Testen

Plaats voor het gezin

Het laadvolume van een vrachtwagen, de ruimte van een Airbus A380 in businessclass en een degelijke uitrusting, allemaal voor een prikje. Dat moet ongeveer het bestek geweest zijn voor de ingenieurs die de Dacia Lodgy ontwikkelden. Verbazingwekkend, maar wat is de Lodgy waard in de dagelijkse praktijk?

  • Piette François
  • 26 oktober 2012
  • Dacia
Voor- en nadelen
  • Gigantische koffer
  • Goed geprijsde opties
  • Uitstekende en zuinige dci 90
  • Verhouding ruimte/prestaties/prijs
  • Ergonomische details
  • Geen snelheidsregelaar en dat is alles!
  • Vervelende moduleerbaarheid
  • Zwakke geluiddemping

Recyclage

Bij Dacia gaat niets verloren en wordt weinig gecreëerd, maar veel hergebruikt. Ten gronde is de Lodgy leuk plakwerk van het bestaande gamma. Dat is niet beschamend, want het houdt de prijs zo laag mogelijk. Hij biedt de ruimte van een grote monovolume met zeven plaatsen en een handige koffer, maar is niet zo verzorgd als een Touran of een Zafira Tourer. Betreurenswaardig is bijvoorbeeld de algemene presentatie en de afwerking van bepaalde details. Dé krachttoer is de verbluffend lage prijs.

Algemene presentatie

Na het bekijken van de Lodgy kunnen we stellen dat hij de kopers niet zal verleiden met zijn schoonheid. Nochtans moeten we toegeven dat Dacia is afgestapt van de ‘bedrijfswagenstijl’ van de eerste Logan: een beetje chroom her en der (op de Lauréate), mooie koplampen, een verzorgd radiatorrooster, …

Betere kwaliteit

Zelfde vaststelling in het interieur. Je vindt er zeker niet de futuristische sfeer van een Scénic of de verzorgde afwerking van een Touran, maar de materialen gaan erop vooruit. De algemene presentatie verbeterde, al blijven er zwakke punten zoals de knoppen van de ruitenheffers op de centrale console of het navigatiescherm dat te laag staat. De ergonomie is dus een zwak punt, maar voor deze prijs moet je niet mopperen, zeker niet gezien de uitrusting.

Volledige uitrusting

De Lodgy is een lowcostauto maar is niet gierig met uitrusting: een aanraakscherm voor de navigatie met audio- en Bluetooth-functies, centrale vergrendeling, vier elektrische ruiten, een stuurwiel en versnellingspookmof in leder, een parkeerhulp achteraan, een armsteun: je kunt de Lodgy met allerlei toebehoren aankleden. Goed nieuws is dat deze opties weinig kosten. Nog goed nieuws is dat standaarduitrusting relatief uitgebreid is (airco is standaard op de Lauréate) en de Lodgy drie jaar garantie biedt, eventueel uit te breiden tot vijf jaar en 120.000 km. We betreuren alleen dat de ESP een optie is (al kost het maar 250 euro) en dat een snelheidsregelaar momenteel niet leverbaar is.

Pittiger dan het lijkt

Ons oog viel op de 1.5 dCi met 90 pk, gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. Een beetje te zwak gezien de afmetingen van de auto, denk je wellicht,. Maar je vergist je. 90 pk en 200 Nm lijken mager om een koetswerk van 4,5 meter lang en 1,66 meter hoog voort te bewegen, maar de Lodgy weegt maar 1,2 ton omdat hij alle klassieke en overbodige uitrusting achterwege laat. De motor volstaat ruimschoots. Tijdens de 3.000 kilometers die we aflegden, ook in de bergen met vijf personen, bleek hij ruim op zijn taak berekend. Vooral de soepelheid is aangenaam. Minder leuk is het geluid. 

Oorverdovend

Bij onze eerste test in Marokko werden we nog verleid door de geluiddemping, maar na een lange periode stellen we iets helemaal anders vast. Tot 110 km/u is het geluid draaglijk. Daarboven dringen windgeluiden binnen in het interieur. Gelukkig is de stereo van goede kwaliteit. Voorts hebben we geen bijzondere opmerkingen: comfortabele zetels, een correcte rijpositie (maar niet uitstekend), een tolerante ophanging, … Zelfs het weggedrag blijft veilig en gemakkelijk in alle omstandigheden. Natuurlijk moet je gekke toeren vermijden gezien de afmetingen en de afstelling van de besturing. 

Praktisch

Qua de moduleerbaarheid mag je geen zetels verwachten die elektrisch wegklappen in de vloer. In de Lodgy moet je zelf de handen uit de mouwen steken. De twee achterste banken zijn verwijderbaar, de middelste rij plooit desgewenst tegen de voorzetels. Het laadvolume is correct maar eerder beperkt in de versie met zeven zitplaatsen. Haal je de twee achterste plaatsen weg, dan wordt de ruimte zo groot als in een bestelwagen: bagage van vijf personen voor één week en alle souvenirs (iemand zin in sangria? Ik heb een hele voorraad)  neem je met gemak mee.

Budget

In dit hoofdstuk stelt de Lodgy de concurrentie in de schaduw. Een groot gezin en een beperkt budget? Zoek niet verder. De prijzen van de diesels beginnen bij 13.300 euro. Onze aanrader is de Lauréate dCi 90 met zeven zitplaatsen voor 14.800 euro. Te gek!

En dat is nog niet alles. Ons gemiddelde verbruik bedroeg 6,2 l/100 km, heel redelijk gezien de relatief sportieve rijstijl, de zware lading en de verkeersopstoppingen die we tegenkwamen.

Conclusie

Sta je aan het hoofd van een groot gezin en zoek je een grote, bruikbare monovolume, zoek dan niet verder. De Lodgy is het verstandigste compromis. Achter het stuur geraak je zelfs niet gefrustreerd omdat je 10.000 euro minder hebt uitgegeven dan voor een ‘klassieke’ monovolume die even groot is. Na één week in de Lodgy heb je geen zin meer om hem terug te geven.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Dacia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km