De compacte SUV’s nemen de markt over. De vooruitzichten voor de VW Tiguan, Nissan Qashqai en Peugeot 3008 zien er veelbelovend uit. Maar we wachtten nog op Jeep, de godfather van de crossovers.

Francois Piette
VROOM Expert
20/06/2017

Voor- en nadelen

  • Interieurruimte
  • Krachtige 1.6 diesel
  • Terreincapaciteiten trailhawk
  • Veiligheidsarsenaal
  • Verleidelijke look
  • Afwerkingsdetails
  • Onhandig weggedrag
  • Prijskaartje loopt snel op
  • Stevige bedieningsorganen
  • Zetels te verbeteren

Volgens de FCA-groep (Fiat Chrysler Automobile) zou het segment van de compacte SUV’s tegen 2020 met 20% groeien. Dat betekent een volume van 7,5 miljoen stuks wereldwijd en 2 miljoen in Europa. Bij ons gaat het om het belangrijkste SUV-segment. Na de Renegade als instapmodel is het niet verbazend dat Jeep naar dit terrein terugkeert. De Compass herrijst dus uit zijn as. En hij wil aan de nieuwelingen laten zien uit welk hout hij gesneden is.

Over welke afmetingen hebben we het?

Met een lengte van 4,39 meter stapt de Compass een segment binnen dat al dicht bevolkt is door de VW Tiguan, Renault Kadjar, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Hyundai Tucson,… Een telefoonboek is bijna niet meer genoeg om ze allemaal op te sommen. Maar de lijst toont wel aan dat Jeep het sterk zal moeten spelen om op te vallen. De Amerikaan weet alvast hoe dat moet: met uitzonderlijke terreincapaciteiten. Want een SUV is geschikt om de platgereden paden te verlaten, niet?

Typisch Jeep?

De stijl zal wellicht bij iedereen in de smaak vallen. Met zijn “mini-Grand Cherokee”-looks en led-koplampen heeft de Compass zelfs enkele premiumaccenten. De looks zijn trouwens deels personaliseerbaar (velgen, kleur, stickers op de motorkap,…). In het interieur bevinden we ons op vertrouwd terrein, en is het gebrek aan originaliteit wat jammer. Ruimte is er alleszins genoeg, inclusief achteraan, waar de beenruimte indrukwekkend is en er zelfs plaats is voor een derde passagier op de achterbank. Het optionele openende panoramadak doet alles in het licht baden.

Is alles rozengeur en maneschijn?

Niet helemaal: de lederen zetels van onze topversie zijn te stevig naar onze smaak, en het ontwerp van de zetels voelde niet helemaal comfortabel aan. Het interieur is ruim, maar het koffervolume ontgoochelt: het algemene volume is relatief beperkt, net als de moduleerbaarheid.

En de multimedia?

Daar heeft Jeep kosten noch moeite gespaard op de uitrusting: een touchscreen van 7 of 8,4 duim, een digitaal scherm van 3,5 of 7 duim op het instrumentenpaneel, Apple CarPlay en Android Auto,… Je weg vinden in alle multimedia duurt dus wel even.

Onder de motorkap

De Compass is gebaseerd op het Renegade-platform en neemt er dus heel wat motoren van over. Benzines zijn er als 1.4 Turbo met 140 of 170 pk. Het dieselgamma is uitgebreider met de 1.6 van 120 pk, de 2.0 van 140 pk en voor de Trailhawk een 2.0 van 170 pk. Een automaat en vierwielaandrijving zijn er uiteraard ook.

Onderweg

We probeerden de kleinste diesel (1.6, 120 pk), gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak en voorwielaandrijving. De motor is krachtig en steeds gewillig, en is geschikt voor zijn taak. De hernemingen zijn netjes, maar hij laat zich dan wel horen. Het stevige gevoel in de bedieningsorganen past bij deze potige machine.

Een zachtere automaat?

De 2.0 diesel van 140 pk, met automaat en vierwielaandrijving zet niet veel sterkere prestaties neer dan de instapdiesel. Hij rijdt wel zachter dankzij zijn automaat en gedemptere motor, en zijn vierwielaandrijving zorgt voor een veilig gevoel.

Altijd en overal

De Compass is gemaakt om slechte ondergrond aan te kunnen. Hij voelt zich dus meer op zijn gemak op ruwe ondergrond dan op asfalt. Het weggedrag is dus relatief zwaar en ruw, en het stuur mist terugkeerneiging. Beide modellen vertoonden niet dezelfde mate van comfort, maar de algemene indruk is correct.

Trailhawk

Als je de platgereden paden verlaat, doe je dat beter met de meest competente versie: de Trailhawk. Die meent het: 4x4 met “lock”-functie, korte overbrengingen, motor van 170 pk, bodemvrijheid van bijna 23 centimeter, bumpers die stevige aan- en afrijhoeken aankunnen,… de Trailhawk laat al zijn concurrenten achter zich als het asfalt ophoudt.

Veiligheid

De SUV bezit heel wat veiligheidsitems: adaptieve snelheidsregelaar, parkeerassistentie, achteruitrijcamera, rijstrookwaarschuwing, aanrijdingswaarschuwing, dodehoekwaarschuwing, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto,…

Prijzen

Jeep biedt de Compass aan vanaf € 24.900. Er zijn vier uitrustingsniveaus: Sport, Longitude, Limited en uiteraard Trailhawk. Vergeet de basisuitvoering (die er alleen als benzine is) met beperkte uitrusting en ga voor de andere versies. Maar omdat Jeep hard gewerkt heeft aan de betrouwbaarheid van zijn modellen, loopt de prijs snel op: € 28.700 voor de Longitude (1.6 diesel) en… € 42.000 voor de Trailhawk.

Besluit

In het hypercompetitieve segment lijkt de Compass geen concurrenten te hebben. Hij is gemaakt om te off-roaden, voelt zich op zijn gemak in barre omstandigheden en kijkt neer op de pseudo-SUV’s die de handdoek in de ring werpen als het asfalt ophoudt. Vooral de Trailhawk-versie, die een heel oorlogsarsenaal meezeult om op avontuur te trekken. Maar op het asfalt zelf hebben zijn voordelen een prijs: er zijn dynamischere, praktischere, verzorgdere en betaalbaardere alternatieven. Toch is zijn interieurruimte de moeite waard. Het zal dus afhangen van je prioriteiten.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.