Testen

dit is dé grote broer

Al sinds oktober 2006 op de markt gebracht in Roumenië, komt de Dacia Logan MCV, te begrijpen onder « Multi Convivial Vehicle », bij ons aan. Gebouwd in de fabriek van Pitesti te Roumenië, is de Logan MCV het tweede DACIA model dat, op korte termijn, een totaal van zes modellen zou moeten tellen, waarvan een 4x4. Afgeleid van de concept car Steppe, en grote broer van de Logan, waar bijna 400.000 exemplaren van verkocht werden, hebben wij de gelegenheid gehad om deze wagen te Bari in Italië te testen.
  • Hermans Lionel
  • 09 januari 2007
  • Dacia
Voor- en nadelen
  • Meer europees
  • Priis
  • Renault filiaal
  • Zeven plaatsen
  • Kortademende 1.5 dci motor
  • Te verbeteren geluidsdemping
  • Versnellingsdoos
Een break met zeven « echte » volwassen plaatsen Wat men buitenuit ziet wordt binnenin bevestigd : er is ruimte in deze Logan MCV ! Vooraan is er ruim plaats voor de knieën en de passagiers van de tweede rij worden ook verwend door de binnenruimte met een dakhoogte van 904 mm, dus meer dan in de Renault Espace, maar het is vooral op de derde rij dat men de inspanning terugvindt. Verkrijgbaar in een 7 plaatsen versie, deze bijkomende rij zetels is perfect geschikt voor volwassenen van meer dan 1,90 m. Zeker is dat de bereikbaarheid niet praktisch is, maar eens in de wagen zijn deze 2 plaatsen héél comfortabel en bruikbaar, in tegenstelling tot sommige merken. Met zijn strakke lijnen herkend men onmiddellijk de Logan stijl. Toch onderscheidt de break versie zich van de berline door een opnieuw hertekend voorschild, een wijdere luchtingang en een nieuw design voor de mistlichten. De bredere zijdelingse staven herinneren nog meer de Renault stijl en geven hem juist die robuustheid. Het laadvermogen van de Logan MCV vertoont recordcijfers : 200 liters in een versie met 7 plaatsen, 700 liters in een versie 5 plaatsen en 2.350 liters in een versie 2 plaatsen. Voeg hierbij tal van opbergruimtes vooraan, onder het dashboard, in de deuren, in het dak, en u verkrijgt hier een wagen met een uitzonderlijke laadruimte. 4 motors waarvan één diesel Beschikbaar in meerdere benzine versies, gaande van de 1.4 MPI tot de 1.6 16v, werd de Logan MCV eveneens voorzien van de beste dieselbloc van bij Renault, zijnde de 1.5 dCI van 70pk die reeds geplaatst werden in de huidige Mégane’s. Bij ons, is het vanzelfsprekend dat deze 1.5 dieselmotor de algemene goedkeuring zal krijgen. Direct afkomstig van de Renault voorraad en dankzij deze tweede generatie 1.5 dCI met directe injectie en common rail, wordt de Logan MCV mans genoeg tegenover de andere breaks op de markt. Hij ontwikkelt 70pk aan 4000 rpm en zijn maximum koppel van 160 Nm wordt bereikt vanaf 1700 rpm. Gelinkt aan een 5-doos, dezelfde als in de Clio & in de Laguna, bezorgt deze tandem een verbruik-prestatievermogen & geluidsdemping die meer dan aanvaardbaar is voor zo’n type voertuig. Met een tankinhoud van 50 liters en zijn gering gemengd verbruik van 5.3 l/100 km, biedt deze Logan MCV een autonomie van bijna 1000 km. Veiligheid, ja, maar bijna in optie Het onderstel vooraan werd afgeleid van deze van de Clio II, het onderstel achteraan is gemeen aan de andere voertuigen met hetzelfde raamwerk en net zoals de Nissan Micra en de Renault Modus. Logan MCV wordt geremd door remschijven vooraan en trommels achteraan. De laatste generatie ABS systeem met remverdeler, die men eveneens terugvindt op de Mégane II, werd standaard voorzien op elke versie. Logan MCV vervult goed zijn rol kwa passieve veiligheid. De frontale airbags, die ontkoppelbaar zijn, werden standaard ingevoegd. Wat de zijdelingse betreft, deze zijn in optie beschikbaar tegen 200 €. De achterplaatsen werden voorzien van ISOFIX bevestigingen, die elke type kinderstoelen toelaat in de wagen. Betreffende de crash-tests, de « break » werd nog niet getest, maar de ingenieurs van Renault/Dacia voorzien dat hij « misschien » 3 sterren op 5 zou moeten krijgen, net zoals de berline. Gemiddelde score aangezien dat de meeste huidige Renault’s een 5 op 5 krijgen ! Op de baan… Wij waren positief verrast door het weggedrag van deze Logan MCV. Het servostuur is precies en de goede wegligging, dankzij de brede wielbasis, geeft een gevoel van veiligheid in de wagen. De zetels zijn aangenaam en geven een goede ondersteuning van de bestuurder bij ruwe bochten. Het plastieken dashboard alsook de binnenbekleding van de deuren zijn toch héél « plastiekachtig » en van matige kwaliteit. Wij vonden de koppeling op de 1.6 16V benzineversie te lang en te soepel, maar niets hiervan was te merken op de 1.5 diesel versie. Daarentegen vonden we deze laatste te licht is om de 1245 kilo’s van de versie met 7 places voort te trekken. Bij het versnellen op hellingen of tijdens inhaalmanoeuvers, wordt het tekort aan peps van de 70 pk van de 1.5 dCI versie goed gevoeld. « Een versie met 85 pk zal binnenkort beschikbaar zijn » volgens een ingenieur van Renault. Besluit Na een matige start van de berline in België, zal Renault met de Dacia deze tendens omdraaien met deze MCV versie die beter past in onze markt. Deze zal in onmiddellijke concurrentie koment met de Opel Zafira en de Fiat Doblo voor de versie 7 plaatsen, alsook met de Hyundai Getz, de Skoda Roomster en andere Chevrolet Nubira, voor zijn version in 5 plaatsen. Te volgen dus... Beschikbaar in 3 afwerkingen, Logan, Ambiance en Lauréate, wordt de eerste prijs van deze Logan MCV bepaald op 8.750 € Incl. BTW voor de 1.4 benzine in de versie 5 plaatsen. Voor de 7 plaatsen in de versie 1.5 dCI Laureate, moet men het bedrag van 12.750 € Incl. BTW uitbetalen. Voeg aan deze de zijdelingse airbags, het elektrisch pack (afstandsbediening en elektrische ruiten vooraan), de Radio CD 4x15W, de airco en de 15-duimse metalen velgen, en u verkrijgt een uiterst renderend dieselwagen in break versie met 3 jaar waarborg voor minder dan 15.000 € Incl. BTW. Even over na te denken …

Meer lezen over:

Over de auteur: Hermans Lionel
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Dacia.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km