Testen

Laat de zon maar schijnen

Bij een Amerikaanse cabrio beelden we ons meestal een grote, ruime en benzineslurpende auto in. Nochtans is hett imago van een chroomoverladen reus met een V-8, verleden tijd. Chrysler presenteert ons een cabrio met een (haast) sober design en daarenboven een diesel onder de motorkap. U zegt?!
  • Piette François
  • 19 februari 2008
  • Chrysler
Voor- en nadelen
  • Comfort van de ophanging
  • Optionele mygig-interface
  • Priis
  • Ruimte binnenin
  • Uitrusting
  • Verlaagd verbruik
  • Geen automaat in diesel
  • Goedkope afwerking
  • Niet aangepaste banden
  • Te hoge rijpositie

 

Stijl

Sober is niet dadelijk een synoniem voor lelijk en de Sebring Cabriolet meet zich dus een zekere elegantie aan. Toch zien we nog enkele typisch Amerikaanse gimmicks zoals de vrij grote overhangen en de langse ribbels op de  motorkap. Origineel is wel dat je zelfs mag kiezen of je een hard-top of een soft-top boven je hoofd wil.

Motor

Onder de kap van de Sebring vinden we een oude bekende terug. De 2 liter TDI, die van VW komt, levert 140 pk en zorgt bij 1.750 omw voor een koppel van 310 Nm. Hieraan kan enkel een manuele bak met zes verhoudingen gekoppeld worden. Toch doet de combinatie van een voor het flaneren geschapen cabrio met een eerder onstuimige motor, de wenkbrauwen fronsen. Onder de 2000 toeren voelt de motor nogal mak aan, maar eens dat toerental bereikt laat hij duidelijk zijn koppel spreken. Dit heeft als gevolg dat je met een auto rijdt die volledig op relax cruisen gericht is, maar toch rekening dient te houden met een hevig reagerende motor. Zij die dus helemaal de Amerikaanse toer willen opgaan kunnen dus best voor de V6 van 2,7 l met automaat opteren. Hoewel dat dan het verbruik wel eens andere proporties zou kunnen aannemen.

Maar ondanks die onstuimigheid, worden de prestaties wat gefnuikt door het hoge gewicht. Toch slaagt de TDI erin om de 1850 kg tot 195 kmh voort te stuwen en sprint hij in 11,8 sec van 0 tot 100. Eens de motor genoeg toeren heeft, zijn de hernemingen behoorlijk, maar toch niet echt verbazend. En dan blijft er nog het oude zeer van de TDI over, namelijk zijn ruwe werking en de bijhorende rauwe klank. Voor een Cabrio van over de oceaan vinden we dit eerder ongepast. De 6-bak schakelt aangenaam en de stevige vergrendeling laat zich duidelijk en geruststellend in de palm van de hand voelen.


Wegligging

Wanneer we een lijstje opstellen van de levendigste auto’s op de markt, is de kans dat er een cabrio van bijna 2 ton bijstaat, erg klein. Toch is de Sebring niet slecht ontworpen en is de carrosserie behoorlijk stijf, zonder daarbij topwaarden te halen. Maar de reacties op bulten en bochten zijn niet overdreven en nooit krijg je het gevoel dat de koets op een spaghetti lijkt. De ophanging kiest voor een eerder comfortabele afstelling en oneffenheden worden soepel opgevangen. Maar toch hebben de Kumo’s het moeilijk om het koppel van de onstuimige diesel naar het asfalt te sturen. Zeker op natte ondergrond is het oppassen om in een bocht niet te snel grip te verliezen. Gelukkig is er nog het ESP dat een oogje in het zeil houdt. We vragen ons dan ook af of betere rubbers hier geen soelaas kunnen bieden.

Comfort

In de Sebring Cabrio vindt je makkelijk met z’n vieren plaats. Voor een cabrio is dat eerder zeldzaam. Ook de kofferruimte is met 356 liter nog behoorlijk. Met het dak open slinkt deze waarde evenwel tot 193 liter. Het interieur van de Chrysler verwelkomt je op zijn Amerikaans. Volop hard plastic dat er bovendien niet erg leuk uitziet, maar ook niet fijn aanvoelt. Terwijl we over de kwaliteit van het interieur durven klagen moeten we zeggen dat de uitrusting uiterst volledig is. De Amerikanen hebben werkelijk aan alles gedacht. De zitpositie tenslotte, lijkt zeker voor grote bestuurders wat aan de krappe kant en voor een Amerikaan is dat toch eigenaardig.

Eens op weg spaart de Sebring uw rug en rolt soepel over de baan. De geluidsisolatie is mooi verzorgd en enkel bij belasting dringt de minder mooie klank van de motor in het interieur.

Chrysler heeft zijn zorg voor gebruikscomfort doorgetrokken tot de toegang tot de Sebring. De afstandsbediening zorgt naast het openen en sluiten, ook nog voor het openen van de kap en de toegang tot de kofferruimte. Maar het is toch moeilijk te begrijpen dat er op deze laatste zelfs geen klassieke drukknop zit.


Prijzen en uitrusting

Voor minder als 30.000 € (29.900 om precies te zijn) kan je al met de basisversie naar huis. Voor die prijs heb je laterale airbags, drukcontrole van de banden, lederen stuurwiel, CD/DVD met MP-3, elektrische zetels, een electrochrome binnenspiegel, snelheidsregelaar en automatische lichten. In de Limited krijg je voor 32.650 € nog leder, wat chroom, de Boston Acoustics-audioinstallatie, mistlichten en lichtmetaalvelgen van 18 duim bovenop. Voor de hardtop mag je nog 2.200 € extra tellen. Met de V6 van 2,7 liter in het vooronder dien je 36.950 € ter beschikking te hebben.

Een schouderklopje verdienen ze bij Chrysler wel voor het optionele MyGiG-interface. Het is erg compleet en met zijn touchscreen erg ergonomisch van opzet


Conclusie

De Chrysler Sebring is vooral bedoeld voor diegenen onder ons die met z’n vieren van de zon willen genieten, zonder daarbij prat te willen gaan op een sportieve koets. Maar daar kan de Duitse concurrentie zeker op inspelen. Met zijn sobere diesel en uiterst complete uitrusting blijkt deze comfortabele Sebring daarenboven erg goed geprijsd. En als bij de volgende modelaanpassingen de afwerkingskwaliteit nog wat verbeterd wordt…

 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Chrysler.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km