Testen

De wind in zeilen

Met het DS-label heeft Citroën in de roos geschoten. Vooral de kleine DS3 is dankzij zijn sterke persoonlijkheid een groot succes. Daar breit Citroën graag een vervolg aan met een nieuwe DS3-variant die zichzelf cabrio noemt maar het eigenlijk niet is.

  • Van den Bogaert Robin
  • 14 februari 2013
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Auto met persoonlijkheid
  • Dak opent al rijdend tot 120 km/u
  • Maar 3.000 euro duurder
  • Soepele 1.6 thp
  • Wendbaar rijgedrag
  • Geen ‘echte’ cabriolet
  • Kleine kofferopening
  • Zicht achteruit met geopend dak

Geïnspireerd door de hippe Mini lanceerde Citroën drie jaar geleden een nieuwe modellijn naast de klassieke C-reeks. Zonder technologisch te innoveren – zoals de eerste DS dat wél deed met zijn gestroomlijnde koetswerk en hydraulische vering ¬– toverde Citroën drie nieuwe DS’en uit zijn hoed.

Het DS-recept slaat aan, want tot nu toe bouwde Citroën 300.000 stuks: 200.000 DS3’s, 65.000 DS4’s en 35.000 DS5’s. Een prachtig resultaat, al betekent dit wereldwijd nog altijd ‘maar’ 10 procent van de verkoop van het merk en in Europa 18 procent. Dat moet nog beter kunnen en daarom plant Citroën nog een SUV, twee nieuwe berlines en een DS3 Cabrio. 

Moderne 2 pk

Op basis van de vorige C3 experimenteerde Citroën ook al met een kleine cabriolet. De C3 Pluriel bleek helaas onhandig in gebruik (tenzij je graag met zware dakbogen zeult) en niet helemaal waterdicht. Niet voor herhaling vatbaar en dus kiest de DS3 Cabrio voor een traditioneler en stijlvoller concept: een stoffen schuifdak dat helemaal tot aan de kofferklep openklapt.

Dat roept herinneringen op aan Citroëns sympathieke eendje van weleer of, recenter, de Fiat 500C. Maar het is vooral een budgetvriendelijke oplossing. Citroën bestelt de dakconsole bij Webasto en integreert die met minimale aanpassingen in de DS3. Extra verstevigingen waren volgens Citroën overbodig. De cabrio weegt zo maar 25 kg extra en behoudt alle kwaliteiten van de driedeurs. Het voordeel voor de klant is de beperkte meerprijs van circa 3.000 euro, die bij een ‘echte’ cabriolet mogelijk het dubbele zou bedragen.

Praktisch

Een interessante formule dus, maar bij de eerste test kwamen ook enkele minpunten aan de oppervlakte. Citroën claimt “de grootste kofferruimte van dit segment” (245 liter), met de neerklapbare achterbank zelfs 980 liter. Helaas is de kofferopening zo klein dat je er amper een reistas doorduwt. Volgens de verantwoordelijken van Citroën was dit noodzakelijk om het zicht achteruit niet te sterk te belemmeren.

Met het dak gesloten of deels geopend, volstaat het zicht achteruit inderdaad.  Open je het dak tot aan de kofferklep (waar alleen de achterpassagiers van genieten), dan wordt het problematisch.  Om te voorkomen dat het te sterk tocht in het interieur, moet je manueel een deflector boven de voorruit uitklappen, wat niet zo handig verloopt.

De geluidsisolatie en de aankleding van het dak konden ons wel zeer bekoren. Voorlopig is er keuze tussen drie kleuren: zwart, blauw en grijs met knappe DS-logo’s. Zeer stijlvol. Later plant Citroën nog meer varianten.

Rijplezier

De DS3 Cabrio rijdt zoals de gewone DS3. En dat is goed nieuws, want dat betekent een gezond onderstel met snedige voortrein dat met plezier bochten aan elkaar rijgt. Het weggedrag is levendig en leuk, de besturing voldoende direct.

We reden de DS3 Cabrio met de  1.6 THP met 156 pk en 240 Nm, in afwachting van een eventuele Racing-versie de topmotor in het gamma. Een pareltje, dat uitblinkt door zijn soepelheid en vlotte hernemingen vanaf de laagste toeren. Hij klinkt aangenaam maar blijft discreet.

Succes verzekerd

Citroën lanceert de DS3 Cabrio deze lente. Naast de 1.6 THP zijn er nog andere benzinemotoren beschikbaar: de 1.2 VTi (82 pk) voor rustige bestuurders en de 1.6 VTi (120 pk) als ideale tussenoplossing. De prijzen starten bij 18.675 euro. Voor dieselrijders is er de 1.6 e-HDi (92 pk) die minstens 23.435 euro kost. Gezien de aanvaardbare meerprijs en de  bewezen aantrekkingskracht van de gewone DS3 bij mannen én vrouwen (50/50) staat het succes van de DS3 Cabrio in de sterren geschreven.

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Citroën.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km