Testen

niet kleiner, wel fijner

Hyundai gaat in overdrive. De i10 is natuurlijk niet het meest iconische product van het merk, maar wel een belangrijk instapmodel voor de Koreanen. Hij werd volledig vernieuwd en brengt hoogwaardige technologie naar een lager segment.

  • Piette François
  • 18 oktober 2013
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Garantie
  • Geluiddemping
  • Gezond en leuk weggedrag
  • Koffer
  • Uitrustingsmogelijkheden
  • Verrassend ruim
  • Verzorgde afwerking
  • Gevoelloze besturing
  • Rijpositie verbeterbaar
  • Uitrustingspolitiek

Geen vlekkeloze start

Herinner je 1999. Hyundai presenteerde een bijzonder saaie Atos, een vierkante doos zonder ziel die een anonieme carrière kende. Pas in 2007 werd het serieus met de eerste i10. Deze keer lachte niemand meer, men voelde de dreiging uit Seoel. Nu steekt de tweede generatie van de i10 zijn neus aan het venster.

De markt

De markt van de kleine stadswagens explodeerde door de ecopremies, maar viel daarna een beetje terug. De benzines hebben in ieder geval de wind in de zeilen met 97 procent van de totale verkoop in België. De diesels spelen hier dus geen rol van betekenis en daarom heeft Hyundai besloten om de driecilinder diesel uit de vorige i10 definitief achterwege te laten. Merk ook op dat één stadswagen op de vijf uitgerust is met een automaat.

Leve Europa

De kleine i10 werd ontwikkeld in Europa en wordt gebouwd in Turkije, het is dus geen Aziaat. Hyundai investeerde drie miljard euro in zijn Europese infrastructuur en koestert grote hoop voor het Oude Continent. Europa is dus nog niet helemaal verloren. Voor de i10 mikken de Koreanen op 74.000 exemplaren in 2014.

Stevige jongen

Ooit was de Koreaanse stadswagen de smalste van het segment, vandaag is het net omgekeerd. De i10 is 3,67 meter lang en 1,66 meter breed, stevige afmetingen voor een stadsauto. Dat liet de designers ook toe om een sportiever, beter uitgewerkt maar nog altijd ingewikkelde stijl te tekenen.

Ruimte

Deze kleine vlo is alleen beschikbaar met vijf deuren en is meer gericht op gezinnen dan je zou denken. Vier volwassenen voelen zich op hun gemak (zekere geen vijf, laten we niet overdrijven) en bovendien is de toegang vlot. Uiteindelijk zijn vooral de voorste inzittenden wat minder bedeeld door de vreemde indruk ‘op’ de zetels te zitten. Maar je wordt het wel gewoon. Een speciale vermelding is er voor de koffer van 252 liter met een neerklapbare bank (40/60) standaard die het volume doet klimmen tot 1.046 liter.  

Twee motoren

Voor een keer zal dit hoofdstuk snel afgehandeld zijn. We beginnen met een 1.0 driecilinder van 66 pk en eindigen met een 1.2 viercilinder van 87 pk. Voor de transmissie is er telkens een manuele vijfversnellingsbak en de kleine motor kan gekoppeld worden aan een viertrapsautomaat. Daarmee is alles gezegd.

Kleurrijk

Nu de auto is voorgesteld, is het tijd om te rijden. Zoals gezegd, is de rijpositie voor verbetering vatbaar. Zo kun je het stuur niet regelen in de diepte, maar al bij al valt het wel mee. Het interieur komt erg warm over dankzij de levendige kleuren en de verbazingwekkende afwerking.

Pittig

Laten we beginnen met de 1.0, een motor die het gros van de verkoop zal uitmaken. Met één cilinder minder dan zijn grote broer, heeft hij moeite om enkele trillingen te isoleren maar voor een stadswagen is het geluidsniveau opmerkelijk beperkt. We waarderen ook zijn gewillige karakter: de motor is pittig, klimt vlot in de toeren en is rond de stad ruim op zijn taak berekend. De 1.2 heeft meer reserves, vooral bij hoge toeren maar verbetert de rijeigenschappen niet echt. Een speciale vermelding is er voor de versnellingsbak, die zacht en gemakkelijk schakelt.

Kleeft aan de weg

We moeten bekennen dat tegenover de messcherpe Europeanen de Zuid-Koreanen altijd wat dynamiek misten. Dat is voorbij, want deze i10 valt enthousiast te besturen. Akkoord, de feedback van de besturing is nog altijd kunstmatig (vooral in de 1.2), maar de i10 rijdt heel evenwichtig en is daardoor koning in de stad. Bovendien schept zijn wendbaarheid plezier op bochtige wegen. Merk op dat de 15-duimsvelgen het weggedrag stabieler maken.

Prijzen

Hyundai kondigt een nettoprijs aan van 8.449 euro in de afwerking Fun. Die omvat al zes airbags en een bandendrukcontrole. Er zijn verschillende afwerkingsniveaus mogelijk: Cool, Pop en Pop Pack. De laatste twee nemen het gros van de verkoop voor hun rekening. Voor 11.899 euro biedt de Pop al elektrische spiegels en ruitenheffers, led-lampen, airco en USB- en Aux-verbindingen. De 1.2 is voorbehouden aan de topversie Enjoy (13.899 euro).

Is de CO2-uitstoot een prioriteit voor jou, kies dan voor de Blue Drive-variant met 13-duimsvelgen, vier in plaats van vijf plaatsen en een beperkte CO2-uitstoot van 98 g/km.

Je krijgt altijd een uitzonderlijke garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking. Uiteindelijk betreuren we maar één ding: dat je door de weinige opties de i10 niet meer kunt personaliseren.

Conclusie

Voor het eerst in de geschiedenis steekt een Koreaanse constructeur er met kop en schouders bovenuit in een segment. De kleine i10 boort de concurrentie de grond in met zijn nieuwe platform, verzorgde interieur en uitrustingsmogelijkheden. Hij biedt ook echt rijplezier. Het maakt ons benieuwd naar de 22 nieuwe en vernieuwde modellen die tot 2017 op het programma staan bij Hyundai. De Europese constructeurs zullen zich nog eens over hun producten moeten buigen om dit offensief af te weren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km