Testen

Een Panda in het veld

De Fiat Panda werd in 1980 geboren en ontketende een revolutie bij de kleine auto’s door zijn vertederende snoet en de gedurfde aanpak in het interieur. De Panda ging nog een stap verder in 1983, toen het gamma verrijkt werd met een vierwielaangedreven versie, een première in de categorie van de stadswagens. Het succes loog er niet om. De tweede generatie zag het licht in 2003, met nog altijd een onnavolgbare stijl waarmee de Panda zich onderscheidde in zijn categorie. Hij groeide 13 cm in de lengte en 10 cm in de breedte en kreeg vier zijdeuren. De 4x4-versie volgde in 2004.

  • Wouters Bruno
  • 25 oktober 2012
  • Fiat
Voor- en nadelen
  • Comfort
  • Doeltreffend in elk terrein
  • Originele stijl
  • Pittige twinair
  • Speels weggedrag
  • Luidruchtige motoren

Eind 2011 verscheen de nuova Panda, de derde generatie die grotendeels inspiratie haalde uit het vorige model, met zachtere, rondere lijnen. Het uitnodigende interieur kreeg een originele en sympathieke stijl. Op de avontuurlijke afgeleide, de Panda 4x4, hebben we niet lang moeten wachten. Die komt trouwens niet alleen, want Fiat maakt van de gelegenheid gebruik om ook de Panda Trekking voor te stellen, die alle attributen van de 4x4 overneemt behalve de vierwielaandrijving. Die werd vervangen door Traction+, een soort tractiecontrole die het koppel verdeelt tussen de voorwielen.

Als aanvulling op deze twee avontuurlijke versies van de familie is er een Panda EasyPower met dubbele brandstof (benzine of lpg) uitgerust met de 1.2 met 69 pk en een Panda Natural Power die rijdt op methaangas (en benzine) met de TwinAir Turbo van 80 pk. De uitstoot bedraagt maar 86 g/km.

Stads-4x4

Al bijna dertig jaar doet Fiat de liefhebbers een uniek aanbod op de markt met de Panda 4x4: de compactheid en wendbaarheid van een kleine stadswagen met capaciteiten naast de weg die veel inwoners zullen plezieren van bergachtige gebieden of het platteland dat maanden onbereikbaar is voor gewone auto’s. Om te transformeren van een stads- naar een plattelands-Panda werd de techniek van de kleine Fiat aangepast. De onderkant van het koetswerk en de wielkasten krijgen bescherming in donker plastic en de bumpers worden ‘mannelijker’ dankzij aluminium elementen die de echte metalen bodembescherming benadrukken.  

Cosmetische details

Twee nieuwe kleuren verrijken het gamma: Sicilia-oranje (pastel) en Toscana-groen (metaal). In het interieur wordt de centrale console lichtjes aangepast, hebben de zetels een specifieke stof in drie kleuren en is er een nieuw groen op de panelen rond de instrumenten en het handschoenvakje. Dat volstaat niet om er een terreinwagen van te maken en vooral onder het 47 mm verhoogde koetswerk werd het grote werk verricht. Er is een nieuwe integrale transmissie die torque on demand gedoopt werd. Deze transmissie gebruikt twee differentiëlen en een elektronisch geregelde koppeling en wordt bestuurd door een elektronische regeleenheid die de kracht proportioneel verdeelt tussen de voor- en achteras naargelang de grip.

Aandrijflijn

De Panda 4x4 beschikt over ESC (Electronic Stability Control) en het ELD-systeem (Electronic Locking Differential), een rijhulp voor situaties met weinig grip. Het ELD remt de wielen af die dreigen door te slippen door het koppel naar het wiel met het meeste grip te sturen. Deze functie kun je manueel activeren met een knop op de boordplank en wordt uitgeschakeld boven 50 km/u.

We konden het in de praktijk ervaren op een brug, waar de Panda zijn evenwicht hield op twee tegengestelde wielen. We kunnen bevestigen dat de kleine Panda over echte terreincapaciteiten beschikt, onder meer geholpen door de speciaal uitgedachte banden 175/65 R15 84T M+S. De versnellingsbak van de kleine 0.9 TwinAir met drukvoeding en 85 pk kreeg een extra verzet, waardoor de eerste versnelling ingekort kon worden om gemakkelijker vooruit te geraken in moeilijke omstandigheden. De 1.3 Multijet diesel met 75 pk stelt zich tevreden met vijf versnellingen en is in het voordeel door zijn hogere koppel (190 Nm tegenover 145 Nm voor de TwinAir).

Hartendief

Moet het nog gezegd dat we met enorm veel plezier achter het stuur kropen van deze atypische 4x4? Het speelse karakter van de Panda komt helemaal tot zijn recht met deze transmissie, die alle fantasietjes toelaat. Aan de bekende kwaliteiten van de Panda wordt een beter comfort, een amusant en veilig weggedrag en het mooie perspectief van extra capaciteiten in het terrein toegevoegd.

We amuseerden ons als een kind op het testterrein van Fiat in Balocco en legden de testparcours af met een stevig tempo. We reden ook met plezier op landwegen en op het vaste asfalt van het testcircuit. De Panda rijdt gezond, doeltreffend, veilig en comfortabel. De kleine TwinAir brult vrolijk en is speelser dan de Multijet omdat hij liever in de toeren klimt. Nu nog nagaan of je daar veel voor betaalt aan de pomp … Een vrij doordringend motorgeluid is één van de weinige gebreken van dit leuke kleintje. Het hinderde ons nauwelijks tijdens onze testdag, maar kan doorwegen bij langere ritten.

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Bruno Wouters. Source ©: Fiat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km