Testen

Een comfortabel en economisch transportmiddel

Bij ons is “Aveo” de naam die de 4-deuren versie draagt van de Kalos. Men moet zeggen dat Chevrolet moeite heeft om dezelfde voornaam te geven aan zijn modellen volgens de markt. Daarom heerst er een zekere verwarring. Dit gezegd zijnde, ze onthult de nieuwe voorzijde van de Chevrolet.
  • Piette François
  • 28 januari 2006
  • Chevrolet
Voor- en nadelen
  • Ethetisch
  • Prijs-kwaliteit verhouding
  • Uitrusting
  • Reactie van de remmen
  • Versnellingsdoos
  • Weer op gang brengen
De kleine berline met 4 deuren is verleidelijk. Esthetisch gesproken is ze nogal gelukt, met haar nieuw radiatorrooster, en haar aantrekkelijke lijnen die toch klassiek blijven. De achterkoffer werd goed geëvenredigd, wat niet altijd gemakkelijk te slagen is. Met de Aveo is Chevrolet voor de eerste keer aanwezig in Europa met een wagen die volledig ontworpen werd in Korea, zijnde in Bupyong. Kalm blijven Op de Sloveense banen, waar deze testritten gemaakt werden, heeft men kunnen beseffen dat de Aveo ontworpen werd voor de bestuurders die eerst en vooral de doeltreffendheid en de eenvoudigheid zoeken. Gemakkelijk te besturen, vertoont deze compacte berline met 4 deuren zich eerst en vooral polyvalent en braaf. Zowel door de technische als door de esthetische keuze. 1.4 In België werd enkel de 4 cilinder motor voorgesteld, van 1399 cm³, want de 1.2 liter zou niet veel volk aantrekken hier bij ons. Het is dus een motorblok van 94 pk (69 kW) aan 6200 rpm die onder de motorkap zit, en men zal toch enkele zwakheden ondervinden bij laag regime. Het aangeboden koppel ontwikkelt 130 Nm aan 3400 rpm. Men kan dus zowel aan meer dan 2500 rpm rijden indien men wat punch wenst te verkrijgen. Koppige versnellingen De manuele 5-versnellingsdoos heeft moeite met de derde versnelling. Hier haperend, men moet zich dus concentreren om plots niet “in the middle of nowhere” te bevinden met de pook. Men heeft ook de automatische versie geprobeerd, en de 4-versnellingsdoos doet de motor vlug gillen wanneer men een oversteekmanoeuver doet. Gelukkig dat de knop Hold ons erbij helpt een lagere vesnelling te behouden. Toch zijn de 4 versnellingen ‘cheap’, al is het een automaat versie. Aangepast onderstel Het chassis heeft geen moeite om het ritme te volgen. Vooraan zijn er Mc Pherson veringen en achteraan wielassen met spanningsstaven. De stuurinrichting vertoont zich stevig genoeg om de door Chevrolet’s road-book voorgestelde bochten op te slorpen. De wagen is stabiel en met moet ze werkelijk duwen of afremmen om de wagen te voelen glijden. Bewijs van een goed compromis. Voetmassage De rempedalen hebben soms een eigenaardige houding wanneer men forsig moet aftrappen. Zonder dat het ABS werkelijk in gang treedt, gaf ze lichte trillingen. Een goede kleine voetmassage, maar soms vreesden wij een te weinige scherpte. Al was de aanval niet deze van een bolide, hebben de aaneensluitende remperiodes in de bochten ons toch verzekerd. Maar men moet ze niet te ver duwen. De voorwielaandrijving leunt zich op geventileerde schijven vooraan en trommels achteraan. Met ABS natuurlijk. Geen record Op kwantitatief niveau, lukt de Aveo een 0 tot 100 km/u in 11,1 sec (11,9 voor de automaat). De topsnelheid werd vastgesteld op 176 km/u (170 met de automaat). Wat niet te slecht is. Deze cijfers ergeren het Chevrolet cliënteel niet. En het verbruik werd als volgt aangekondigd : de Super 95 octane op 6,7 liters bij gemengd verbruik (7 liters met de automaat). Er werd nog geen diesel gepland voor de Aveo, maar de belgische invoerder zal een versie met ingebouwde LPG voorstellen. Daar de koffer groot genoeg is, zal het dus geen probleem zijn voor het nuttig volume (400 liters). Om dit volume te vergroten, heeft men eveneens recht op 60/40 klapbare achterzetels, maar geen platte vloer. Veiligheid De carrosserie van de Aveo werd eveneens bestudeerd om al haar passagiers maximaal te beschermen. Bij een frontaal ongeval, worden de krachten op 3 welbepaalde plaatsen verdeeld. De wagen werd eveneens standaard voorzien van de bestuurders-, passagiers en zijdelingse airbags. Wat het leven aan boord betreft, is de sfeer rustig. De bestuurder vindt een goede rijpositie en het stuur kan geregeld worden. De bewoonbaarheid achteraan moet spelen met een lager dak : vandaar een lagere zithouding. Uiteindelijk, zijn de opbergruimtes juist genoeg. Sérénité Men heeft het goed begrepen, de Aveo heeft troeven voor diegene die een vriendelijke auto willen. Aan boord vindt men confort, en de motor is discreet zelfs op de autowegen wanneer men zich aan de wettelijke snelheden beperkt. Met uitzondering van de automatische versnellingsdoos bij kronkelige wegen of in de bergen. Chevrolet België zal maar één enkel voltallig uitrustingsniveau voorstellen. Bij voorbeeld, elektrisch bediende ruiten, airco, servostuur, centrale vergrendeling met afstandsbediening, lederen stuur en de autoradio CD MP3 met bediening aan het stuur, worden standaard voorzien. De enige opties betreffen de automaat-versie, het lak, de waarborgverlenging en de LPG installatie. Men vindt eveneens 2 bijkomende toebehoren : de GPS en de metalen velgen. Dit alles samen aan minder dan 14.000 euros zonder optie, dit was en blijft een Chevrolet traditie. © Olivier Duquesne

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Source ©: Chevrolet.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km