Testen

You've got the looks

Chevrolet is niet bang om zijn vaste klanten van streek te brengen. Chevrolet gooide de grote, met chroom overladen sedans overboord, nam Daewoo over en verkoopt nu de kleine Zuid-Koreaanse wagens met het bekende strikje op de neus. Gedaan dus met de typische, Amerikaanse lange sleeën, Chevrolet herpositioneert zich met doorgaans kleinere auto's met een typisch uiterlijk. De Aveo is een kleine stadswagen die goed verkoopt. Aan Chevrolet om dat succes voort te zetten met de nieuwe generatie.
  • Piette François
  • 16 juni 2011
  • Chevrolet
Voor- en nadelen
  • Aangename 1.2-motor
  • Enorme koffer (vooral vierdeurs)
  • Evenwichtig weggedrag
  • Royale binnenruimte
  • Typische look
  • Matige afwerking
  • Ruwe motoren (1.4 en 1.6)
  • Te speciale look?
  • Weinig homogene automaat

Kwade blik

Om het uiterlijk van de Aveo persoonlijkheid mee te geven, bracht Chevrolet niet zomaar wat mascara aan, het koos voor een heus Zorro-masker.De dubbele koplampen zetten de toon: sportief, agressief en met een zeker tuningeffect. Chevy voegt nog wat duistere accenten toe, zoals de uitgesproken voorvleugels, de achterlichten met zwarte rand, de achterspoiler, de achterste portiergrepen verborgen in de deurstijlen, enzovoort. Hij lijkt net uit een accessoireshop te komen, deze kleine met spierballen.

Nieuw platform

Van window dressing is er trouwens geen sprake, Chevrolet heeft ook aan het onderstel gewerkt om de Aveo stijver en agieler te maken. Qua pittigheid onder de motorkap hebben we al beter gezien: de motoren leveren tussen 70 en 115 pk. Het gamma begint met een 1.2 met twee mogelijke vermogens, 70 of 86 pk. Dan volgen een 1.4 en een 1.6 met respectievelijk 100 en 115 pk, allebei beschikbaar met een zestrapsautomaat.

De grote nieuwigheid is de komst van dieselversies. Ze gebruiken de 1.3 diesel van Fiat/Opel-origine in versies met 75 en 95 pk. En altijd met een start-stopsysteem, alstublieft.

Twee koetswerkvormen

Terwijl de vijfdeurs zich vooral richt op een jonge doelgroep, is de drievolumeversie met georiënteerd op gezinnen en (jonge) gepensioneerden. Dat moet de kleine stadswagen zeker toelaten om zijn verkoop te vergroten en het marktaandeel te vergroten. Misschien niet bij ons, want de vierdeursberline is hier niet bepaald populair.

De sedan maakt indruk, met een verbazingwekkende kofferruimte van 502 liter.

Inspiratie bij de motorfiets

Chevrolet beschijft het interieur als "een dubbele cockpitlay-out gebaseerd op die van de Corvette" en heeft het over een tellerpartij "gekenmerkt door het motorfietsthema van het exterieur" en ijsblauwe achtergrondverlichting "die bijdraagt tot de stijlvolle, eigentijdse uitstraling van het interieur". Tot zover de mooie praatjes rond het product, in de praktijk ziet er toch een beetje goedkoop uit. De kwaliteit van de kunststoffen is matig. Terwijl de presentatie van de instrumenten van originaliteit getuigt, betreuren we de losse assemblage van de middenconsole.

Een groot voordeel van de Aveo is - letterlijk - de ruimte. Uw dienaar is bijna even groot als een Yeti en wordt achterin kleine stadswagens vaak samengeperst als een aspirine. Maar niet in de Aveo, onze Amerikaanse vrienden houden rekening met de grotere medemens.

1.2 als beste keuze

Bij deze eerste test stelde Chevrolet alleen de benzineversies ter beschikking. En laten we meteen met de deur in huis vallen: de kleine 1.2 (86 pk) is veruit de aangenaamste. Van punch is er geen sprake, maar hij heeft de verdienste zachter in de toeren te klmmen dan de ruwe 1.4 en 1.6, die tekeergaan als een duivel zodra je het in je hoofd krijgt om het tempo te verhogen. Deze motoren missen kracht bij lage toeren en laten zich rijden "op de ouderwetse manier", namelijk door terug te schakelen vooraleer de saus pakt.

De automatische versnellingsbak is aangenaam bij gewoon gebruik en toont een zekere soepelheid, maar dat plaatje valt uiteen zodra je het tempo verhoogt. Dan reageert hij brutaal en twijfelachtig. Nochtans is het onderstel vrij levendig en worden schokken goed gedempt, op voorwaarde dat je niet beknibbelt bij de bandenkeuze. De trillingen bij een sportieve rijstijl, een euvel dat vaak voorkomt bij Amerikaanse auto's, behoren tot het verleden. De Aveo doorstaat met gemak de vergelijking met de Europese concurrentie.

Prijzen

De Aveo kost minimaal 11.999 euro in de versie met 1.2 (70 pk) en de LS-afwerking, voorzien van centrale vergrendeling met afstandsbediening, een radio-cd-mp3-speler, een cruise control (sic), ... Helaas is airconditioning niet beschikbaar op deze versie. De uitrustingspolitiek van Chevrolet dwingt je om de hogere versie te kiezen om van bijkomende uitrusting te genieten, in plaats van die simpelweg op de optielijst te zetten. Aan het andere uiterste van het gamma vinden we de 1.6 benzine met automaat voor 16.499 euro. De prijzen van de diesels zijn nog niet bekend.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Chevrolet.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km