Testen

Beethoven vs Rammstein

Altijd maar sterker, beter, sneller ... ! Crisis of niet, de verkoop van sportwagens blijft sterk aanhouden. Er is dus duidelijk een markt, China bijvoorbeeld, waar de klanten het liefst zelf achter het stuur van hun luxe wagen kruipen. Hier stellen we u de RS7 voor, het technisch evenbeeld van de RS6, maar met een coupé-berline look!

  • Piette François
  • 15 juli 2013
  • Audi
Voor- en nadelen
  • Comfort behouden
  • Supersonische prestaties
  • Uiterst doeltreffende wegligging
  • Fataal voor rijbewijs
  • Gewicht
  • Gierige garantie
  • Snel oplopend verbruik

30 jaar Quattro !

Audi profileert zich al 30 jaar als specialist in luxe producten, in combinatie met specifieke uitrustingen en accessoires van de Quattro gmbh afdeling. Dankzij nieuwe markten blijft de verkoop in die sector gestaag groeien, Dit jaar werden al 15.000 Audi RS en R8 modellen verkocht. Het is dan ook geen verrassing dat Audi het RS gamma blijft uitbreiden: RS5 Cabrio, RS6 Avant, RS7 Sportback, Q3 RS ... stuk voor stuk modellen dat dit jaar op de markt kwamen.    

Déjà vu ?

De gespierde look van de RS7 moet het vooral van gespierde flanken hebben, naast een dubbele uitlaat dat meteen zijn ambities duidelijk maakt. Het geheel blijft echter redelijk discreet, ook al is het "Quattro" logo in de bumpers misschien wel een beetje "too much"! De meest ingrijpende aanpassing zit uiteraard onder de motorkap: een V8 met dubbele turbo, 560 pk en 700 Nm koppel ! U heeft dat goed geraden, dat is inderdaad de motor van de RS6 Avant ! 

De cijfers

De cijfers zijn navenant, een topsnelheid van 305 km/u met de "Dynamic Plus" optie, en een 0 tot 100 km/u in amper 3,9 seconden. Om het verbruik toch wat binnen de perken te houden heeft Audi deze motor met een "Cylinder on Demand" functie uitgerust. Een systeem dat, indien mogelijk, maar beroep doet op de helft van de cilinders. Het resultaat zou een gemiddeld verbruik van 9,8 L/100 km moeten zijn. De versnellingsbak hebben ze ook overgenomen van de andere modellen, het betreft de automatische versie met 8 versnellingen, maar dan wel in een nog sportievere uitvoering.  

Chassis

Om de 560 pk van deze twee ton zwaar wegende machine doeltreffend op de weg over te zetten kan je maar beter over een degelijke ophanging beschikken. Standaard hebben ze deze bolide uitgerust met een pneumatische ophanging. In optie is het mogelijk om voor de Sport+ ophanging te kiezen. Dankzij dit systeem kan het koppel naar elk wiel afzonderlijk gecontroleerd worden. U merkt het, Audi heeft gedaan wat van hen verwacht werd. Wie nog wat verder wil gaan kan voor de keramische remmen opteren.  

Beethoven

Aan boord van deze wagen komen we in een heel luxueuze sfeer terecht, een interieur waar zwart en een uitstekende afwerking centraal staan. Leder, een alcantara dakhemel, hier en daar wat afwerkingen in koolstofvezel, een prachtig geheel, maar dat heeft zijn prijs natuurlijk. De zithouding is uitstekend en we stellen ook het kleine en handige stuur op prijs. Alles gebeurt in een aangename stilte en de schokdempers vervullen hun taak optimaal. 

Rammstein

Zodra het mogelijk is kunnen we maar één iets voorstellen, het gaspedaal helemaal induwen ... en dan komt het beest in deze machine los. Het gaat hard, héél hard! De lage tonen van de V8 laten zich meteen horen, en de acceleraties duwen ons diep in de comfortabele zetels. In geen tijd zijn we aan de eerste bocht, waarbij we op de doeltreffende keramische remmen kunnen rekenen. Dat neemt echter niet weg dat zijn twee ton goed voelbaar zijn.

In die bochten maken de schokdempers meteen komaf met alle oneffenheden en blijven de vier wielen als het ware aan de grond kleven. Het geheel is ultra doeltreffend, en de banden-Quattro transmissie combinatie zorgt voor een hallucinante wegligging. De achterkant wil soms wel even zijn eigen leven leiden, maar dit is dan ook geen lichtgewicht. Om uw drang naar deze machine wat te bedwingen volstaat het dan om even naar het verbruik te kijken, want dat loopt indrukwekkend snel op. Maar voor wie een prijskaartje van 115.000 € mogelijk is zou dat geen probleem mogen zijn ... 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Audi.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km