Testen

Nummer drie

De Cruze-familie breidt uit, letterlijk en figuurlijk. Na de vierdeurs sedan en de vijfdeurs met kofferklep is hier de nieuwste telg: de Station Wagon of break. Tegelijk doet een mooie lijst verbeteringen zijn intrede in het volledige gamma.

  • Piette François
  • 03 augustus 2012
  • Chevrolet
Voor- en nadelen
  • Elegante lijn
  • Scherpe prijzen
  • Soepele en homogene 1.7 diesel
  • Uitgekiende koffer
  • Goedkope plastics
  • Ruwe 1.7 dieselmotor

Stretchoefening

Zoals te verwachten, is deze break de langste Cruze van allemaal: 4,675 meter. Het spreekt voor zich dat de extra centimeters zich aan de achterkant van de auto bevinden. De nieuwe achterpartij verstoort het karakter van het design trouwens helemaal niet. De Cruze ziet er nog altijd even elegant en evenwichtig uit.

Koffer

Uiteraard ligt hier het belang van deze versie. Het koffervolume bedraagt 500 liter in de klassieke configuratie en groeit tot 1.478 liter met de achterbank neergeklapt. Een correcte waarde, maar de Skoda Rapid doet nog beter … met een handvol centimeters minder!

Slimme vondsten

Het laadvolume maakt het mogelijk om de ladekast van je schoonmoeder te vervoeren, maar Chevrolet heeft ook aan haar kleine spullen gedacht. De kofferruimte beschikt over enkele bijkomende opbergvakken. Nog praktischer en ongebruikelijk is de plateau met drie opbergcompartimenten die zich tussen de achterbankleuning en het oprolbare bagagescherm bevindt. Dat scherm is trouwens erg handig in gebruik. 

MyLink

Chevrolet is eindelijk weer mee op het vlak van connectiviteit dankzij het infotainmentsysteem Chevrolet MyLink, dat integratie van een smartphone, Bluetooth, USB, MP3, iPod, enzovoort bevat en dat videobestanden of beelden toont als de auto stilstaat. 

De motoren

Onder de motorkap beweegt er ook veel. Er verschijnen twee nieuwe motoren die de bestaande 1.6 en 1.8 benzine en 2.0 diesel aanvullen.
Bij de diesels introduceert Chevrolet de 1.7 met 130 paarden en 300 Nm. Precies op maat om weinig te verbruiken: de constructeur kondigt een gemiddelde van 4,5 l/100 km aan (CO2: 119 g/km). Chevrolet monteert een start-stopsysteem op alle diesels (ook de 2.0 met 163 pk).
Bij de benzines is de nieuwkomer de 1.4 turbo, die 140 pk en een koppel van 200 Nm levert. Hier kondigt Chevrolet een verbruik van 5,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 134 g/km aan.

Homogeen

We rijden eerst met de 1.7 diesel. Een vrij krachtige jongen, die sterk uit de hoek komt vanaf de laagste toeren. Een goede motor zoals we het graag zien, die echter wat ruw aanvoelt. Deze motor is zeer geschikt voor de Cruze en maakt er een homogene wagen van. De 1.4 turbo functioneert verfijnder, maar is een beetje hol onderin. De zesversnellingsbak is vrij van kritiek, zowel in zijn bediening als spreiding.

Het weggedrag is, ondanks de kunstmatige besturing, perfect op niveau. Het comfort is gegarandeerd, zowel akoestisch als wat de goed filterende ophanging betreft.

Het overwegen waard

Veel kunnen we deze Cruze StationWagon niet verwijten, behalve enkele te lichte kunststoffen in het interieur. De uitrusting is traditiegetrouw zo goed als compleet. Gezien de scherpe prijzen mag je natuurlijk geen spitstechnologie (automatische parkeerhulp, detectie van wegmarkeringen, verkeersbordenherkenning, …) verwachten.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Chevrolet.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km