Mazda
De hybride stadswagen van Mazda wint aan finesse met een nieuwe neus, getekend door een Belg en met als doel zijn Toyota-DNA te verbergen. We leggen uit...
Het recept is eenvoudig maar subtiel: een vleugje sportiviteit om de extra investering te verantwoorden, maar niet teveel om er een karikaturale auto van te maken. Alle technische en esthetische evoluties werden dus met die gedachte in het achterhoofd doorgevoerd.
Alfa voorziet twee motoren: een benzine en een diesel. De eerste is een drukgevoede viercilinder van twee liter, met 280 pk en 400 Nm vanaf 1.750 tpm. De tweede is ook een viercilinder, maar een turbodiesel van 2,2 liter met 210 pk en 470 Nm vanaf 1.750 tpm.
Standaard zijn deze modellen voorzien van Q4-vierwielaandrijving. Die geeft de voorkeur aan de achterwielen en stuurt maximum 60% naar de voorwielen als de achterkant in de problemen geraakt. In alle gevallen is er alleen maar de achttrapsautomaat.
Bumpers, raamomlijstingen, diffusor achteraan, dubbele uitlaat en specifieke 19-duimsvelgen: deze Alfa bekent kleur. Maar het blijft gelukkig subtiel, en niets ziet er door de sportieve ingrepen buiten proportie uit.
Ook in het interieur zet de sportieve toon zich voort, met meer omhullende zetels, een verwarmd sportstuur en aluminium inzetstukken doorheen het interieur. Het geheel ziet er harmonieus en goed afgewerkt uit. De Duitsers doen het wat dat laatste betreft natuurlijk beter, maar het verschil wordt kleiner. Vooraan is de ruimte voor de passagiers lovenswaardig, maar achteraan is het vooral qua hoofdruimte krapper. Alleen lastig voor grotere passagiers.
De kleine banen in de omgeving van Nice vormden het ideale testterrein voor het weggedrag van de Alfa. En het minste wat we kunnen zeggen, is dat hij niet ontgoochelde. Ondanks winterbanden in lenteweer verteerde de vooras heel wat terwijl hij aan de weg gekleefd bleef. Het precieze stuur lijkt van een sportwagen te komen. Voeg daar nog een perfecte balans aan toe, waardoor je zelfs wat met de achterwielaandrijving kunt spelen in de bochten, en een uitstekende schokdemping, die het comfortabel houdt maar het contact met de weg niet uit het oog verliest.
Alles perfect dus? Nee, want de Giulia mag dan wel het beste chassis in zijn categorie hebben, hij heeft niet de beste remmen. Zowel qua beet als qua uithoudingsvermogen ontgoochelden ze, temeer omdat de noodknipperlichten meteen aanschieten wanneer je wat doorduwt. En de sportiefste chauffeurs kunnen het ESP niet uitschakelen.
We waren vooral enthousiast over de diesel. Merkwaardig voor een Alfa, maar dit nieuwe blok had heel wat punch vanaf de laagste toeren en liet zich niet afschrikken bij 4.000 tpm. Zijn klank is dan wel hoorbaar, maar blijft meestal bijzonder discreet.
Van de benzinemotor bleken we dan weer koele minnaars. Ondanks zijn extra vermogen leek hij ons niet krachtiger dan de diesel, vooral qua hernemingen. Hij reageert dus vlak, klinkt discreet en neutraal en stopt ermee bij 5.500 tpm. Jammer, van een Alfa-motor hadden we meer temperament verwacht.
Standaard heeft deze Giulia Veloce al heel wat in de aanbieding. Geperforeerd leder, verwarmde elektrische zetels, xenonlichten, automatische klimaatregeling met twee zones,… Daar voegt Alfa nog de onvermijdelijke rijhulp aan toe, waaronder de noodremhulp met voetgangerherkenning, rijstrookassistentie, een (optionele) adaptieve snelheidsregelaar,… Wat we nog missen? Apple Car Play of Android Auto en filehulp. Maar dat is uiteindelijk niet de hoofdreden waarom je een Alfa Veloce koopt.
De diesel staat vanaf € 44.480 in de catalogus, de benzine vanaf € 46.090. Een correcte verbruiksmeting konden we niet doen, maar in beide gevallen leken de gemiddelden ons relatief hoog. In het oog te houden dus…
De hybride stadswagen van Mazda wint aan finesse met een nieuwe neus, getekend door een Belg en met als doel zijn Toyota-DNA te verbergen. We leggen uit...
Vijf dagen, meer dan 600 km en alle knopjes uitgetest. Dit is het leven aan boord van de Mercedes-Maybach S-Klasse, zowel als chauffeur en als passagier.
Dit is de nieuwe Peugeot (E-)3008. Zijn missie? Het razend populaire model opvolgen dat de kaarten heeft herschud in het segment van de compacte SUV’s. Kan het nieuwe model de schoenen van zijn voorganger vullen?
Volvo lanceert zijn compacte elektrische SUV, die een verzorgd design combineert met een interessante packaging en enkele slimme snufjes om zijn prijs te drukken. Een bestseller in wording!