?

Het heeft de voorpagina’s niet gehaald. En toch is het een kleine revolutie: de MultiAir-motor herdefinieert de verbrandingsmotor, met mooie resultaten tegen de chrono en aan de pomp. Misschien geeft hij Alfa Romeo weer een ziel?
  • Piette François
  • 24 juni 2010
  • Alfa Romeo
Voor- en nadelen
  • Krachtig en zuinig
  • Leuke motor
  • Mogelijkheden tot personalisatie
  • Sfeer binnenin
  • Start-stop standaard
  • Zuiderse lijn
  • Onaangename versnellingsbak
  • Rijpositie (voor grote personen)
  • Standaarduitrusting progression

Segment 

De MiTo mag zich in het segment van de compacte premiummodellen aan sterke concurrentie verwachten: de Citroën DS3 en de Audi A1 komen de Mini gezelschap houden. En dat is goed voor de koper, want als vier merken strijden om verkoopcijfers regent het kortingen en andere premies. De MiTo speelt zijn puur Italiaanse ontwerp, sportieve elegantie en prestigieuze logo uit.

Val en wedergeboorte

In het begin van de jaren zeventig zakte de reputatie van Alfa Romeo naar een dieptepunt. Kwaliteit werd een vage herinnering. De motoren waren wel pittig, maar de smalende opmerking dat een Alfa Romeo sneller roestte dan zijn schaduw was niet helemaal uit de lucht gegrepen.

In de loop der jaren zagen we hoe beide kenmerken van plaats wisselden: het koetswerk werd steeds beter en de mechaniek verloor zijn karakter. Alfa Romeo begon verouderde en nauwelijks aangepaste motoren van General Motors over te nemen. Gelukkig zitten de technici uit Arese weer op het rechte pad en dat levert een geniaal stuk mechaniek op: de MultiAir.

Hoe werkt het?

Achter de naam MultiAir verbergt zich een elektro-hydraulisch beheer van de inlaatkleppen, waardoor de vlinderklep in de inlaat verdwijnt. Hierdoor ademt de motor vrijer, wat tien procent meer vermogen oplevert en vijftien procent meer koppel. Tegelijkertijd dalen het verbruik en de CO2-uitstoot tot tien procent en vermindert de fijnstofuitstoot met veertig en de NOx-uitstoot zelfs met zestig procent.

Drie versies

Aanvankelijk wordt alleen de 1,4-liter benzinemotor van deze technologie voorzien. Hij is verkrijgbaar in drie vermogenversies: 105, 135 en 170 pk (163 pk in België). Aan de motor wordt een versnellingsbak gekoppeld met vijf of zes verhoudingen. De krachtigste motor is voorbehouden aan de Quadrifoglio Verde. Het blijft niet bij deze 1.4, want ook andere benzinemotoren zullen met MultiAir uitgerust worden en ondertussen loopt ook de ontwikkeling van de dieselversies.

Binnenin
Het is aangenaam leven in het gezellige en gestileerde interieur van de MiTo. De instrumenten met cursieve belettering vrolijken het geheel op. Je kunt het interieur in tal van warme tinten laten uitvoeren.

Grote bestuurders kiezen beter niet voor het open dak dat de hoofdruimte beperkt. De rijpositie is sowieso niet ideaal voor grote bestuurders, maar het went. Vooraan zit je behoorlijk ruim, achteraan is het vrij krap en wordt het besloten gevoel nog versterkt door de kleine ruitoppervlaktes. Ook de zichtbaarheid naar achteren is beperkt.

Op weg

Wij gingen op weg met de 135 pk sterke versie van de 1.4. Die reageert levendig en vlot en is een aangename reisgenoot. De 1.4 MultiAir heeft veel meer persoonlijkheid dan zijn voorgangers en zijn rauwe stem klinkt erg aangenaam.

De motor is erg bereidwillig en ook hoog in de toeren trekt hij stevig door. Hij reageert erg lineair, soepel in de lage toeren en pittig tegen de rode zone. Maar vooral de hernemingen vallen op. Bij gemiddelde toeren heeft de motor nog zoveel reserves, dat hij zelfs grotere modellen van zich afschudt.

De 135 pk’s zijn wel degelijk op het appel en het koppel van 206 Nm bij 1.750 toeren maakt vergemakkelijkt rijden in de stad. Natuurlijk mag het altijd nog wat pittiger, maar deze deze motor is al een erg grote stap in de wedergeboorte van het Cuore Sportivo.

Het enige minpuntje is de vijfbak die te kort is op autosnelwegen. Goed voor de hernemingen, maar minder goed voor het verbruik. Bovendien vonden wij de geleiding van de bak eerder matig. Maar dat laat het plezier niet vergallen.

Aan de pomp

In verhouding tot de prestaties (207 km/u en 8,4 seconden van 0 tot 100 km/u) is de motor erg zuinig. Ons gemiddelde bleef net onder 7 l/100 km! Een uitstekend resultaat. Rijd je sportiever of veel in de stad, dan kan het verbruik wel stijgen tot boven 8 l/100 km. Alfa Romeo geeft nog mee dat de CO2-uitstoot 129 g/km bedraagt.

Prijzen

Een basisprijs van 18.150 euro voor de versie met 135 pk lijkt veel. In vergelijking met de concurrentie is het middelmatig. Wel jammer dat je nog moet bijbetalen voor airco, lichtmetalen velgen, een lederen stuur, enzovoort. Dan kun je beter voor het hogere afwerkingsniveau kiezen, de Distinctive. Die kost 19.650 euro.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Alfa Romeo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km