Dacia
De kleine Dacia Spring trok naar de fitness en zag zijn vermogen daardoor met bijna 50% toenemen, zonder aan rijbereik in te boeten. Maar maken die 20 extra pk’s echt een verschil?
De kleine Dacia Spring trok naar de fitness en zag zijn vermogen daardoor met bijna 50% toenemen, zonder aan rijbereik in te boeten. Maar maken die 20 extra pk’s echt een verschil?
Met de Jogger heeft Dacia een model in huis dat perfect beantwoordt aan de filosofie van het merk: veel auto (met tot 7 plaatsen) voor weinig geld. Kan een hybride aandrijflijn daar iets aan toevoegen, rekening houdend met de stevige meerprijs?
Om ervoor te zorgen dat het een ‘stijlvolle’ zevenzits gezinswagen kan aanbieden voor de prijs van een gemiddelde stadswagen, heeft Dacia keuzes moeten maken. Slimme keuzes wel, die ervoor zorgen dat deze Jogger een… slimme keuze is voor gezinnen!
Het is tijd voor de facelift halverwege de carrière van de Dacia Duster. Is het Roemeense merk er met deze update in geslaagd om de kenmerkende knappe verhouding prijs-prestaties van zijn populaire SUV nog te versterken?
In een wereld waar steeds duurdere nieuwe elektrische auto’s worden aangekondigd gaat de Dacia Sandero tegen de stroom in. Hij is namelijk verkrijgbaar vanaf 8.990 euro. Maar wat krijg je in een auto voor die prijs?
Dacia lanceert een derde revolutie sinds zijn wedergeboorte onder toezicht van de Renault-groep. Deze keer wil het Roemeense merk elektromobiliteit toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen met de Spring. Een koopje?
Gedragen door zijn volkssucces – en wettelijke normen – neemt de Sandero nog wat meer afstand van de lowcostwereld waar Dacia oorspronkelijk voor stond. Al vergeet hij niet om zijn prijs zo laag mogelijk te plaatsen. Is deze kleine Frans-Roemeense avonturier zo meer dan ooit een koopje?
Dacia heeft in heel zijn gamma een nieuwe motor geïntroduceerd op twee brandstoffen: benzine en lpg. Die heet Eco-G en wij maakten er kennis mee in de Sandero Stepway. Lage gebruikskosten en een lage aankoopprijs, dat klinkt toch als een dubbel koopje?
De eerste generatie van de Dacia Duster was een schot in de roos, maar met heel wat verbeteringen mikt editie twee nog meer op de SUV’s van de massaconstructeurs. Zoals de Renault Captur. Pleegt de Roemeen broedermoord?
Dat de Duster een van Dacia’s populairste modellen is, hoeven we je niet meer te vertellen. Maar wist je dat er sinds zijn debuut in 2010 al wereldwijd meer dan 1,1 miljoen exemplaren uit de showroom bolden? Om maar te zeggen dat deze nieuwe generatie van de Roemeense SUV een loodzware opdracht wacht.
Het gaat Dacia duidelijk voor de wind. Sinds de Roemeense Renault-dochter eind 2005 op de markt kwam, bolden er al meer dan 100.000 Dacia’s uit de Belgische showrooms. Het merk kan dus terecht zijn productgamma uitbreiden, en doet dat nu ook met een automaat, de Easy-R.
In nauwelijks 10 jaar heeft Dacia zijn verkoop met 22 vermenigvuldigd en zich gevestigd in 44 landen. Een uniek succesverhaal in tijden van crisis, dat gevierd wordt met een beperkte serie voor alle modellen.
Voor Dacia is de Duster een onmisbaar model. In 2011 en 2012 was hij in België in zijn eentje goed voor de helft van de verkoop van het merk. Om dat succes voort te zetten, geeft Dacia zijn SUV een verjongingskuur. Die maakt hem zelfs bijna ‘burgerlijk’.
De Logan MCV betekende voor Dacia de grote doorbraak in België. De opmerkelijke vooruitgang van het merk op onze markten begon met dit model. Sindsdien volgen de nieuwe Dacia’s elkaar indrukwekkend snel op. Nu wordt de nieuwe Logan MCV o...
Als low cost plots burgerlijk wordt, krijg je het nieuwe gamma van Dacia. De Logan en de Sandero, de twee originele producten van het merk, klimmen hogerop voor meer comfort. Aan de bodemprijs wordt echter niet geraakt. Wat wil je nog meer?
Het laadvolume van een vrachtwagen, de ruimte van een Airbus A380 in businessclass en een degelijke uitrusting, allemaal voor een prikje. Dat moet ongeveer het bestek geweest zijn voor de ingenieurs die de Dacia Lodgy ontwikkelden. Verbazingwekkend, maar wat is de Lodgy waard in de dagelijkse praktijk?
Dacia blijft zich op een intelligente wijze nestelen in nieuwe marktsegmenten. Na de Duster, die zo goed als overal waar hij op de markt kwam een succes geworden is, en de Lodgy, die de monovolumemarkt pijn zal doen, volgt de Dokker, een model dat met een pak overtuigende argumenten over de boeg komt.
Aan het succesverhaal van Dacia lijkt geen einde te komen. Na de Logan, de Sandero en de Duster zet de Roemeense constructeur zijn offensief voort met de Lodgy, een lowcostmonovolume met een aparte persoonlijkheid en evenveel ruimte als een loods.
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
Tesla heeft de prijs van beide varianten van de Model 3 Highland met 4.000 euro verlaagd, en de Long Range krijgt een nieuwe naam.
De Audi Q6 e-tron is nu te bestellen in verschillende uitvoeringen met een vanafprijs van 75.900 euro, maar hij zou binnenkort goedkoper moeten worden...
Er zijn al twee speciale reeksen te bestellen: de Kodiaq Family vanaf 38.990 euro en de Kodiaq Corporate die begint bij 46.980 euro.
De nieuwe Model Y Long Range RWD biedt tot 600 km actieradius voor een vanafprijs van 49.970 euro, waarmee het qua prijs/autonomie de meest interessante Tesla van allemaal is!