Testen

Kia Optima Sportswagon GT: de volgende stap

Hoe breng je ambitieuze plannen in de praktijk? Door het gewoon te doen! En Kia doet het ook: de breakversie van de Optima, de Sportswagon, is het nieuwste model dat de groeiplannen van de Koreanen kracht moet bijzetten. Wij voelden de GT-benzinetopper aan de tand.
  • Bervoets Wim
  • 31 augustus 2016
  • Kia
2,5
VROOM-score
  • 3,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 5,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • 2.0 t-gdi heeft punch
  • Afwerkingskwaliteit
  • Complete uitrusting
  • Plaats aan boord
  • Verbruik
  • Active sound system te kunstmatig
  • Motoraanbod te beperkt?
  • Optiebeleid
  • Weinig dynamisch chassis

En ambitieus zijn de Koreanen wel: tegen 2018 wil Kia in Europa 500.000 auto’s verkopen. Ook moeten er dan zes modelupdates zijn en acht volledig nieuwe modellen. In het segment van de middelgrote SUV’s doet de Sportage het al buitengewoon goed, en in het D-segment (dat van de Ford Mondeo, Renault Talisman, VW Passat en Skoda Superb) rekenen de Koreanen op de Optima. Die is er nu ook als break.

Uit de kluiten gewassen

En dat is een flink exemplaar geworden: 4,85 meter lang, 1,86 meter breed en 1,47 meter hoog. Even lang en breed als de berline, met een design dat gebaseerd is op het Sportspace-conceptmodel uit 2015. Jammer dat het uiteindelijke design wat is afgezwakt vergeleken met de conceptcar, maar de Sportswagon is meteen herkenbaar als een Kia en laat een frisse wind waaien door de breaks in het D-segment.

Ruimte? Genoeg!

De omvangrijke afmetingen hebben een gunstig effect op het interieur: de passagiers vooraan zitten prinsheerlijk, en ook achteraan is er ruimte zat: de Optima kan moeiteloos concurreren met de Skoda Superb qua beenruimte achteraan. Het dashboard oogt wat klassiek, maar maakt een kwalitatieve indruk en kan afhankelijk van het uitrustingsniveau luxueus worden aangekleed.

Kofferruimte? Ook genoeg!

Op reis met de Optima Sportswagon? Dat gaat zeker! De koffer is gemiddeld kleiner dan die van de concurrentie, maar slikt 552 liter aan bagage, en dat cijfer wordt 1.686 liter wanneer je de achterbank neerklapt. Ook de moduleerbaarheid van de bagageruimte is op peil: de achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar (40:20:40), er is een dubbele kofferbodem en er zijn zelfs bagagerails voorzien om te vermijden dat kleinere items door de koffer zouden schuiven.

Connectiviteit

De Koreanen zijn mee met hun tijd: je smartphone kan op de middenconsole draadloos worden opgeladen. Bovendien is het infotainmentsysteem combineerbaar met Apple Car Play en Android Auto, en je krijgt zeven jaar lang gratis “connected services” van Kia wanneer je het navigatiesysteem aanstipt. Dat omvat onder meer verkeersupdates, flitswaarschuwingen en weersvoorspellingen. Een upgrade voor de stereo behoort eveneens tot de mogelijkheden!

Onder de kap

Qua motoren hebben de Koreanen onze Belgische markt goed bestudeerd: het fleetaandeel is nog steeds erg groot, dus ze zetten de 1.7 CRDi in aan dieselzijde (141 pk of 136 pk in ons land). Maar het aandeel van benzine neemt toe én de fiscale voordelen van hybrides zijn hen ook niet ontgaan. Resultaat: een plug-inhybride (205 pk) en een benzinetopper die wij aan de tand voelden: de GT, met T-GDi-viercilinder, die goed is voor 245 pk en een koppel van 353 Nm. Cijfers? 0-100 km/u in 7,6 seconden en een topsnelheid van 232 km/u.

Onderweg

De turbobenzine ontpopt zich als een geslaagd blok: de viercilinder heeft voldoende punch en blijft steeds discreet en gedempt. Een versnellingsbak met dubbele koppeling is er niet (de DCT7 van Kia is niet voorzien op zoveel koppel), maar de zestrapsautomaat doet zijn werk voortreffelijk. Het enige jammere is de kunstmatige “sound engineering” van het Active Sound System: zet je de rijmodus in “Sport”, dan klinkt de Optima als een kruising tussen een Subaru-boxer en een dikke V8. Een beetje overdreven…

Stabiliteit

De ophanging van de GT werd door de Koreaanse ingenieurs onder handen genomen: de GT ligt iets lager dan de gewone Optima’s, maar de standaard adaptieve demping geeft hem nooit een hard randje. Comfort staat nog steeds op de voorgrond. Dat het chassis wat aankan, bewijst de stabiliteit aan hoge snelheden (die we op de Duitse autosnelwegen konden uitproberen). Maar echt dynamisch is het niet. De Optima GT beschikt over een geruststellend weggedrag, maar kiest op de limiet nogal snel voor veilig onderstuur. Meer een GT dan een sportwagen dus!

Uitrusting

De GT is bijzonder volledig uitgerust: een snelheidsregelaar, achteruitrijcamera, automatische klimaatregeling, navigatiesysteem, elektrische kofferklep, lederen interieur, elektrische, verwarmde en geventileerde zetels en een adaptieve demping zijn onder meer allemaal standaard. Ook qua veiligheidssnufjes staat de Optima GT zijn mannetje: rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, parkeerhulp, een 360-gradencamera, noodremhulp, waarschuwing voor kruisend verkeer: je vindt het allemaal terug.

Prijs

De Kia Optima Sportswagon GT staat in de catalogus voor € 42.290. Gezien zijn hypervolledige uitrusting is dat een competitieve prijs. De Sportswagon zelf begint vanaf € 28.890. Daarmee heb je de 1.7 CRDi in “Lounge”-uitvoering. Naar aloude Aziatische traditie is de optielijst beperkt. Individuele opties aankruisen kan dus nauwelijks: voor meer uitrusting moet je meteen een uitrustingsniveau hoger.

Aan de pomp kwam de Sportswagon GT tijdens de presentatie verrassend uit de hoek: Kia geeft een gemiddeld verbruik van 8,2 l/100 km op, maar onze boordcomputer registreerde 7,7 l/100 km. En dat was nadat we enkele pogingen hadden gedaan om op de Duitse snelwegen de topsnelheid te bereiken…

Besluit

Kia was er tijdens de presentatie van de Optima Sportswagon trots op dat het als enige merk acht jaar lang een groei in de verkoopcijfers kon optekenen. Deze break zal ongetwijfeld zijn steentje bijdragen om dat succes ook de komende jaren te kunnen verzilveren. De GT is op dat vlak alvast een geslaagde gammatopper: kwalitatief, comfortabel en rijkelijk uitgerust. Ideaal om kilometers te vreten.
Kia

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km