Testen

Een grote geëuropeaniseerde sofa

Een nieuwe berline lanceren in Europa is geen gemakkelijke taak : de concurrentie is er héél ruw, tussen de onvermijdelijke, goed afgewerkte en serieuze Duitsers ; de Françaises met een befaamd comfort ; de betrouwbare en goed uitgeruste Japanse ; en de Koreaanse, die bijzonder goedkoop zijn. Aan de beurt van de Amerikanen om nu te tonen tot wat ze in staat zijn !
  • Piette François
  • 05 september 2007
  • Chrysler
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Optionele my-gig interface
  • Ruimte binnenin
  • Standaard uitrusting
  • Zuinige en krachtige motor
  • Lacunes in de uitrusting
  • Luidruchtige motor
  • Te herziene afwerking
  • Weinig praktische opening van de koffer
Motorisering Eerst, en om op het vasteland te kunnen verkopen, moet men de berline voorzien van een dieselmotor. Op dit gebied heeft Chrysler geen risico’s genomen, en prikt rechtstreeks een motor van Volkswagen. Net zoals voor de Dodge Caliber, is het dus de goede oude 2.0 TDI die in de Sebring plaats zal vinden. Hierbij enkele kenmerken : 140 pk aan 4.000 rpm en een koppel van 310 Nm vanaf 1.750 rpm. Unaniem bekend voor zijn zuinigheid en zijn pep, laat deze TDI nogmaals zijn kwaliteiten zien onder de motorkap van deze Sebring. Krachtig, hij wacht toch de 2.000 rpm af, voor hij zijn – luidruchtige –onstuimigheid vertoont. Hij wordt hier door een manuele 6-doos bediend, aangenaam te besturen en met stevige afgrendelingen. Qua verbruik, toont deze motor zijn zuinigheid, met een gemengd verbruik van 7,2 liters bij honderd kilometers. Voorzeker hebben wij beter geweten, maar gezien zijn afmetingen en zijn prestatievermogen, is dit helemaal niet mis... Genoeg om een autonomie rond de 850 km te verkrijgen. Wegligging Vroeger, toen men aan het stuur ging zitten van een Amerikaanse wagen, was dat toch met een klein angstgevoel. Altijd dezelfde vrees om de wiegelende reacties te voelen vanaf de eerste bocht ! Duidelijk is deze periode voorbij. De Amerikanen weten nu hoe ze een raamwerk moeten opbouwen... al worden ze toch geholpen door sommige Europeanen. Deze Sebring gedraagt zich dus op een héél behoorlijke manier op de baan, met een goed bestudeerde ophanging. Ook de stuurinrichting is plezant en laat een snel ritme toe ! Natuurlijk is dit voertuig meer comfort dan sport gericht, wat geen verwijt is, verre van, en moet men hem dus niet verwarren met een rally-berlinetje. De veringen zijn dus soepel, wat perfect past aan deze grote berline. Comfort Dit is één van de eerste kwaliteiten van de Sebring. Men betreurt daarentegen toch de zetels, die maar weinig omhullen, en die niet genoeg naar beneden te regelen zijn. De rijhouding is logisch overheersend, toch voor de grotere onder ons... En wat betreft de rest van de leefbaarheid binnenin, is deze royaal ! Zeker achteraan, waar de plaatsen berekend werden om kinderen te ontvangen die gevoed werden met cola en hamburgers ! Toch zullen ze maar met z’n tweetjes zijn, de centrale tunnel belet dat er een derde knaap zich tussen in wringt. De koffer bevat een middelmatig volume voor zijn categorie (441 liters). Typisch Amerikaans, de afwerking werd met harde en maar weinig aangename plastieken verworven. De aanpassingen zijn verre van constant te zijn en hier ligt zonder twijfel het zwakste punt van de Sebring. Men merkt ook enkele rariteiten op, zoals de koffer, die niet voorzien werd van een openingsknop (enkel te openen via de sleutel of dan via een knop, maar in de wagen zelf), de afwezigheid van handvaten vooraan op het plafond (ons model was voorzien van een open dak) en, uiteindelijk, de volstrekte onbeschikbaarheid van enkele dagelijkse uitrustingen : xenon koplampen, PDC systeem, (nochtans zo nodig), automatische koplampen en ruitenwissers, de airconditioning in twee zonen... Tarieven en uitrustingen Indien de lijst met de uirustingen enkele tekortkomingen heeft, moet men er toch niet van afleiden dat de Sebring slecht uitgerust is ! Het zou zelfs omgekeerd zijn... twee versies zijn beschikbaar : de Touring en de Limited. De eerste stelt sowieso de automatische airco voor (monozone), de vier elektrische ruiten, de MP3 radio met bediening aan het stuur, de mistlichten, de metalen velgen (17-duims), de boordcomputer,... De versie Limited biedt hierbij de lederen bekleding, het open dak, de metalen velgen maar dan de 18-duimse,... Blijft nog het hoogtepunt van de Sebring : de optionele multimedia « My-GIG » interface (aan 2.600 € met GPS inbegrepen). Deze bevat een harddisk van 20 Go waarop men kaarten, muziek of beelden kan downloaden vanaf CD’s, USB-ports,... Kortom, handig en zeker als men weet dat hij zich laat besturen via een touch screen... maar dit systeem is ook héél verstrooiend ! Al heeft het op zijn minst de verdienste de passagier te vermaken, die er een tijdje zal over doen om alle menu’s en de beschikbare mogelijkheden te beheren. Indien de Sebring zijn prijzen gekopieerd heeft bij de concurrentie (24.990 € voor de Touring en 27.700 € voor de Limited verise), verschilt hij door zijn voltallige uitrusting. Besluit De Amerikanen hebben juist gemikt met de Sebring ! Al ligt de kwaliteit van het product verre van zijn Europese of Japanse rivalen, is de aangenaamheid toch aanwezig, dankzij een veilige en plezante wegligging ! Gemotoriseerd door de brave TDI, wordt hij bovendien nog rationeel. Het optionele « My-GIG » interface geeft hem daarbij nog een originele touch, tegenover een concurrentie die serieus uitgerust is.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Chrysler.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km