Testen

Opel Mokka X: een stevige facelift!

Vaak blijft een restyling van een model beperkt tot enkele zorgvuldig aangebrachte kleine ingrepen. In dit geval is de revolutie veel grondiger! Bovendien gaat Opel een stap verder en voegt het een “X” toe aan de naam van zijn model.
  • Piette François
  • 09 september 2016
  • Opel
2,0
VROOM-score
  • 2,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 4,0
    Comfort
  • 4,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 3,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 3,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Beschikbare uitrusting
  • Bouwkwaliteit
  • Hoog comfortniveau
  • Uitstekende zetels
  • Geen instapdiesel
  • Holle 1.6 cdti 136 onder 1.600 tpm
  • Weinig dynamisch weggedrag

De Opel Mokka werd in 2012 onthuld en kende een mooi succes met meer dan 600.000 geproduceerde exemplaren. Dat resultaat is ook te danken aan de markt van kleine SUV’s die volop bloeit. Deze gefacelifte versie geeft het model een frisse aanblik met onder meer een herteknde voorkant die in lijn ligt met de rest van het gamma. Naast de led-lampen zijn ook de achterlichten van de Mokka X hertekend.

Interieur

Een eerste blik in het interieur zorgt voor een déjà-vu: de overdaad aan knoppen voor de klimaatregeling, het klassieke instrumentenpaneel en het driespakige stuur van het merk zijn vertrouwde elementen. Maar kijk je goed, dan zie je de evoluties van de Mokka X: de materialen zijn van betere kwaliteit en het infotainmentsysteem (7 of 8 duim) werd volledig herzien. Alles is helder, goed aangepast en valt perfect in de hand.

Compact buitenaf, correct binnenin

De Mokka X is 4,275 m lang en gaat rechtstreeks de concurrentie aan met de Peugeot 2008, Renault Captur, Jeep Renegade en Mazda CX-3. In het interieur is de ruimte gemiddeld te noemen, wat perfect is voor vier volwassenen op middellange trajecten. De koffer valt met 356 liter ook perfect binnen de norm…

Motoren

De Mokka X neemt de motoren van zijn voorganger over, met onder meer de 1.6 CDTI diesel van 110 en 136 pk, en de instap-benzinemotor, de 1.6 van 115 pk. Die laatste zal het grootste deel van de verkoop op onze markt uitmaken. Allicht minder vaak verkocht en onuitgegeven voor een kleine SUV is de 1.4 turbobenzine van 152 pk, die met vierwielaandrijving en een zestrapsautomaat het gamma aanvult. Er is ook een versie van 140 pk beschikbaar, inclusief een versie met LPG.

Vierwielaandrijving

Opel is bijzonder trots aan te kunnen kondigen dat wereldwijd een Mokka op vijf met vierwielaandrijving wordt verkocht. Dat is een beter resultaat dan de concurrentie, ook al bedraagt het percentage op onze markt minder dan 10%. Dat neemt niet weg dat we er dit over kunnen vertellen: de vierwielaandrijving voegt slechts 65 kg extra toe aan de Mokka X, geeft de voorkeur aan de vooras in normale situaties en kan tot 50% van het koppel naar de achteras sturen.

Achter het stuur

Bij de eerste test konden we alleen de 4x4-versie met CDTI van 136 pk en 320 Nm proberen. Een zeldzame combinatie op onze markt, maar die laat wel het volle potentieel van de auto zien. Achter het stuur overtuigt de Mokka X meteen door zijn kwaliteit: het comfort is van een eerbaar niveau. De demping is zeker niet te zacht, oneffenheden worden subtiel doorgegeven in de zetels, die bovendien zeer goed zijn. Op het comfort valt er dus niks aan te merken, temeer omdat de dieselmotor duidelijk stiller is dan zijn voorganger, de 1.7 CDTI.

De 320 Nm maken het rijden aangenaam, want je hoeft het gaspedaal slechts lichtjes te beroeren om snel vooruit te gaan. We missen daarentegen wel wat koppel in de lage toeren, onder 1.600 tpm.

Dynamisch?

Nee. De Mokka X kan niet wedijveren met het dynamische weggedrag van een Mazda CX-3 of Peugeot 2008. Zelfs met de vierwielaandrijving lijkt de Mokka X een beetje te ondersturen in scherpe bochten, terwijl de vierwielaandrijving soms niet snel lijkt te reageren. Maar toch is het een aangename metgezel, waarmee je kilometers maalt in alle comfort.

Uitrusting

Het nieuwe multimediasysteem bevat alle snufjes zoals smartphone-integratie (Android of Apple). Een 4G-verbinding kan voor zeven toestellen als wifi-hotspot dienen, en Opel OnStar, de helpdesk die 24 uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar is, is uiteraard ook geïntegreerd.

Qua veiligheid krijgt de Mokka X optioneel adaptieve led-koplampen, verkeersbordherkenning, rijstrookassistentie, een aanrijdingswaarschuwing, automatische grootlichten,…

Prijs

De instapprijs van de Mokka X bedraagt € 17.850. Daarvoor krijg je de 1.6 benzine van 115 pk in het uitrustingsniveau “Comfort”. Dezelfde motor in een hoger uitrustingsniveau (Edition) kost € 20.300. Als diesel kost de 1.6 CDTI van 110 pk € 23.450 (Edition). De topversie (1.6 CDTI 136, Innovation, vierwielaandrijving) kost € 28.550. Jammer dat Opel geen instapdiesel aanbiedt…

Besluit

Door een grote “X” aan zijn naam toe te voegen, kan de Mokka rivaliseren met de steeds talrijkere concurrentie. De Mokka X kan daarvoor rekenen op een uitstekende fabricagekwaliteit, comfort en de beschikbare uitrusting om het verschil te maken. Het is misschien niet de meest sexy of ruimste SUV, maar op lange termijn weet hij te verleiden.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km