Testen

Beter met twee

8,5 miljoen verkochte exemplaren en 18 jaar dienst verdeeld over vijf generaties: de Fiat Punto is een succesverhaal. De zesde generatie krijgt een elegante, jeugdige neus en deelt zijn cilinderaantal in twee.
  • Piette François
  • 10 februari 2012
  • Fiat
Voor- en nadelen
  • Aantrekkelijke aanbieding 1.2 easy
  • Interessante co2-uitstoot
  • Nog altijd elegante lijn
  • Pittige twinair-motor
  • Esp in optie
  • Interieurpresentatie
  • Opletten voor verbruik (twinair)

Geschoren snor

Volg even aandachtig. De Punto is na de facelift Punto Evo geworden, een facelift die hem een snor gaf zoals de Fiat 500, niet echt in harmonie met de rest van de auto. Nu zet Fiat een stap terug: de Punto Evo wordt weer Punto en verliest zijn snor.

De aanpassingen beperken zich niet tot een scheerbeurt, want het nieuwe gezicht voegt sportiviteit toe. Ook de achterkant werd aangepast, vooral de lichtblokken. De Punto is zeker niet helemaal van figuur veranderd en we herkennen hem nog altijd bij de eerste blik. Maar moesten zijn allures helemaal omgegooid worden? De Punto blijft een elegante jongedame.

9 motoren

Fiat ziet het groots wat het motorenpalet betreft. Als benzine stelt de kleine Italiaan zes (!) motoren voor. We beginnen met de aloude Fire-motor (1.2 69 pk) de trouw op post blijft en eindigen met drie 1.4’s die 77, 105 of 135 pk leveren. De laatste twee genieten van de MultiAir-technologie. Maar de grote nieuwigheid is de knetterende en leuke TwinAir. Daar komen we dadelijk op terug.

Voor dieselrijders is er de traditionele 1.3 MultiJet met drie vermogensversies: 75, 85 of 95 pk.
Tot slot laat de Belgische importeur de lpg-versie links liggen en verkiest hij de aardgasversie met 70 pk (die ook benzine verbrandt).

TwinAir

De revolutie is dus de toevoeging van de tweecilinder TwinAir. Om de komst van deze kleine motor te vieren, krijgt de Punto nieuwe kleuren. En wat voor kleuren! Alleen op de TwinAir is de groene tint Lime Green beschikbaar. Zeer flashy, zoals we het graag zien, waardoor je op een parking vol grijze auto’s meteen jouw Punto terugvindt. Het dak wordt op verzoek in het zwart gelakt. De velgen en de zetels zijn ook specifiek voor deze versie.

De TwinAir, die al onder motorkap van de 500 en de Panda bromt, verschijnt hier in zijn traditionele vorm: twee cilinders in lijn, 900 cm³ en een kleine turbo. Je zou bijna geloven dat dit het motortje is voor de klimaatregeling in een Maybach, maar neen. Karakter heeft hij. De TwinAir is 85 pk en 145 Nm sterk, al vlakt de ecomodus het koppel af tot 110 Nm om de dorst te beperken.

Stap je met plezier in?

Het probleem is dat er in dit segment veel beweging zit. Naast een Peugeot 208 en een VW Polo overtuigt de Punto met zijn stijl, maar verliest hij binnenin van zijn pluimen. De presentatie is verouderd en hoewel zachte kunststof de schijn hoog houdt, klinken andere plastics hol. We kunnen maar beter op de weg letten dan de boordplank te bewonderen. In een tijd waarin centrale schermen alle informatie groeperen, verdeelt de Punto de bediening een beetje overal. Het TwinAir-logo dat op de middenconsole werd gekleefd, is ronduit goedkoop.

De kleine Italiaan herpakt zich wel met een zeer mooie zetelbekleding, specifiek voor deze versie.

Vrop-vrop

Tijd om de weg op te gaan. In tegenstelling tot de Fiat 500 of de Panda, waarin de motor nog fel klettert, komt de TwinAir hier beschaafder voor de dag. In vrijloop is hij bijna onhoorbaar en blijft relatief discreet zolang de bestuurder geen zware voet heeft.

Maar als je hem begint te kietelen en de kleine TwinAir wakker wordt, klinkt hij dof en klimt hij gezwind in de toeren. Wat een levendigheid voor zo’n klein molentje! Tussen 2.000 en 5.000 tr/min heeft hij de longen van een veel grote motor. We zouden kunnen blijven spelen met de zesversnellingsbak (met rubberachtige bediening, dat wel), ware het niet dat het verbruik je al snel tot de orde roept. Je zou bijna geloven dat de brandstoftank lek is: het verbruik loopt snel op tot 8,5 l/100 km.

Ecomodus

Dat is toch wat te veel van het goede. Schuif dus beter een cd met zenmuziek in de stereo (of verbind jouw iPod, dat is ook mogelijk), druk op de kleine ecoknop, schakel zo vroeg mogelijk en kijk ver vooruit. Dan zakt het verbruik tot minder dan 6 l/100 km, wat aanvaardbaar is. De sportievelingen zullen dat frustrerend vinden, want de kleine tweecilinder verliest karakter met zijn teruggeschroefde koppel. Je portefeuille vaart er wel bij.

En het comfort?

De Punto mishandelt jouw onderrug niet want de ophanging is vrij zacht afgesteld en is heel vergevingsgezind. Bij een sportieve rijstijl merken we wel enkele ophangingsbewegingen op. Sportievelingen zullen smullen van de achterkant die uitbreekt bij het lichten van je voet, anderen zullen de optie ESP zeker aankruisen voor meer veiligheid. Jammer, dit had standaard moeten zijn.

De prijzen

De nieuwe Punto heeft een interessant aanbod: 8.000 euro voor de 1.2 Pop. Maar tussen ons gezegd en gezwegen, je kunt beter 700 euro meer betalen voor de Easy-versie en genieten van een manuele klimaatregeling en een radio met mp3-functie.

Qua CO2-uitstoot is de Punto aantrekkelijk: de diesel stoot 90 g/km uit, de TwinAir 98 g/km. Fiscaal interessant voor bedrijven.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Fiat.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km