Skoda
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
De Logan MCV betekende voor Dacia de grote doorbraak in België. De opmerkelijke vooruitgang van het merk op onze markten begon met dit model. Sindsdien volgen de nieuwe Dacia’s elkaar indrukwekkend snel op. Nu wordt de nieuwe Logan MCV o...
In zijn eerste versie werd de Logan MCV vooral gezien als een kleine monovolume met de allures van een break, groot genoeg om zeven personen te vervoeren. Vandaag heeft Dacia daarvoor de Lodgy, een volwaardige monovolume. Om geen dubbel werk te verrichten, evolueert de MCV meer in de richting van een breakvariant van de Sandero. Niets meer of minder. Hij heeft ook niet langer zeven zitplaatsen.
Laten we eerlijk zijn, een Dacia koop je niet voor zijn buitenaardse charmes. Nochtans levert de Logan MCV inspanningen, met een strakker front, rechtere lijnen en een achterpartij die herinnert aan de Skoda Octavia Collection. Kortom, van zijn vormen geraak je nog altijd niet in extase, maar hij werpt de lowcostallures van zich af.
De bruikbare volumes van de Logan MCV blijven indrukwekkend. De lengte van 4,49 meter maakt heel wat mogelijk, zoals een koffer van 573 liter met tegelijk bijzonder veel ruimte voor de inzittenden. Met neergeklapte achterbank (1/3-2/3) stijgt het volume zelfs tot 1.518 liter. Nog een indrukwekkende waarde is de maximale laadlengte: 1,77 meter of zelfs 2,73 meter met de voorste passagierszetel neergeklapt.
De eerste Logan was even goed uitgerust als Jane Birkin, het leek wel een andere wereld in vergelijking met de nieuwste multimediatechnologie. Vandaag evolueert dat gelukkig. De Logan MCV beschikt nu over een optioneel audio-, gps- en Bluetooth-systeem met aanraakscherm, achteruitrijcamera, snelheidsregelaar en -begrenzer, Isofix-bevestigingspunten, een noodremhulp en (vanaf volgend jaar) bandendrukcontrole.
De basismotor blijft de dappere 1.2 16v met 75 pk, maar Dacia hecht veel belang aan de TCe 90, een driecilinder uit de Clio die 90 pk levert. Als diesel is er de 1.5 dCi met 75 of 90 pk en een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km met een gemiddeld verbruik van 3,8 l/100 km. Er is maar één versnellingsbak mogelijk: een manuele vijfbak.
Laten we niet langer spotten met deze ‘arme’ Dacia. Afgezien van zijn ‘aanvaardbare’ stijl, ontvangt de Logan MCV zijn inzittenden met zorg: harde maar kwaliteitsvolle kunststoffen, gekleurde inzetstukken, een aanraakscherm, een correcte rijpositie zelfs zonder het regelbare stuur (standaard op de Lauréate), … Veel valt hem niet te verwijten, behalve een aparte ergonomie: plaatsing van de claxon, knoppen van de elektrische ruiten op de middenconsole en een te laag multimediascherm. Maar voor die prijs …
De ophanging is voorbereid op het ergste leed en de Logan MCV vlakt imperfecties uit. Putten, wortels, stenen: alles wordt verteerd zonder een spier te vertrekken. Bovendien bleken de geteste motoren (dCi 90 en TCe 90) heel stil, stiller zelfs dan in de Renault Captur. Hetzelfde geldt voor de opmerkelijk goed gefilterde trillingen.
Het gezonde en voorspelbare weggedrag verdraagt zelfs een gespierde rijstijl, die beantwoord wordt met enkele rolbewegingen. De Logan MCV is stil en goed opgehangen; geslaagd dus over de hele lijn. Alleen over de te sterk ontdubbelde besturing valt misschien nog te klagen.
De dCi 90 toont hier een temperament dat we bijna sportief kunnen noemen: door het koetswerk ontdaan van alle overbodige luxe verbazen de prestaties menigeen. De motor heeft een sterk koppel (220 Nm, dat is meer dan genoeg) en antwoordt altijd gepast. Als benzine heeft de TCe hetzelfde vermogen maar met een koppel van slechts 135 Nm. Je moet dus vaker schakelen, wat niet altijd aangenaam verloopt door de stroevere versnellingsbak dan bij de diesel. De motor heeft een ruwe maar aangename stem en mist geen pit. De aangewezen keuze voor wie weinig rijdt.
De bijzonder goedkope Logan MCV biedt drie afwerkingsniveaus met prijzen vanaf 8.990 euro. Wie doet beter? De afwerking Lauréate, de topversie, is het populairst, vooral met de dCi 90. Dat is het duurste model, maar met een prijs van 13.200 euro nog altijd een niet te kloppen aanbieding.
De Logan MCV geeft zijn zeven zitplaatsen op, maar verandert niet radicaal. Deze Dacia blijft een aankoop van het verstand, maar dan wel absoluut gerechtvaardigd. Op geen enkel moment heb je de indruk een lowcostproduct in handen te hebben. Meer nog, met zijn binnenruimte en zeer goede wegprestaties, maakt de Logan MCV zich al snel onmisbaar. Test hem en je bent overtuigd. Je vraagt je af waarom je nog meer zou betalen.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.