Testen

met zeven thuis

Citroën vernieuwt zijn gamma. Na de DS-lijn die vrij succesvol is, neemt Citroën de ‘populaire’ modellen van het C-gamma onder handen. Daar plukt de C4 Picasso als eerste de vruchten van. We presenteerden al de C4 Picasso en het vervolg is logisch: hier is zijn grote broer, de langere Grand C4 Picasso met zeven plaatsen.

  • Piette François
  • 02 oktober 2013
  • Citroen
Voor- en nadelen
  • Aangenaam interieur
  • Co2-uitstoot
  • Koffervolume en moduleerbaarheid
  • Rijcomfort
  • Volledig multimediasysteem (maar )
  • Zekere wegligging
  • Zetels (lounge pack)
  • Dure internetverbinding (belgië)
  • Luide diesel bij belasting
  • Ruimte op twee achterste plaatsen
  • Snelheidsregelaar
  • Te veel knoppen op het stuur

C4 Picasso

De gloednieuwe C4 Picasso breekt radicaal met de gewoontes van zijn voorganger. Die was nogal tam, maar de nieuwkomer heeft een veel dynamischere stijl en dito weggedrag. Wat gebleven is? De buitengewone functionaliteit en zijn ludieke trekjes. Een formule die blijkbaar werkt, wat Citroën noteerde al 24.000 bestellingen sinds de presentatie. Vooral topversies overigens.

Stretchoefening

Met de C4 Picasso wijdt Citroën een gloednieuw modulair platform in. Dat maakte het mogelijk om het gewicht 100 kg te verminderen en om alle mogelijke modellen te bouwen, bijvoorbeeld de Peugeot 308. Voor de Grand C4 Picasso verlengde het merk met de dubbele visgraat de wielbasis tot het uiterste, kwestie van extra ruimte te scheppen. Zo wordt hij uiteindelijk 4,59 meter lang. Een flinke baby dus, maar de stijl lijkt wel homogeen. Goede punten zijn er voor de dakbogen, die toelaten om hem van bij de eerste blik te onderscheiden van zijn kleine broer.

En toen was er licht!

Wat meteen opvalt binnenin, is de grote hoeveelheid licht. Vergeet de Duitse bunkers, bij Citroën baden de inzittenden in het licht. Alles is aanwezig: van de ruiten aan de koetswerkstijlen vooraan tot de panoramische voorruit of het grote optionele open dak. Net als in zijn kleine broer is het aangenaam toeven in de Grand C4 Picasso.

Cinemazaal

Het aangename interieur beschikt over veel opbergvakken en een reusachtig informatiescherm van 12 duim. Een andere, kleinere interface laat toe om alle mogelijke functies te bedienen, van de rijhulpsystemen tot de geluidsinstallatie, de internetapplicaties en de klimaatregeling. Je moet wel je weg vinden, want hoewel Citroën grote schoonmaak hield op de middenconsole staat het stuurwiel vol knoppen. Veranderen is niet altijd verbeteren.    

5+2

In tegenstelling tot de C4 Picasso kan de Grand tot zeven personen vervoeren. Tenminste, volgens het persdossier. We zouden eerder zeggen vijf volwassenen en twee zeer jonge kinderen, bij voorkeur niet te dik en niet te lastig van karakter. We spotten er een beetje mee, maar uiteindelijk is de Grand C4 Picasso niet beter op de derde rij dan zijn concurrenten.

Hij verleidt wel qua functionaliteit met een tweede rij van drie verschuifbare zetels (afstand 15 cm) en een koffer die zelfs nog 645 liter biedt als de achterzetels maximaal naar achteren staan.

Lounge Pack en infotainment achterin

Welkom in businessclass. Citroën verwent de passagiers met een Lounge Pack, dat comfortzetels omvat. Voorin zijn er masserende zetels, al werkt deze functie erg discreet en niet zo doeltreffend.

Nuttiger is de steun met variabele helling voor de onderbenen van de voorste passagier. Aangezien in zo’n auto vaak kinderen (of toch zeker passagiers) achterin zitten, biedt Citroën een infotainmentsysteem met twee schermen, eventueel met verschillende weergave op hetzelfde moment.

Referentie qua CO2

Het gamma start met de e-HDI met 90 pk, met een geweldig lage CO2-uitstoot van 98 g/km. Helaas moet deze motor altijd besteld worden met de gerobotiseerde zesbak. Het hart van het gamma is de e-HDI 115 met handgeschakelde versnellingsbak en 105 g/km. In combinatie met de gerobotiseerde bak verliest hij een grammetje.

Volledig nieuw is de BlueHDi 2.0, die we hier testen. Deze motor voldoet nu al aan de Euro 6-uitstootnorm en levert 150 pk. Citroën koppelt hem aan een manuele versnellingsbak of een ‘echte’ automaat met zes verzetten. De CO2-uitstoot bedraagt respectievelijk 110 en 117 g/km. Als benzines biedt Citroën de 1.6 VTi en THP met respectievelijk 120 en 155 pk.

Achter het stuur

Citroën veranderde het geweer van schouder en dat konden we al appreciëren in de C4 Picasso. De rolneigingen van het vorige model behoren tot het verleden. Het comfort werkt niet langer op de maag; de ophanging werd steviger om het koetswerk beter onder controle te houden zonder te brutaliseren. De uitstekende zetels zijn precies hard genoeg.

Door het nauwkeurige weggedrag rijdt de Grand C4 Picasso gemakkelijk over bochtige wegen, je zou denken dat hij compacter is. Neen, het is geen sportwagen, maar hij heeft een stabiel weggedrag dat je verwacht van een gezinswagen.

Motor berekend op zijn taak

De 2.0 BlueHDi vervult zijn opdracht uitstekend, hij heeft voldoende bereik om op de Duitse snelwegen af en toe een berline te plagen. Door het goede koppel hoeft jouw rechterarm niet zo vaak te schakelen. Ben je dat toch moe, dan is er nog altijd de automaat, al doet die de motor kreunen bij hoge toerentallen als je stevig herneemt. Qua isolatie en finesse zit deze tweeliter in de middelmaat, maar onder referenties zoals de 2.0 dCi van Renault of de 2.2 D van Mazda.

Prijzen

De prijzen starten bij 21.540 euro voor de benzine en 24.090 euro voor de 1.6 e-HDi 90. De 2.0 BlueHDi kost 28.950 €. Er zijn vier afwerkingsniveaus: Attraction, Seduction, Intensive en Exclusive.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Citroën.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km