Suzuki
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De tweecilinder van de Fiat 500 onder de motorkap van een Alfa Romeo: dat bericht zou dertig jaar geleden hartaanvallen veroorzaakt hebben. Maar vandaag is dat door de technische vooruitgang en de jacht op CO2 helemaal anders.
Bij zijn lancering sprong de MiTo meteen in het oog. Hij doorstaat de tand des tijds en de laatste trends op een mooie manier. Het design oogt nog altijd modern en blijft behagen. Het straalt een bepaalde zuiderse passie uit, ook in het interieur, en ziet er sensueler uit dan de grote broer Giulietta. Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn: de hoofdruimte voorin en de ruimte in het algemeen zijn bijvoorbeeld beperkt.
Je mag de MiTo dus niet beschouwen als een praktische en moduleerbare stadswagen, eerder als een modeaccessoire waarin je graag gezien wordt en waarin het aangenaam toeven is.
De nieuwe Twin Air-motor verscheen eerst onder de kap van de Fiat 500 en wekte de vintagegeest van het autootje opnieuw tot leven door een architectuur met twee cilinders in lijn te gebruiken, zij het met moderne technologie. Deze motor met 900 cm³ levert 85 pk en een koppel van 145 Nm bij slechts 2.000 tr/min. Op papier ziet het er allemaal perfect uit: 174 km/u, 0 tot 100 km/u in 12,5 seconden (een eervol resultaat voor een kleine motor) en vooral een verbruik van 4,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 98 g/km.
Het karakter van de MiTo kun je aanpassen met de DNA-schakelaar: zacht als een lammetje tijdens onweer (All weather), rustig maar vlot (Normal) of dynamisch, meer in overeenstemming met de uitstraling van het merk (Dynamic).
De Twin Air heeft een zeer karakteristieke stem, typisch vintage, die herinnert aan de originele Fiat 500. Het gezoem past perfect bij de huidige Fiat 500 maar minder bij deze Alfa Romeo, waarvan de naam en de afkomst toch wat ‘mannelijker’ zijn.
Op de weg rijdt hij nochtans aangenaam, op voorwaarde dat de DNA-schakelaar in Dynamic staat. Deze kleine motor heeft inhoud en herneemt vlot in alle versnellingen door gewillig in de toeren te klimmen. Van 2.000 tot 5.000 tr/min uit hij zich met zuiderse charme. Kortom, op dit punt worden we verleid.
Door te genieten van de welluidende acceleraties van het kleine blok, loopt het verbruik echter snel op. Het flirt met 8 l/100 km of bijna het dubbele van het officiële gemiddelde, ondanks de start-stopfunctie. Het is mogelijk om onder 7 l/100 km te duiken, maar dat betaal je met een frustrerende manier van rijden. Is het jouw bedoeling om veel kilometers te malen, werp dan een blik op de dieselversies.
De MiTo Twin Air kost in de basisafwerking (Progression) 16.950 euro en kost dus 2.150 euro meer dan de 1.4i Progression (78 pk) en ongeveer 600 euro minder dan de dieselversie 1.3 JTDm met hetzelfde vermogen (85 pk). Die laatste (waarvan het verbruik schommelt rond 5,5 l/100 km) lijkt dus de beste koop, zeker voor wie meer dan 10.000 km rijdt per jaar.
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?