Testen

Toyota GT86: van het circuit naar de weg… en terug (VIDEO)

De tijd vliegt. De Toyota GT86 – en met hem de Subaru BRZ – is dit jaar alweer vijf jaar op de markt. Beide merken achtten daarom de tijd rijp voor een facelift van de Toyobaru. Die viel op het afgelopen Autosalon te aanschouwen, en wij gingen Toyota’s versie proberen in het Hoge Noorden…
  • Bervoets Wim
  • 30 januari 2017
  • Toyota
2,4
VROOM-score
  • 5,0
    Prestatie
  • 0
    Wegligging
  • 3,0
    Comfort
  • 3,0
    Uitrusting
  • 0
    Veiligheid
  • 4,0
    Prijs-kwaliteit
  • 0
    Verbruik
  • 4,0
    Globaal
Voor- en nadelen
  • Geweldig chassis
  • Rijplezier
  • Rijpositie
  • Beperkte plaats achteraan
  • Motor werd niet gewijzigd
  • Onhandige kofferklep

Een korte opfriscursus voor wie de geschiedenis van de Toyota GT86 vergeten is. De Japanners lanceerden in 2012 een spirituele opvolger van de legendarische AE86, die “back-to-basics” en betaalbaar rijplezier moest bieden: een atmosferische motor voorin, achterwielaandrijving, een ideale gewichtsverdeling en een handgeschakelde versnellingsbak.

Voor de ontwikkeling vond Toyota een partner in eigen land: Subaru. Dat merk is immers gespecialiseerd in boxermotoren, en dat is precies wat je bij de GT86 onder de motorkap vindt: een tweeliter viercilinder boxermotor van 200 pk. Zonder turbo. Subaru’s interpretatie van de GT86 vind je overigens ook terug in de catalogus: dat is de BRZ.

Op de Ring gewijzigd

Sinds 2012 deed Toyota met de GT86 heel wat ervaring op. Onder meer op de legendarische Nürburgring, waar de Japanners de coupé inzetten in de 24-uursraces. De feedback die de ingenieurs van die races verzamelden, resulteerde uiteindelijk in de vernieuwingen voor modeljaar 2017.

Zo nam Toyota de ophanging van de GT86 flink onder handen. De ingenieurs mikten op verbeteringen in het rijgedrag en de stabiliteit van de auto, en een betere stuurrespons. Ondergingen eveneens een wijziging: de koetswerkstijfheid en de schokdempers, die je optioneel kunt upgraden voor Sachs-exemplaren – al is het nog niet duidelijk of dat in ons land ook zo zal zijn.

Ziet hij er trouwens niet een beetje anders uit, die vernieuwde GT86? Dat klopt: de aerodynamica werd geoptimaliseerd. Daardoor werd de bumper vooraan hertekend, net als de achterspoiler. Het visuele plaatje wordt afgemaakt door de gewijzigde lichtblokken vooraan en achteraan, en door nieuwe 17-duimsvelgen.

Uitnodigend

Instappen in de GT86 is net dat beetje anders dan in andere sportieve coupés. Je zit uiteraard laag, met het stuurwiel recht voor je, de kort schakelende zesversnellingsbak hoog op de middentunnel en de handrem uitnodigend vlak naast je. Het stuur werd trouwens hertekend: het is voortaan iets kleiner – het kleinste ooit in een Toyota, volgens de Japanners – en krijgt bedieningsknoppen voor het multimediasysteem en de boordcomputer. Die twee laatste werden overigens ook in het nieuw gestoken.

Vertrouwd

De startknop duimelen geeft meteen een vertrouwd resultaat: onder de motorkap is er namelijk niets gewijzigd. De GT86 doet dus nog steeds een beroep op de atmosferische tweeliter viercilinder boxermotor van 200 pk en 205 Nm. Ook de chrono’s evolueren dus niet: 0-100 km/u in 7,6 seconden en een top van 226 km/u.

Wie al met de GT86 van voor de facelift reed, weet dus dat er hem één ding te doen staat om het beste uit de Japanner te halen: toeren maken! En als je ziet dat er in het persbericht dit staat: “De 7.000 tpm-markering, waarop het maximumvermogen wordt vrijgegeven, staat voortaan op de 12-uurspositie op de toerenteller”, dan weet je dat dit de Japanse ingenieurs ook niet ontgaan is. Het zit ‘m in de details.

Glad

Toeren maken en het momentum opbouwen is nodig in de Toyobaru, want de boxermotor blijft een beetje hol onderin. Alleen… was dat tijdens onze testrit bijzonder moeilijk: die vond plaats in het noorden van Finland, bij een temperatuur die gevaarlijk richting -20° Celsius loerde. De wegen waren dus glad en besneeuwd, en echt tempo maken zat er dus niet in. Daar konden de spijkerbanden waarmee de GT86 voor de gelegenheid was uitgerust weinig aan verhelpen. Bovendien werd ons op het hart gedrukt dat de Finse politie niet lacht met snelheidsduivels.

Balans

Inhouden dan maar, en koers zetten richting Arctic Driving Center. Een sneeuwschool waar je in gecontroleerde omstandigheden de limieten en de grenzen van de rijhulp van een auto kunt leren kennen op sneeuw en ijs. En de GT86 blinkt daarin nog steeds uit: sneeuw doet een auto natuurlijk sneller uitbreken, maar dat gebeurt bij deze Japanner steeds voorspelbaar en gecontroleerd, en is dus makkelijk op te vangen. Ondergetekende is hoegenaamd geen drift- of overstuurspecialist, maar had relatief snel de balans van de auto onder de knie.

De Toyota-instructeur wees ons ook op de vernieuwde “Track mode”, waarbij de rijhulp de teugels iets vrijer laat zonder de controle helemaal los te laten. Die grijpt subtiel in wanneer de drifthoek de spuigaten uitloopt, en helpt je de controle over de auto beter te bewaren. Wie alle rijhulp wil uitschakelen, kan dat natuurlijk ook, maar de Track-modus lijkt ons zeker zijn verdienste te hebben in de GT86.

Prijzen

De Toyota GT86 staat bij ons in de catalogus vanaf € 33.400. De versie met zestrapsautomaat staat ook nog altijd in de prijslijst, die kost € 34.900. Maar laat ons er geen doekjes om winden: deze Toyota wil je natuurlijk met manuele versnellingsbak. Een stevig prijskaartje, maar de opties beperken zich tot lakkleuren, een navigatiesysteem en de aankleding van het interieur. Met andere woorden: naar goede Japanse traditie rijkelijk uitgerust.

Besluit

In een specifieke omgeving als een sneeuwcircuit is het natuurlijk moeilijk om de wijzigingen aan de GT86 grondig te evalueren. Daarvoor hopen we binnenkort een test op eigen bodem te kunnen doen. In elk geval blijft de Toyota GT86 een geweldige rijmachine met een briljant chassis. De Japanner heeft zeker kleinere kantjes – de motor klinkt niet vreselijk sexy, de achterbank is voor gewone mensen praktisch onbruikbaar – maar dat zie je hem graag door de vingers. De Toyobaru wordt samen met de Mazda MX-5 namelijk stilaan de laatste getuige van een uitstervend ras: dat van de atmosferische achterwielaangedreven sportcoupé.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Jeroen Peeters.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,8 /5 Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Test: Porsche Taycan Turbo GT, meer dan 1.000 pk zonder schrik!

Met de facelift wordt het Taycan-gamma verrijkt met een demonische Turbo GT van meer dan 1.000 pk. Eens kijken of we die kunnen temmen zonder angstzweet op een... nat circuit!

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

Test: Maserati MC20, de supercar voor elke dag

De MC20 markeert de comeback van een supercar in het Maserati-gamma! Herinneren de Italianen zich nog hoe ze het hart van autoliefhebbers sneller kunnen doen slaan?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km