Testen

Mazda CX-3: fleurige bonsai

In een jaar tijd heeft Mazda bijna zijn volledige gamma vernieuwd en kan het zich zelfs de luxe veroorloven om ook nog een onbekend segment te betreden: dat van de compacte SUV’s. Die zijn sterk aan het groeien, er wordt dus veel verwacht van de CX-3. Wat is hij waard?

  • Piette François
  • 18 maart 2015
  • Mazda
Voor- en nadelen
  • Afwerking
  • Geluiddemping
  • Ruimte voorin/achterin
  • Veiligheidsuitrusting
  • Besturing niet consistent
  • Geen panoramisch dak
  • Ophangingscomfort achterin
  • Zicht ¾ achteraan

Mazda komt terecht in een segment waar de concurrentie nog vrij jong is: de Peugeot 2008, Renault Captur, Opel Mokka, Nissan Juke, … Tegenover de referentie van vandaag biedt de Japanse outsider een elegante en sportieve stijl en een volledig gamma. Benzine of diesel, manuele of automatische versnellingsbak, twee of vier aangedreven wielen: alles is mogelijk.  

Klein maar dapper

De CX-3 is compact maar met een lengte van 4.275 mm toch ook niet de allerkleinste. Hij staat op het platform van de Mazda2 maar is imposanter dan een VW Golf. Dat heeft zijn voordelen, zoals een goede ruimte, zowel voorin als achterin.

De passagiers achterin zitten zelfs wat hoger om van het landschap te genieten. In de koffer biedt de CX-3 350 liter en een koffervloer met dubbele bodem. De moduleerbaarheid is middelmatig. De bank klapt neer in een 40/60-verhouding en vormt een niet volledig vlakke vloer.

Alles van een grote

Op de uitrusting heeft Mazda niet bespaard. De CX-3 heeft alle uitrusting van zijn grote broers: waarschuwing voor overschrijden van wegmarkeringen, adaptieve grootlichten, een automatische rem voor de stad, een adaptieve snelheidsregelaar, een head-upscherm, waarschuwing voor de dode hoek, … Niets ontbreekt. Wel moet je vrij hoog in het gamma klimmen voor deze snufjes.

Multimedia

De CX-3 volgt de rest van de nieuwe Mazda’s qua multimedia. Je bedient het multimediasysteem met een draaiknop en het beschikt over een internetverbinding, apps (Twitter, Facebook, webradio’s, …), audiostreaming via Bluetooth, navigatie, … Intuïtief en duidelijk, dat stellen we wel op prijs.

Afwerking op hoog niveau

Bij deze korte eerste test beklemtoonde Mazda de kwaliteit van de zetels van zijn nieuwste telg. Maar vooral de aangename rijpositie verraste ons. De kwaliteit van het interieur zorgt voor een aangenaam gevoel: de afwerking is onberispelijk, de materialen zien er goed uit en de montage is vrij van kritiek. Allemaal in orde, dus? Neen, we betreuren het beperkte ruitoppervlak waardoor weinig licht binnenvalt en ook het zicht rondom wordt beperkt; zeker omdat er geen panoramisch dak wordt aangeboden.

Benzine of diesel

Als benzine biedt Mazda alleen een tweeliter. Een grote cilinderinhoud voor dit segment, maar hij heeft geen turbo. Hij levert 120 pk met voorwielaandrijving of 150 pk met vierwielaandrijving en kan aan een handgeschakelde of automatische versnellingsbak gekoppeld worden.

Als diesel presenteert Mazda zijn nieuwe 1.5, afgeleid van de 2.2 uit de Mazda3 en Mazda6. Deze motor heeft 105 pk en levert een koppel van 270 Nm. Achter het stuur van de manuele versie (voorwielaandrijving) toonde deze motor een mooi potentieel bij gemiddelde toeren, terwijl hij stil blijft. Hij is soepel vanaf 1.500 tr/min, heeft wat moeite om te hernemen daaronder en wordt moe boven 3.000 tr/min. Met automaat verloopt de reis anders: de motor is luidruchtiger en zoekt vaker de rode zone op. Mogelijk te verklaren omdat we met preproductiemodellen reden.

Koetswerkbeheersing

Deze korte test liet niet toe om het volle potentieel van dit nieuwe model te ontdekken. Op het eerste gezicht loont het vele werk aan het onderstel. Het koetswerk wordt goed ondersteund in de bochten, hij rijdt evenwichtig en stabiel in delicate situaties. Het enige minpunt: de schokdemping achterin is vrij hard. De passagiers voorin zijn beter bedeeld.    

Eerste balans

Deze eerste test met preproductiemodellen liet ons al even proeven van zijn potentieel. De CX-3 is elegant, dynamisch, zeer goed uitgerust en verzorgd afgewerkt. Hij mikt duidelijk hoog. De nieuwe diesel is veelbelovend en bevestigt de bekwaamheid van Mazda op dat vlak. Nu nog hopen dat de prijzen niet te hoog oplopen. Alleen de prijs van de basisversie is al bekend: ongeveer 18.000 euro.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km