Kia
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
In 2000 verscheen hij voor het eerst op de markt. Vandaag is de Rio aan zijn vierde generatie toe, na 2,5 miljoen geproduceerde exemplaren. Bij ons is de kleine Koreaan het derde meest verkochte model van het merk, na de Sportage en Cee’d. Een belangrijk dus, dat geen detail over het hoofd zag om mee te kunnen met de strijd.
Net als de meeste van zijn concurrenten wordt de Rio groter. Vandaag meet hij 4,065 meter, en hij is ook lager en breder. Volgens de Koreanen wordt het interieur ruimer maar neemt het gewicht niet toe. De Rio weegt 17 kilogram minder, ondanks de extra uitrusting.
Kia nam geen risico’s op vlak van de stijl. Vallen de andere modellen van het merk in de smaak? Dan neemt Kia min of meer dezelfde stijl over voor dit nieuwe model, maar op een kleinere schaal. Hij ziet er dynamisch uit, met zijn radiatorrooster en bredere lichtblokken. Verleiden kan hij dus zeker.
Dezelfde vaststelling in het interieur: ondanks de modelnaam die verwijst naar een wereldstad met een wereldberoemd carnaval, overheerst hier de ernst. De sfeer is somber, maar de presentatie en de algemene kwaliteit kunnen mee met hogere modellen uit het gamma. Harde plastics domineren het dashboard nog wel, maar dat doet weinig afbreuk aan de vaststelling. Om de sfeer iets op te vrolijken, kan je kiezen voor gekleurde inzetstukken.
Goed nieuws: de interieurruimte evolueert mee met de buitenafmetingen. De Rio is een van de langste auto’s uit zijn segment, en dus een van de ruimste. Volwassenen kunnen perfect plaatsnemen op de achterbank, en de kruin van ondergetekende (1m88) schuurde niet tegen het dak. Het koffervolume bedraagt 325 liter, en kan uiteraard worden uitgebreid met een in twee delen neerklapbare achterbank die een vlakke laadvloer vormt.
Afhankelijk van de uitrustingsversie is de uitrusting bijzonder volledig, onder meer op vlak van veiligheid: noodremhulp met voetgangerherkenning, rijstrookassistentie, automatische grootlichten,… Ook op multimediavlak doet de kleine Koreaan niet onder, met een infotainmentsysteem met 7-duims touchscreen dat als een tablet op het dashboard staat. Het systeem biedt geconnecteerde diensten zoals verkeersinformatie en weerberichten. Afhankelijk van de uitrustingsversie kan het ook worden aangevuld met een achteruitrijcamera en smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto. USB-poorten? Vooraan… en achteraan in de auto, uitzonderlijk in dit segment.
Naast de atmosferische benzinemotoren van 84 en 100 pk is er ook een nieuwe éénliter driecilinder turbo. De 1.0 T-GDI is verkrijgbaar met 100 en 120 pk, steeds met een koppel van 172 Nm. Als diesel is er een 1.4 met 77 en 90 pk. Alleen de 1.4 MPI-benzinemotor van 100 pk kan worden gekoppeld aan een automaat. Maar dat is een antieke automaat met vier verzetten. In de toekomst belooft Kia beterschap, met een versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten.
Je zit bijzonder goed achter het stuur, en profiteert van een uitstekende rijhouding. Je lijkt wel met een grotere auto onderweg te zijn. Het stuur is aangenamer dan voordien, en geeft bevelen aan een dynamischere en speelsere auto dan de vorige generatie. We spreken natuurlijk niet van de dynamiek van een Renault Clio of Peugeot 208, maar de vooruitgang qua rijdynamiek is duidelijk merkbaar. Uiteraard rijdt hij een beetje onderstuurd op de limiet.
De Rio is correct gedempt en filtert oneffenheden relatief goed. Hij ontpopt zich tot een aangename auto waarmee je zeker langere afstanden kunt doen. Alleen niet met de kleine 1.2 MPI, die met zijn 84 pk genoeg heeft in de stad, maar te weinig op de snelweg. Daardoor moet je vaak schakelen. Hij is ook luidruchtig op de snelweg, waar hij aan 3.500 tpm draait.
De nieuwe 1.0 T-GDI driecilinder voelt zich meer op zijn gemak. In zijn 100 pk-versie stelt hij het met een manuele vijfversnellingsbak (tegenover zes voor de 120 pk-versie), maar de combinatie is zeker geschikt. De driecilinder is voldoende gedempt en ruim bruikbaar, en hij herneemt enthousiast vanaf 2.000 tpm.
De diesel van 90 pk is ten slotte een verleidelijk aanbod voor veelrijders. De motor biedt een aanvaardbaar koppel en een zesversnellingsbak, maar mist wat punch in de laagste toeren. Het geluid is voldoende gedempt.
We zeiden het al: het tijdperk van de goedkope Koreanen is voorbij. Logisch, uiteindelijk, want de kwaliteit kan zich vandaag zonder problemen meten met die van Europese auto’s. Kia zet zijn Rio in de catalogus vanaf € 14.390 als 1.2 MPI in Lounge-uitvoering, een basisprijs die hoger ligt dan die van een Clio of 208. Er zijn vier uitrustingsversies (Lounge, Easy, Fusion en Sense), en de topversie is de 1.4 CRDI Sense, voor € 22.290… De populairste versie wordt wellicht de 1.2 MPI Easy, voor € 15.390. Wat betreft de verhouding prijs/uitrusting bevindt de Rio zich ruim in het gemiddelde van het segment. Maar hij heeft nog een geweldige troef: zeven jaar garantie en/of 150.000 kilometer.
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Suzuki heeft zijn kleine Swift een volledig nieuwe motor gegeven en direct ook het volledige uiterlijk aangepast. En toch... lijkt er niets te zijn veranderd! Goed of slecht nieuws?
De N-sportafdeling van Hyundai heeft de elektrische SUV Ioniq 5 uitgerust met tal van kunstjes, rijmodi en specifieke functies. Maar is de Ioniq 5 N daarmee even opwindend als een sportwagen met verbrandingsmotor?
De facelift van de Opel Corsa trekt het stadswagentje visueel weer in lijn met de rest van het recentere gamma. Maar kan hij zich onderscheiden van zijn Stellantis-stalgenoten?