Testen

devil in disguise

Toen in 1953 de Corvette (of ‘Vette zoals de Amerikanen hem noemen) op de markt kwam met een 6 cilinder en 150 pk (de pk’s van toen), had hij de reputatie wat astmatisch te zijn. Nu hebben ze de Corvette uitgerust met een angstaanjagende V8 met een cilinderinhoud van 7 liter en niet minder dan 512 pk! Een motor die nauw aanleunt bij de V8 die de ‘Vette heeft toegelaten om uithoudingswedstrijden in de wacht te slepen, zoals de 24 uur van Le Mans bijvoorbeeld. Dat is niet te verwaarlozen, en maakt van deze super GT een regelrechte “supercar”. De tijd waarin de sportieve Amerikanen omschreven werden als gevaarlijke en lompe machines, die wel snel konden optrekken zolang er geen bochtenwerk aan te pas kwam, is voorgoed voorbij. De Z06 veroorlooft zich nu om rechtsreeks de strijd aan te gaan met de Porsche GT3’s en Ferrari F430’s van deze wereld…aan de helft van de prijs!
  • Piette François
  • 16 november 2006
  • Corvette
Voor- en nadelen
  • Fantastische motor
  • Priis
  • Remmen
  • Rijplezier
  • Sonoriteit
  • Uitrusting
  • Verbluffende prestaties
  • Afwerking
  • Geen scheiding tussen de koffer en het interieur
  • Gladde zetels
  • Laks antislipsysteem
VROOOAW !! Alleen al het opstarten van de motor is puur plezier! De V8 briest zich in een dof geronk dat heel het koetswerk doet meetrillen. De ingénieurs zijn vetrokken van de V8 van 6 liter van de C6, “small block” genaamd (small op zijn Amerikaans!), en hebben die omgebouwd tot een 7011 cm³. De krukas is nu in gesmeed staal, bedrijfstangen en kleppenvering zijn in titaan. Het resultaat is verbluffend: 512 pk aan 6.300 tr/min en 637 Nm koppel aan 4.800 tr/min! Dit is echter niet zo uitzonderlijk op het gebied van het specifieke vermogen en koppel. Maar de pk’s zijn er, en klagen zou hier niet opportuun zijn. En zoals onze Amerikaanse vrienden het zeggen, niets gaat boven de kubieke centimeters… Hier gaat het niet om een zogezegde “nobele” Italiaanse motor, zoals een Château Petrus, die ongelooflijke regimes aankunnen, neen, hier gaat het om tafelwijn! Geen wereldschokkende specificaties, gewoon héél pakkend bij het rijden! De V8 van deze Corvette heeft ons helemaal ingepalmd. De actieve uitlaat is voorzien van kleppen die volledig opengaan wanneer het gaspedaal diep wordt ingedrukt, dat zorgt voor een soort NASCAR gebrul dat voortkomt uit de viervoudige uitlaat. Het optrekken is heel fysiek, een eenvoudige duw op het gaspedaal katapulteert de 1.418 kilo van deze Corvette naar de horizon in echte racestijl, vooral boven de 5.000 tr/min. Met zijn indrukwekkende cilinderinhoud, is deze V8 ook uiterst levendig en soepel. Zijn beschikbaar koppel, ook bij lager toerental, maakt hem zelf aangenaam in het stadsverkeer. Een pareltje! Met een eerste versnelling dat tot 96 km/u gaat, en een tweede tot over de 140 km/u, kan een Belgische eigenaar zich, wettelijk, niet veroorloven om de eerste twee versnellingen volop te benutten. God zij dank dat het pit van de motor en zijn koppel toelaat om aan lagere regimes er ook van te profiteren, zoals het cruisen aan 120 km/u en 1.500 tr/min in zesde bijvoorbeeld. Er is vermogen zat om eender welk obstakel op de weg te ontwijken. De versnellingspook voelt stevig en heel mechanisch aan. De koppeling is progressief en licht. Opgelet voor de uitschuivers! We moeten er U geen tekening bij maken, al dat vermogen enkel op de achterwielen maakt duidelijk dat zijn achterwerk graag zijn eigen weg gaat. Zelf het antislipsysteem en de stabiliteitscontrole hebben het soms moeilijk om dit beest in bedwang te houden, ook al is dat bewust. Voor de bijstand kan gekozen worden uit twee verschillende posities: ON (dat niet wegneemt dat de auto toch gaat doorslippen, vooral met een zware rechtervoet en een nat wegdek) en OFF. De 512 pk van deze Corvette misbruiken is om problemen vragen, en de onervaren, of te zelfzekere, bestuurder kan zich snel, héél snel, in benarde situaties bevinden. Een auto voor grote en bewuste jongens dus, die extra moeten opletten bij nat weer. Als die logica wordt gerespecteerd, dan wordt de Corvette een auto waar veel “fun” aan beleefd kan worden, en waarbij de rechtervoet evenveel invloed heeft bij het sturen als het stuur zelf. Het chassis is heel evenwichtig en reactief op uitdrukkelijke bevelen van de bestuurder. Het sturen zorgt voor een aangenaam gevoel, maar je kan het stuur bijna drie maal volledig wentelen van het ene uiterste tot het andere, dat is misschien wat veel. De remmen zijn ook indrukwekkend, gemakkelijk te doseren, doeltreffend en blijken onuitputbaar. Een echte racewagen om zich de zondag op het circuit te gaan uitleven ! Amerikaanse afwerking De Z06 gaat niet onopgemerkt voorbij, zoveel is duidelijk, spijtig genoeg kunnen we dat niet zeggen van het interieur…Goedkoop plastic, slordige afwerking, willekeurig en onzeker, hier vallen we zonder verwijl terug in de typische stijl van Uncle Sam! De standaaruitrusting is op zijn beurt wel volledig, enkel de GPS en de metaalkleur zijn opties. Airco met dubbele zone (nuttig, maar niet altijd voldoende om de warmte van de centrale tunnel baas te blijven), xenon koplampen, Bose autoradio met CD lader, controle van de bandendruk, elektrische en lederen zetels,…alles er op en er aan! Met een prijskaartje van 83.450 € is deze versie 19.000 € duurder dan de “normale” Corvette, de C6. Ferrari, Porsche en Lamborghini passen beduidend hogere tarieven toe. De 490 pk van een Ferrari F430 kosten 158.220 €, de 520 van een Gallardo kosten 154.880 € en voor de 415 pk van een Porsche GT3 moet 113.740 € neergeteld worden. De Corvette heeft misschien niet het imago en reputatie van dit trio, maar op het gebied van pure kracht hoeft hij niet onder te doen, integendeel! Achter het stuur zit je goed, maar zonder meer, want de zetels zijn te glad en bieden onvoldoende laterale steun. De groten onder ons zullen tot spijt vaststellen dat de zetel niet in de hoogte verstelbaar is. Er is plaats genoeg, maar ter hoogte van de voorruit komt het dak laag uit en stoort dat het zicht. Het heads-up display is heel praktisch, die projecteert op de vooruit het toerental, watertemperatuur, de geïncasseerde laterale (en letterlijke) G’s en de snelheid. Wie groter is dan 1 m 85 zal enkel de laatste twee gegevens kunnen aflezen. De kofferruimte is meer dan redelijk, maar heeft wel te maken met een praktisch probleem. Geen enkele afscheiding is voorzien, en bij de eerste druk op de rem vliegt alles naar voor. Een scheidingsnet was geen overbodige luxe geweest! Het comfort blijft absoluut aanvaardbaar, voortgaand op de eerder radicale definitie van deze versie. Dankzij zijn ophanging blijven alle wervels mooi op hun plaats, zelf na een ritje op hobbelige wegen. Bij laag toerental is de motor discreet en niet oorverdovend. Bij hoge toerentallen zorgt de Z06 binnenin voor een regelrechte “race” atmosfeer. Conclusie De Corvette Z06 is een fabelachtige machine, en brengt leven in de brouwerij van de racetrack fans. Slordige afwerking of niet, gebrek aan noblesse of toeters en blazers, deze versie zorgt voor een immens rijplezier tegen een prijs waar de concurrentie alleen maar kan van dromen. Al dat vermogen zorgt uiteraard voor wat frustratie, vooral bij nat weer, maar de Amerikaanse ingenieurs zijn er in geslaagd om hem bruikbaar te maken, dankzij een geslaagd chassis. Hier is geen sprake van overdreven en gesofistikeerde snufjes, alleen een uitstekende sportwagen, eenvoudig, logisch en doeltreffend. We hebben nog niets beter gevonden voor zo’n prijs…

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Lionel Hermans. Source ©: Corvette.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km