Testen

Verschil in details

De Zuid-Koreaanse SUV ix35 kwam begin 2010 op de markt en vond snel zijn plaats in het C-segment. Drie jaar later overtreft de verkoop de verwachtingen van het merk: 250.000 stuks in Europa. In België-Luxemburg is dit het best verkochte product van het merk, in het spoor van de Nissan Qashqai, de nummer één van het segment.

  • Wouters Bruno
  • 11 oktober 2013
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Overtuigende motoren
  • Rijkelijke uitrusting
  • Automaat alleen beschikbaar met 4x4
  • Erg discrete evolutie

Het was dan ook niet nodig om alles om te gooien: Hyundai friste zijn bestseller heel discreet op. Hij krijgt leds vooraan en achteraan, xenonlichten, meer motoren en versnellingsbakken en enkele technische verfijningen.

Benzine of diesel

De 2.0 GDI benzinemotor is eindelijk beschikbaar onder de motorkap. Dit blok met directe inspuiting wordt standaard gekoppeld aan vierwielaandrijving en een zestrapsautomaat en levert 166 pk met een koppel van 205 Nm. Hij is er alleen met het hoogste uitrustingsniveau, Executive.

Bij de diesels kan de 2.0 CRDi met 136 pk en vierwielaandrijving nu ook gekoppeld worden aan een automaat met zes versnellingen. Alle versies van deze motor (136 en  184 pk) zijn voortaan uitgerust met een EGR-klep, behalve de variant met 136 pk en automaat. De meest ecologische versie Blue Drive, gebaseerd op de 1.7 CRDi met voorwielaandrijving, beperkt zijn CO2-uitstoot tot 135 g/km.

Technische evolutie

Het rijcomfort werd niet vergeten. De besturing reageert directer en de nieuwe bevestigingspunten van de ophanging zijn soepeler, wat geluid en trillingen beperkt. Op de Executive verschijnt het Flex Steer-systeem, waarmee je drie bekrachtigingsniveaus kunt kiezen: Normal, Comfort of Sport. Interessant voor wie bagage trekt is de veiligheidsfunctie geïntegreerd in de stabiliteitscontrole (ESC). Nog op de Executive gebruikt de Smart Parking Assist parkeersensoren en een achteruitrijcamera om parkeren te vergemakkelijken.

Rijkere uitrusting

De uitrusting werd gemoderniseerd en verrijkt met led-technologie voor de stand- en daglichten, bixenonkoplampen en nieuwe aluminium velgen met 16, 17 of zelfs 18 duim.

Ook het interieur werd verbeterd, onder meer met een TFT-multimediascherm tussen de tellers en een nieuwe LCD-aanraakscherm van zeven duim op de middenconsole met geïntegreerde navigatie. Telefoonfuncties, Bluetooth en iPhone/iPod-connectiviteit zijn op de afspraak.  

Het instrumentenbord kreeg een extra streepje chroom rond de ventilatiemonden, verlichte bekerhouders en een schaduwstrook voor de voorruit. De materialen gebruikt voor de zetels en deurpanelen gaan erop vooruit en naargelang het niveau kent de uitrusting zijn gelijke niet in deze categorie, met bijvoorbeeld verwarmde zetels achteraan of een panoramisch dak dat opent.

De Zuid-Koreaanse SUV behoudt enkele stevige argumenten van zijn voorganger, zoals de grootste koffer van zijn categorie (591 liter) maar ook vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking, met assistentie in heel Europa.

Achter het stuur van de nieuwe ix35 blijft de evolutie discreet. Alleen een geoefend oog zal de lichtjes hertekende lichtblokken en nieuwe velgen opmerken. De evolutie is meer uitgesproken in het interieur door het nieuwe zevenduimsscherm en de mooiere materialen.

Discrete maar overtuigende evolutie

Bij een (te) korte test konden we het comfort van de automaat waarderen, zowel met benzine- als de dieselmotor. Terwijl bijna 85 procent van de verkochte exemplaren op de voorwielen wordt aangedreven, is het jammer dat de constructeur de automaat alleen aanbiedt met vierwielaandrijving. Het dieselblok leek ons discreet. Zowel de benzines als de diesels zijn aangenaam in gebruik en getuigen van een goede beschikbaarheid vanaf de laagste toeren.  

In rustige handen blijft de ix35 een aangename metgezel. Rij je meer ‘opgejaagd’, dan kom je zijn limieten tegen: het is moeilijk om een groots comfort en nauwkeurig weggedrag te combineren in een SUV met een hoger zwaartepunt dan een berline. De grip komt uiteraard beter tot zijn recht als het vermogen en koppel over de vier wielen verdeeld worden, maar het beoogde publiek zoekt blijkbaar geen lastige terreinen.  

Meer lezen over:

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km