Testen

Hyundai i30 Wagon: als het wat meer mag zijn

In Korea verwachten ze veel van hun i30. Het model moet de hoeksteen worden van Hyundai’s Europese gamma. De ambitie? De grootste Aziatische constructeur op het Oude Continent worden. Daarvoor is een break natuurlijk onontbeerlijk.

  • Bervoets Wim
  • 17 juli 2017
  • Hyundai
3,6
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 3,0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 4,0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 3,5
    Verbruik
  • 3,5
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Garantie
  • Rijcomfort
  • Ruime koffer
  • Uitgebreide standaarduitrusting
  • 1.0 T-GDI wat hol onderin
  • Braaf design
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Optiebeleid

Net als bij de vorige generatie heet die break opnieuw “Wagon”. Die koetswerkvariant is een van de drie mogelijkheden waarin je de i30 kunt kopen: als klassieke vijfdeurs, als nieuwe “Fastback” en als break. Het merendeel van de klanten kiest volgens Hyundai nog steeds voor de klassieke vijfdeurs, dus de Koreanen proberen hen nu te overtuigen van de aantrekkingskracht van de rest van het i30-gamma.

Hoe groot is hij precies?

4,59 meter lang, 1,80 meter breed en 1,47 meter hoog. Daarmee is hij exact 25 centimeter langer dan de vijfdeurs. Het design verschilt niet trouwens zoveel van dat van de vijfdeurs: het supermanvormige radiatorrooster (dat ze bij Hyundai “cascading grille” noemen) en de voorkant zijn quasi hetzelfde als bij de vijfdeurs. Alleen in profiel kiest hij natuurlijk voor een andere aanpak, met een schuin aflopende daklijn die met wat fantasie wat aan de CLA Shooting Brake doet denken.

Hoe ruim is de koffer?

Standaard beschik je over 602 liter aan bagageruimte. Klap je de achterbank neer (in een verhouding van 1/3-2/3), dan maak je 1.650 liter vrij. Daarmee zit de i30 Wagon op het niveau van concurrenten als de onvermijdelijke Volkswagen Golf Variant en de Peugeot 308 SW. De koffervloer heeft standaard twee niveaus, maar de moduleerbaarheid beperkt zich tot de basis. Geen verstelbare rugleuning of knoppen om de zetels vanuit de koffer neer te klappen.

Hoe ruim is het interieur?

De wielbasis van de i30 Wagon (2.650 mm) is dezelfde als die van de vijfdeurs. De ruimte voor de passagiers is dus zowat gelijkaardig aan die in de vijfdeurs. Alleen opletten met het aanstippen van het panoramische dak in de optielijst: daardoor beknibbel je op de hoofdruimte achteraan. De sfeer aan boord blijft streng en zakelijk, en de designers hadden hier en daar voor mooiere materialen mogen kiezen, maar het geheel voelt wel aan alsof het een eeuwigheid meekan.

Wat zit er onder de motorkap?

Hyundai plant dezelfde motoren als bij de vijfdeurs onder de kap van de Wagon, op één exemplaar na: de 1.6 CRDi-dieselmotor van 90 pk. Dat betekent dat het dieselgamma bestaat uit de 1.6 CRDi met 110 en 136 pk. De benzinemotoren zijn dus dezelfde als in de vijfdeurs: de 1.4 MPI atmosferische viercilinder met 100 pk, de 1.0 T-GDi driecilinder turbobenzine met 120 pk en de 1.4 T-GDi viercilinder turbobenzine met 140 pk. Standaard zijn alle motoren gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, maar ze kunnen ook worden gekozen met de 7-DCT-zeventraps met dubbele koppeling.

Hoe doen die motoren het?

Wij reden twee versies tijdens de presentatie: de 1.0 T-GDi en de 1.4 T-GDi. De driecilinder kenden we al uit onze test met de vijfdeurs. Het 120 pk en 171 Nm sterke blok legt de oefening van 0 tot 100 km/u in quasi dezelfde cijfers af als die vijfdeurs: 11,4 seconden (tegenover 11 seconden rond) en de topsnelheid ligt twee eenheden lager: 188 km/u tegenover 190 km/u. De 1.0 T-GDi mist ook in de Wagon wat pit onderin de toeren, maar eenmaal op dreef houdt hij het tempo er aardig in. De driecilinder lijkt in de Wagon trouwens opvallender gedempt dan in de vijfdeurs.

De 1.4 T-GDi zit deze Wagon iets beter. Hij is niet alleen sneller – met 0-100 km/u in 9,2 seconden en een topsnelheid van 208 km/u weliswaar nog steeds geen sprintkanon, maar dat ambieert hij natuurlijk niet – maar ook soepeler, met 140 pk en een guller koppel van 242 Nm. De viercilinder lijkt minder toerenhongerig dan de driecilinder, maar is beter geschikt voor stadsverkeer en soepelere rijstijlen.

Rijdt de i30 Wagon comfortabel?

Absoluut: de schokdemping en de geluiddemping zijn op peil – Hyundai voorziet alle Wagons standaard van een multilinkophanging achteraan – en de i30 Wagon laat zich graag ontspannen besturen. Het tempo kan daarnaast de hoogte in, maar echt dynamisch wordt het niet snel. Net als bij de vijfdeurs missen de bedieningsorganen de nodige scherpte om echt te kunnen overtuigen.

Hoeveel kost hij?

Hyundai zet zijn i30 Wagon op de markt voor € 20.839. Daarvoor rijd je alleen de showroom buiten met de atmosferische 1.4 MPI. Wil je een “moderner” turboblok, dan betaal je minstens € 22.489. Vanaf het basisniveau is de i30 Wagon vooral op vlak van veiligheid al correct uitgerust, met onder meer automatische koplampen, een automatische noodremhulp, rijstrookassistentie en vermoeidheidsherkenning. Een versie hogerop vind je items zoals parkeersensoren, een regensensor, led-koplampen, automatische klimaatregeling, een elektrische chauffeurszetel, zetelverwarming, een navigatiesysteem enzovoort. Je auto beter uitrusten is noodzakelijkerwijs een uitrustingsniveau hoger gaan: de optielijst is naar Aziatische gewoonte bijzonder beknopt.

Besluit?

De i30 Wagon vormt een logische en welgekomen aanvulling op het i30-gamma van Hyundai. Hij heeft heel wat troeven in handen: hij is ruim, rijdt comfortabel en kan een uitgebreid motorgamma voorleggen. Bovendien gooit hij er als extra troef nog een garantie van vijf jaar en een onbeperkt aantal kilometers bovenop. Een competitief aanbod in een competitief segment.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km