Testen

Koreaan trekt ten oorlog

Zuid-Korea valt Europa aan met een sportief, leuk en wild product : de Genesis Coupé. Bij zijn komst naar Europa in 2011 moesten de Europese en Japanse grootmeesters er weinig aandacht aan schenken. Ondanks enkele grote zwakheden, was de basis nochtans goed. Nu komt het Zuid-Koreaanse merk met een geslaagdere auto op de proppen. Genoeg om de sportieve referenties hoofdpijn te bezorgen?

  • Piette François
  • 29 april 2013
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Bodemprijs
  • Hels geluid
  • Onklopbare garantie
  • Prestaties van hoog niveau
  • Weggedrag (droge ondergrond)
  • Zachte automaat
  • Geen handsteun
  • Hoofdruimte (met open dak)
  • Stuurbekrachtiging mist feedback
  • Taksen
  • Weggedrag (natte ondergrond)
  • Windgeluiden

Eenvoudige basis

In oude potten kookt men de beste soep. Het gezegde geldt niet alleen in de keuken, Hyundai past het ook toe op zijn coupé. De Aziatische gigant lanceert een Genesis die sterk lijkt op een Nissan 370Z, maar dan met twee extra zetels. Hij heeft bijna alles in huis: een architectuur met achterwielaandrijving en zelfsper om de puristen tevreden te stellen, een atmosferische V6-motor voor de muziekliefhebbers en een suggestieve coupélijn.

Hetzelfde, maar beter

Bij zijn komst op het oude continent in 2011 bracht de Genesis een kleine glimlach op het gezicht van zijn tegenstanders. De reden? Een listig onderstel dat vaak overmand werd door het vermogen, een slordig interieur en een saaie, weinig geïnspireerde blik. De nieuwe Genesis veegt alles weg en herbegint. Het onderstel werd diepgaand verfijnd om aan onze wensen te voldoen en de stijl werd volledig herzien, zodat de neus er dreigender uitziet dan ooit. Terloops verbeterde Hyundai de kwaliteit van het interieur en voegt het nog een pak pk’s toe.

In het interieur

Nadat we verleid zijn door de sportieve stijl (vooral aan de voorkant), stappen we in en zien we dat Hyundai inspanningen heeft geleverd om de presentatie te verbeteren. Deze keer werden de harde plastics in de prullenmand gegooid. Hyundai voegde zelfs enkele instrumenten toe om het geheel op te vrolijken. Grote jongens zoals uw dienaar worden nog altijd slecht behandeld door het open dak, dat de hoofdruimte sterk vermindert.

Achterin vervoer je jouw schoonouders beter niet, maar kinderen zitten er op hun gemak. Spulletjes kunnen in de moduleerbare kofferruimte met neerklapbare achterbank. De koffertoegang is wel smal.

Punch

Terwijl de basisviercilinder 64 paarden wint, klimt de dikke V6 van onze testwagen van 303 naar 347 pk. Tegelijk stijgt het koppel tot 400 Nm. Directe brandstofinjectie en enkele nieuwe afstellingen zijn hiervoor verantwoordelijk. Voor de transmissie biedt Hyundai een manuele zesversnellingsbak standaard of een achttrapsautomaat in optie. Hyundai kondigt een topsnelheid van 260 km/u en een 0 tot 100 km/u in 5,9 seconden aan.

Muziek

De muziekliefhebbers mogen gerust zijn: de V6 GDI van Hyundai heeft niets van zijn magische klank verloren. Onder de kap klinkt nog altijd helder gezang en dat geeft je zin om een scheut gas te geven puur voor het plezier. Ernstig onderin, kristalhelder en verwoestend hogerop: de oren worden verwend. Goed nieuws is dat de motor intussen ook blijft duwen. Stevig, zéér stevig zelfs. In die mate dat de achterwielen niet genoeg grip kunnen leveren op een natte ondergrond. Hoewel we met zo’n cavalerie een manuele bak verkiezen, stelt de automaat van onze testwagen niet teleur. De schakelovergangen zijn voldoende snel en zacht.  

Plezier op droog wegdek

Op droog wegdek verheugen we ons over de evolutie van het onderstel. Schokken worden véél beter gedempt dan vroeger, de Genesis absorbeert oneffenheden zonder inzittenden of de wieltreinen door elkaar te schudden. Kortom, hij valt gemakkelijker en veiliger te besturen en de stabiliteit is superieur. Alleen de stuurbekrachtiging boezemt niet helemaal vertrouwen in, er ontbreekt feedback. Wat het evenwicht betreft, is het gemakkelijker om een bocht aan te snijden met de lichte viercilinder dan met de zware zescilinder.   

Voorbehoud op nat wegdek

Wees gewaarschuwd: op een natte ondergrond moet je niet te roekeloos rijden. Met ESP uitgeschakeld wordt de Genesis een echt driftbeest. Maar hij verliest doeltreffendheid. Forceer je het rechterpedaal, dan zoekt de achtertrein hopeloos naar grip om uiteindelijk uit te breken. We doen het dus wat kalmer aan en genieten van het aanvaardbare comfort, op enkele stroomlijngeluiden bij hoge snelheid na.

Prijzen

De 2.0T-basisversie begint bij 31.349 euro, waarmee de Genesis het ongelooflijke duo Subaru BRZ/Toyota GT 86 aanvalt. Met deze V6 belanden we in een heel andere categorie. Met gelijke uitrusting vraagt Hyundai nochtans maar 3.500 euro meer dan voor de viercilinder. De Genesis V6 is beschikbaar vanaf 38.849 euro en is dus een koopje, te vergelijken met de Chevrolet Camaro.

In gebruik is deze Genesis wel relatief duur door de taksen (je betaalt de volle pot) en verzekering, maar ook door de kosten van banden en andere speeltjes. Het verbruik blijft redelijk voor dit type motor (ongeveer 12 l/100 km). Tot slot juichen we de garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking toe.        

Conclusie

Met de Genesis biedt Hyundai een product met sterk temperament aan. De 2.0T-versie is al heel krachtig en met de V6 wordt hij pas echt wild. Vergeet in de V6 de strengheid en doeltreffendheid van de Japanners en Europeanen. Wil je sensaties? De Genesis heeft er in overvloed. Een originele wagen, verfrissend in dit tijdperk van politieke correctheid.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,6 /5 Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

Test: Smart #3, praktischer, maar minder leuk

De elektrische SUV-coupé Smart #3 is meer dan zomaar een afgeleide van de #1. Maar maken zijn unieke kenmerken hem beter, of net minder leuk dan zijn kleine broertje?

4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km