Testen

Een ambitieuze

Scherpe lijn, verbreed spoor en een nieuwe motor van meer dan 300 pk. De nieuwe CTS presenteert zich hondsbrutaal, kondigt binnenkort een diesel aan en belooft zelfs een optionele vierwielaandrijving.
  • Piette François
  • 06 november 2007
  • Cadillac
Voor- en nadelen
  • Bouwkwaliteit
  • Geluiddemping
  • Originele lijn
  • Zachte en krachtige motor
  • Autonomie
  • Geen diesel
  • Kofferinhoud
  • Te weinig imago
  • Verdelersnet

“In Europa Cadillac’s verkopen lijkt op een marathon, waarvan we tot nu toe nog maar 6 of 7 kilometers aflegden…”. De verantwoordelijken van het Amerikaanse merk, dat tot de General Motorsgroep behoort, zijn zich bewust van de enorme taak die hen te wachten staat. Maar ze geloven er in en leggen dan ook bereidwillig een oor te luisteren om onze Europese behoeftes te kennen.
Neem deze CTS bij voorbeeld. Vanaf 2009, krijgt hij een 2.9 diesel met 250 pk en een koppel van 550 Nm. Maar in afwachting evolueert hij grondig met het model 2008. Beginnen we met het design. De sporen werden met 5 cm verbreed (om onder andere de optionele integrale voorwielaandrijving te kunnen ontvangen), de wielkasten werden geprononceerder getekend en met de design koplampen, LED achterlichten, agressief radiatorrooster en 18-duims velgen geven hem ongetwijfeld stijl. Maar de beste verrassing ligt toch in de mooi verzorgde fabricagekwaliteit.

At the movies
Er werd dus heel wat zorg besteed aan details en dat zie je aan de binnenzijde van de wagen waar talrijke onderdelen met de hand gemaakt werden. s’ Nachts zorgen de witte LED-lijnen tussen de instrumentenpanelen voor een bioscoopzaalgevoel wat nog meer beklemtoond wordt door de retroverlichting van de handvaten en de deurdrempels.
In de comfortabele en geventileerde zetels geniet je van het uitzicht op het hightech- instrumentenbord. In het telescopische navigatiesysteem, bij voorbeeld, vindt je een TV-tuner die dankzij de10 luidsprekers van het Hifi Bose Cabin Surround systeem ook een schitterende klank weergeeft. Het audio-systeem bevat eveneens een harddisk van 40 Gb die het opslaan van al uw geliefkoosde muziekstukken toelaat, zowel vanaf uw CD-speler als vanaf een iPod. Wat kan het leven mooi zijn.

Directe injectie
Ook de motor Cadillac CTS 2008 is nieuw. In het vooronder vinde we een V6 3.6 die 311 pk ontwikkelt. In tegenstelling tot zijn voorganger, die dezelfde architectuur en gelijke cilinderinhoud had, beschikt hij over een directe benzine injectie. Hierdoor stijgt het vermogen met tegelijkertijd een verminderd verbruik. Tijdens gebruik is deze motor erg aangenaam wat nog ondersteund wordt door het weggedrag van de CTS dat niets meer te maken heeft met het «golvende» karakter van zijn grootouders. Met een zachte loop bij lage toeren en razend bij hogere regimes stuwt hij de imponerende CTS naar 250 km/u (elektronisch beperkte snelheid) terwijl er van 0 tot 100 km/u slechts 6,3 seconden voorbijgaan. Er is keuze tussen twee versnellingsbakken met zes versnellingen: een automatische en een manuele. Deze laatste is veruit de aangenaamste in gebruik en wat ons betreft zeker de doeltreffendste. Prijs (3.6) : 44.490 €.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Cadillac.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km