Audi
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
De markt van de hippe stadswagens is in volle bloei, Alfa Romeo moest zich dus nog even buigen over zijn MiTo. De kleine Italiaan werd afgestoft om het hoofd te bieden aan de sterke concurrentie.
Net als bij de Giulietta verandert de stijl maar in beperkte mate. We zien alleen nieuwe kleuren, een verchroomd radiatorrooster en verduisterde koplampen. In het interieur is de verandering meer merkbaar: de waarneembare kwaliteit werd verbeterd met nieuwe materialen, andere bekledingen en nieuwe stoffen.
De sfeer is nog altijd sportief en wordt naar een hoger niveau getild door kunststoffen in de boordplank met dezelfde kleur als het koetswerk. Leuk. Om jouw buurman met zijn Mini de loef af te steken, kun je nog altijd Sabelt-kuipzetels bestellen, die uitstekend steunen en niet zouden misstaan in een racewagen.
Je hoeft niet voor deze extreme oplossing te kiezen, we waarderen ook de inspanningen die Alfa geleverd heeft voor de standaardzetels, die meer comfort en steun bieden dan vroeger. Al die kleine aanpassingen zorgen voor een betere kwaliteitsindruk binnenin, zonder de sportieve sfeer te verstoren.
Vergeet het antieke multimediasysteem van de vorige generatie, met een vervelende ergonomie en vintagedesign. Alfa Romeo gebruikt nu het nieuwe systeem van de groep, dat Uconnect heet. We zitten voortaan in de 21ste eeuw qua gebruiksgemak en connectiviteit, al blijft een internetverbinding niet beschikbaar. Het kleine scherm van 5 duim maakt de MiTo aangenamer.
Bij de benzines wordt de TwinAir 85 vervangen door een versie met 105 pk en 145 Nm, goed voor 184 km/u topsnelheid en een CO2-uitstoot van 99 g/km. Bij de diesels werd de 1.6 JTDm aangepakt, hij levert nu 120 paarden.
In de geteste JTDm-versie met 120 pk weet de MiTo zijn status hoog te houden. De mechaniek spaart jouw oren, maar is erg vlot. Het koppel van de diesel maakt vlotte hernemingen mogelijk vanaf de laagste toerentallen. Je kunt zelfs sportief rijden zonder veel te schakelen.
Door zijn korte wielbasis is de MiTo natuurlijk niet zo stabiel als de Giulietta, maar hij is aangenaam wendbaar en de achtertrein breekt lichtjes uit als je jouw voet van het gaspedaal licht. Dit past helemaal bij de sportieve geest van dit model. Het comfort is wel aan de harde kant. Maar een MiTo moet je toch vooral proeven in de Dynamic-stand en bestuur je niet onderuitgezakt in de zetel met een hand nonchalant op het stuur.
De prijzen beginnen bij 14.600 euro voor de 1.4 met 70 pk. Aangedreven door de JTDm met 120 pk kost de MiTo 19.700 euro. Merk op dat het gamma gerationaliseerd werd en nu nog maar 8 versies telt tegenover 21 vroeger.
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?