De Renault Espace, een van de pioniers in het genre van de monovolumes, ging twee jaar geleden voor minder volume en meer crossover. Nu krijgt hij een discrete facelift en stopt hij een nieuwe motor onder de kap: die van de gloednieuwe Alpine.

Wim Bervoets
VROOM Expert
06/07/2017
3,6
VROOM score
3,5
3,5
4
3
3,5
4
4
3,5

Voor- en nadelen

  • Aangename sfeer aan boord
  • Aanpasbaarheid
  • Comfortabele voorzetels
  • Comfortabele zetels
  • Moduleerbaarheid
  • Soepele en gewillige motor
  • Artificiële sound (Sport)
  • Comfort op 19-duimsvelgen
  • Enkele afwerkingsdetails
  • Smalle zetels achteraan

Verwacht echter geen bom van een racemotor onder de motorkap van de Espace: het blok kreeg enkele wijzigingen, die resulteren in iets minder vermogen en een karakter dat nauwer aansluit bij dat van deze monovolume slash crossover.

Wat zit er dan precies onder de motorkap?

Dezelfde 1,8 liter grote viercilinder turbobenzine die ook zijn opwachting zal maken in de gloednieuwe Alpine A110. Alleen legt die andere specificaties voor dan de sportwagen: 225 in plaats van 252 pk en 300 in plaats van 320 Nm. Renault stelde de motor voor de Espace ook anders af: hij is minder hoogtoerig van karakter dan in de Alpine, en legt vooral de klemtoon aan koppel bij lage toerentallen.

Welke plaats neemt hij dan in het Espace-gamma in?

Die van de enige benzinemotor. Verwacht dus geen speciale “Sport”-versie: de 1.8 vervangt gewoon de 1.6 TCe van 200 pk. Het Espace-gamma bestaat dus nog steeds uit drie motoren: de 1.6 dCi met 130 en 160 pk, en deze 1.8 TCe met 225 pk. Opmerkelijk: tot voor kort was een 1.6 de grootste motor die je onder de kap van eender welke Renault kon krijgen.

Hoe doet de motor het?

Goed: hij reageert vlot en alert, in combinatie met de EDC-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling – de enige versnellingsbak waarmee deze 1.8 TCe 225 te combineren valt. Hij pikt gewillig op onderin de toeren en zijn enthousiasme deemstert wat weg richting rode zone. Je hoort zijn stem nauwelijks, tenzij je het MultiSense-systeem in Sport zet: dan zijn al zijn zintuigen alert, maar klinkt de motor ook artificieel opgepompt door de speakers. Een overbodig snufje op deze Espace. De prestaties tot slot: 0-100 km/u in 7,+6 seconden en een topsnelheid van 224 km/u.

Hoe rijdt hij?

Bijzonder aangenaam. Ons testexemplaar op de presentatie was uitgerust met het 4Control-systeem met adaptieve dempers en vierwielsturing. Dat voegt een aardig vleugje rijplezier toe, maar voor echte dynamiek staat het hoge gewicht van de Espace wat in de weg. Comfortabel blijft de Renault gelukkig zowat altijd. Tenzij je voor een grote velgmaat kiest, zoals de 19-duimers op ons testmodel. Die signaleren kleine oneffenheden zoals putjes en drempels af en toe hard door.

Is er verder nog iets veranderd?

Aan de buitenkant: niets. Tenzij je een echte Espace-specialist bent en de nieuwe titaniumgrijze koetswerkkleur opmerkt of de twee nieuwe velgen. Binnenin maakt de Renault voortaan aanspraak op geventileerde zetels, een nieuwe kleur voor het lederen interieur en nieuwe led-sfeerverlichting. Dat betekent dat de Espace nog steeds een royale en moduleerbare interieurruimte biedt aan zijn passagiers, met standaard vijf zitplaatsen – en voor volwassenen weliswaar net iets te smalle achterzetels – en optioneel zeven. De kofferruimte varieert als vijfzitter van 680 tot 2.101 liter.

Hoe zit het met de multimedia aan boord?

Die kreeg ook een lichte update: Renault belooft integratie in het R-Link 2-systeem van smartphone-apps en de introductie van Apple CarPlay. Bovendien lanceren de Fransen een eigen app waarmee je je Espace vanop afstand in het oog kunt houden.

En de veiligheid?

Die voorziet naar huidige normen het hoogst noodzakelijke: een adaptieve snelheidsregelaar, actieve noodremhulp, rijstrookassistentie, dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning,… Fileassistentie vinden we bijvoorbeeld niet meteen terug. Wel is er een uitgebreide parkeerassistent, die je de Espace helpt parallel, schuin of loodrecht te parkeren.

Wat moet ik verder nog weten?

Dat het grootste deel van de Espaces die bij ons worden verkocht, vooral als fleetwagens worden verkocht. Daarom zijn bijna 9 op de 10 Espaces dieselmodellen, en zal deze 1.8 TCe 225 in België maar een fractie van de verkoop uitmaken. Tot slot nog een opmerkelijk detail: op aanvraag kan de Espace achteraan voorzien worden van twee “businessclass”-zetels in plaats van de drie standaardzetels. Die “Executive”-aanpassing heeft weliswaar een stevig prijskaartje (€ 30.500!) en lijkt dus alleen weggelegd voor Franse presidenten.

Hoeveel kost hij?

De vernieuwde Espace met 1.8 TCe van 225 pk krijgt een prijskaartje van € 40.400. Daarmee zit je in het uitrustingsniveau Intens, met standaard onder meer automatische klimaatregeling met twee zones, regensensor, parkeersensoren, led-koplampen, het R-Link 2-infotainmentsysteem, adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning, enzovoort. De Initiale Paris-versie kost € 46.850 en voegt daar nog een Bose-geluidsinstallatie, achteruitrijcamera, vierwielsturing met adaptieve dempers, klimaatregeling achteraan, een lederen interieur en verwarmde en gekoelde elektrische zetels met massagefunctie aan toe.

Besluit?

De Renault Espace 1.8 TCe 225 krijgt de motor van de Alpine A110, maar is geen sportversie geworden. Wel een soepele en gewillige benzinemotor die deze Fransman als gegoten staat. Omdat de Espace bij ons vooral als leasingwagen de toonzaal uit rijdt en hij een stevig prijskaartje heeft – met weliswaar volledige uitrusting – zal deze benzineversie een zeldzame verschijning zijn op onze wegen. 

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.