Testen

Opel Insignia Grand Sport: “Premium” geworden

Na een lange carrière van meer dan acht jaar gaat de Insignia op pensioen… om volledig vernieuwd en verbeterd terug te keren! Opel neemt echter geen al te grote risico’s met deze modelwijziging…

  • Piette François
  • 30 maart 2017
  • None
Voor- en nadelen
  • Afwerkingskwaliteit
  • Comfortuitrusting
  • Elegant design
  • Hoog comfortniveau
  • Leuk weggedrag
  • Bediening van manuele versnellingsbak
  • Een beetje luidruchtige diesel
  • Efficiënte maar weinig opwindende turbo met 260 pk
  • Hoge prijzen
  • Verhouding buitenmaten-koffervolume

De eerste Opel Insignia kwam in 2008 op de markt en werd sindsdien 940.000 keer verkocht. Een knap succes voor een berline op het moment dat SUV’s lustig bloeien en het marktaandeel van alles wat rijdt naar zich toetrekken. Maar de mooie Opel had heel wat troeven, zoals een geslaagd design, onmiskenbare dynamische kwaliteiten en, last but not least, de titel “Auto van het Jaar 2009”. Gaat de nieuwkomer het even goed doen?

Drie belangrijke criteria

Het lastenboek van de nieuweling omvatte drie belangrijke criteria: het design, de rijdynamiek en de technologie aan boord. Qua stijl hebben de designers gekozen voor een sportief koetswerk, met een erg verticaal radiatorrooster, een enorme motorkap en een daklijn die wat aan die van een coupé doet denken.

Rijkelijke cockpit

Vindt u ook dat dit volop naar het premiumsegment ruikt? Dat is terecht, en het spektakel gaat verder in het interieur, met kwaliteitsvolle materialen, een 3 centimeter lagere rijhouding, een verzorgde assemblage en een knap design dat op de bestuurder is gericht. Op dit vlak kunnen we zeggen dat die laatste heel wat lectuur voorgeschoteld krijgt, want Opel plant een erg rijk instrumentenbord voor zijn of haar ogen, met zelfs een volt- en een olietemperatuurmeter. De fijne lichtstrips op het dashboard ten slotte geven ’s nachts een erg mooi effect…

Forse investeringen

Neen, deze Opel is geen vermomde Peugeot. Het platform, de motoren en de technologie dragen allemaal een bliksemlogo en geen leeuwtje. Zo omvat de uitrustingslijst een head-up display, Intellilux-led-Matrixlichten van de jongste generatie, een adaptieve snelheidsregelaar, een automatische remfunctie bij gevaar op een aanrijding, een spoorassistent en een botswaarschuwing met voetgangerherkenning. Die drie laatste zaken zijn zelfs standaard!

Lange optielijst

Voor het welzijn aan boord biedt Opel verder ergonomische stoelen die op vraag niet enkel verwarmd zijn (voor- en achterin) maar ook geventileerd en masserend (enkel voorin)! De lijst gaat verder met het multimediasysteem met Apple CarPlay en Android Auto, een 4G LTE-wifihotspot, een inductielader voor smartphones en ten slotte nog het On Star-systeem, een conciërgedienst met nieuwe diensten (parking en/of hotelkamer zoeken). Zijn we rond? Bijna! We vergeten nog de rijhulp voor in files en op de snelweg.

Motoren

Opel is zich ervan bewust dat de benzinemotor aan een terugkeer bezig is en biedt een nieuwe 1.5-turboviercilinder aan. Die is er in twee vermogensversies (140 en 165 pk) en kan in zijn krachtigste variant met een automaat worden gecombineerd. Voor zijn erg veeleisende klanten wordt een topversie aangeboden in de vorm van een 2.0-turboviercilinder met 260 pk, die uitsluitend wordt geleverd met een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving van het Twinster-type, die het achterdifferentieel vervangt door twee koppelingen. Hetzelfde systeem maakt nu al het mooie weer in de… Ford Focus RS!

Op diesel biedt het aanbod drie vermogens: 1.6 CDTI met 110 of 136 pk (met optionele automaat in het geval van die laatste) en 2.0 CDTI met 170 pk. Deze motor wordt op onze markt enkel aangeboden met een handgeschakelde versnellingsbak maar kan wel worden geleverd met de vierwielaandrijving.

Aan boord

Zoals we al zeiden verzorgt de Insignia zijn interieur met een afwerking die vrij is van kritiek. De passagiers worden des te beter ontvangen nu de binnenruimte is toegenomen, met vooral meer ruimte achterin. De grootste mensen zitten met hun hoofd nog steeds tegen het plafond, maar ongeacht hun lengte is er voor hun benen altijd ruimte genoeg. Over de koffer zijn we wat minder te spreken: met een koetswerk van 4,9 meter hadden we beter verwacht dan de 490 liter in de bagageruimte. Dat zou naar verluidt aan de gesofisticeerde achterwielophanging liggen…

De weg op?

Tijdens deze eerste kennismaking bood Opel ons drie motorversies aan: de 1.5-turbo met 165 pk (handgeschakelde zesbak), de 2.0-turbo met 260 pk (achttrapsautomaat) en de 2.0-turbodiesel met 170 pk (manuele zesbak). Onze voorkeur ging naar de meest bescheiden van deze drie: hij is fluisterstil en toont zich ruimschoots voldoende gewillig bij alle toerentallen zodat je de versnellingspook eigenlijk mag vergeten. Over die laatste zijn we minder enthousiast: de bediening is niet zo precies en kent te lange slagen. Neen, Opel slaagt er nog niet in om zijn versnellingsbak even verfijnd te maken als VW…

Gezond, comfortabel en levendig

Qua rijgedrag daarentegen boekt de Duitse constructeur een onmiskenbare vooruitgang, wat ten dele te danken is aan een afslankkuur van 175 kilo. De auto gedraagt zich gezond onder alle omstandigheden, toont zich levendig wanneer dat nodig is en heeft een snedige voortrein en een perfecte schokdemping. Op dat laatste vlak willen we aanstippen dat de adaptieve ophanging FlexRide niet veel bijdraagt, behalve dan wat soepelheid in de rijmodus “Tour” en wat stugheid in “Sport”. Maar het compromis van de basisafstelling lijkt ons al voldoende voor alle omstandigheden. Het comfort is in elk geval gegarandeerd, ook dankzij de uitstekende geluiddemping.

Karakterloze topversie

De 2.0-turbobenzinemotor presteert uiteraard veel forser. Toch heeft hij niet het charisma van een V6 en zijn virtuele motorklank uit de luidsprekers is weinig natuurlijk. De automaat van zijn kant heeft het wat moeilijk om de levenslust van de motor te volgen bij een sportieve rijstijl. In de manuele stand heeft hij bovendien te kampen met een op zijn zachtst gezegd vervelende reactietijd. De vierwielaandrijving van deze versie voegt ten slotte meer veiligheid dan frivoliteit toe. Een koele, efficiënte machine dus, die niet echt weet te verleiden… Spijtig, temeer omdat er geen OPC-versie meer zou komen.

Overtuigende diesel

De 2.0-turbodiesel met 170 pk ten slotte is veel meer aanwezig dan de andere motoren. Hij maakt wat meer lawaai maar slaagt er toch in wat stiller te grommen bij een stabiel toerental. Een erg soepele en lineaire motor die echter te kampen heeft met iets te lange versnellingsbakverhoudingen.

Budget

Opel vraagt 26.900 euro voor zijn Insignia in het uitrustingsniveau Comfort met de 1.5 Turbo van 140 pk. Op diesel begint de prijslijst bij 29.200 euro (Edition 1.6 CDTI 110). Pittige prijzen als we ze vergelijken met die van andere massaconstructeurs. Maar Opel benadrukt dat de hogere positionering van het model hem in de buurt brengt van premiummodellen en dat de Insignia vandaag wel nog 32 tot 42 procent minder duur is dan Audi’s, BMW’s en Mercedessen met een vergelijkbare uitrusting. Weet ten slotte dat de CO2-uitstoot tussen de 105 en de 197 g/km ligt.

Conclusie

De troeven van de vorige Insignia zijn nog versterkt: het knappe design, de afwerkingskwaliteit, het dynamisch rijgedrag en de comfortuitrusting staan voortaan aan de top van het segment. Met dit model wil Opel hogerop klimmen, wat ook te zien is aan de prijzen… Wat ons betreft, wachten we met ongeduld op de Sports Tourer (break), die een van de grootste gebreken van het model zou moeten aanpakken, namelijk de verhouding buitenmaten-koffervolume.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km