Testen

Piccola ma grande!

De markt van de hippe stadswagens is in volle bloei, Alfa Romeo moest zich dus nog even buigen over zijn MiTo. De kleine Italiaan werd afgestoft om het hoofd te bieden aan de sterke concurrentie.

  • Piette François
  • 28 oktober 2013
  • Alfa Romeo
Voor- en nadelen
  • Beter ontworpen zetels
  • Leuke 1.6 jtdm
  • Leuke lijn
  • Sfeer binnenin
  • Discrete facelift
  • Kwetsbaar koetswerk
  • Uconnect optioneel op progression

Look grotendeels hetzelfde

Net als bij de Giulietta verandert de stijl maar in beperkte mate. We zien alleen nieuwe kleuren, een verchroomd radiatorrooster en verduisterde koplampen. In het interieur is de verandering meer merkbaar: de waarneembare kwaliteit werd verbeterd met nieuwe materialen, andere bekledingen en nieuwe stoffen.

Nog altijd even warm

De sfeer is nog altijd sportief en wordt naar een hoger niveau getild door kunststoffen in de boordplank met dezelfde kleur als het koetswerk. Leuk. Om jouw buurman met zijn Mini de loef af te steken, kun je nog altijd Sabelt-kuipzetels bestellen, die uitstekend steunen en niet zouden misstaan in een racewagen.

Comfortabelere zetels

Je hoeft niet voor deze extreme oplossing te kiezen, we waarderen ook de inspanningen die Alfa geleverd heeft voor de standaardzetels, die meer comfort en steun bieden dan vroeger. Al die kleine aanpassingen zorgen voor een betere kwaliteitsindruk binnenin, zonder de sportieve sfeer te verstoren.

Uconnect

Vergeet het antieke multimediasysteem van de vorige generatie, met een vervelende ergonomie en vintagedesign. Alfa Romeo gebruikt nu het nieuwe systeem van de groep, dat Uconnect heet. We zitten voortaan in de 21ste eeuw qua gebruiksgemak en connectiviteit, al blijft een internetverbinding niet beschikbaar. Het kleine scherm van 5 duim maakt de MiTo aangenamer.

Vernieuwd motorengamma

Bij de benzines wordt de TwinAir 85 vervangen door een versie met 105 pk en 145 Nm, goed voor 184 km/u topsnelheid en een CO2-uitstoot van 99 g/km. Bij de diesels werd de 1.6 JTDm aangepakt, hij levert nu 120 paarden.

Nog altijd even speels

In de geteste JTDm-versie met 120 pk weet de MiTo zijn status hoog te houden. De mechaniek spaart jouw oren, maar is erg vlot. Het koppel van de diesel maakt vlotte hernemingen mogelijk vanaf de laagste toerentallen. Je kunt zelfs sportief rijden zonder veel te schakelen.

Door zijn korte wielbasis is de MiTo natuurlijk niet zo stabiel als de Giulietta, maar hij is aangenaam wendbaar en de achtertrein breekt lichtjes uit als je jouw voet van het gaspedaal licht. Dit past helemaal bij de sportieve geest van dit model. Het comfort is wel aan de harde kant. Maar een MiTo moet je toch vooral proeven in de Dynamic-stand en bestuur je niet onderuitgezakt in de zetel met een hand nonchalant op het stuur.

Prijzen

De prijzen beginnen bij 14.600 euro voor de 1.4 met 70 pk. Aangedreven door de JTDm met 120 pk kost de MiTo 19.700 euro. Merk op dat het gamma gerationaliseerd werd en nu nog maar 8 versies telt tegenover 21 vroeger.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Alfa Romeo.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km