Testen

Tweede sessie

Na bewezen te hebben mee te kunnen strijden met de beste gezinswagens, heeft Hyundai zich op een oude specialiteit toegespitst: een kleine en karaktervolle sportwagen. Spijtig genoeg was de Veloster iets te braaf. Een turbo later blijkt Hyundai opnieuw mee te zijn!

  • Piette François
  • 15 februari 2013
  • Hyundai
Voor- en nadelen
  • Eindelijk een waardige motor
  • Functioneel
  • Garantie van 5 jaar zonder kilometerbeperking
  • Standaarduitrusting
  • Unieke stijl
  • Veilig en efficiënt weggedrag
  • Een te rationele keuze?
  • Geen buitentemperatuurmeter
  • Toegang tot de plaatsen achterin
  • Zicht ¾ achteraan
  • Zichtbaarheid 3/4 achteruit
  • Zitpositie (voor grote bestuurders)

Leuk, maar …

Met zijn drie zijdeuren, agressieve look en grondig herziene lijnen is de Veloster een buitenbeentje in het segment van de coupés. Maar is dit een coupé of een sportieve berline? Moeilijk om te zeggen. Dat zijn sportiviteit zich tot zijn look beperkt, is echter wel duidelijk. Onder de motorkap zit dan ook een karakterloze 1.6 l benzinemotor met amper 140 pk. Ook de wegligging heeft moeite met een sportief rijgedrag. Kortom, goed geprobeerd, maar zonder al te veel glans. Hyundai geeft het echter niet op, en brengt een Turbo-versie op de markt die de balans wel eens zou kunnen omgooien ...

Bad Boy!

In zijn matte kleur maakt deze Veloster Turbo meteen indruk. Hyundai heeft dan ook geen moeite gespaard om het publiek proberen te overtuigen: bumpers, mistlichten, spoilers en uitlaat werden allemaal aangepast. Agressiever is moeilijk! Als we de afmetingen onder de loep nemen, dan is de Veloster eigenlijk een "kleine" auto:  4,22 m lang, 1,79 m breed en 1,4 m hoog.

Eindelijk de nodige pit

De motor is nog altijd de traditionele viercilinder benzine van 1,6 l met directe injectie. Maar in combinatie met de Twin Scroll-turbo is hij op slag heel wat krachtiger: 180 pk en 265 Nm koppel. Dit heeft uiteraard de nodige impact op de prestaties: 8,1 seconden om aan 100 km/u te geraken, wat 0,3 seconden sneller gaat in combinatie met de automatische versnellingsbak.

Hors d'oeuvre

De look van de Veloster Turbo laat geen twijfel mogelijk over zijn capaciteiten. Het interieur daarentegen valt wat tegen. Het heeft wat weg van een i30, maar dan wel met plastic van minder goede kwaliteit. Het sportieve karakter blijkt uit enkele metalen onderdelen, maar zonder veel overtuiging. Grote personen die voor een open dak kiezen, zullen spijtig genoeg met gebogen hoofd plaats moeten nemen achter het stuur van deze machine. Ook achterin zal de hoofdruimte de groten zorgen baren, evenals de moeilijke toegang tot de plaatsen achterin, ondanks de deur.

Contact

We gaan ervan uit dat het beste onder de motorkap zit. Bij het aanzetten van de motor hadden we ons aan een sportief motorgeluid verwacht! Maar ook dat was een ontgoocheling, met een zwakke en alles behalve sportieve klank. Even de motor in de toeren jagen, maar dat brengt geen soelaas. Ne enkele meters rijden, valt het echter meteen op dat we hier met een heel anders beest te maken hebben. Schakelen, de ophanging, de bediening: dit voelt eindelijk aan als een sportwagen.

Eindelijk genoeg vermogen

De Veloster Turbo blijkt over het nodige potentieel te beschikken voor een dynamische rijstijl. We hadden graag wat meer sensaties gevoeld, maar als we naar de snelheidsmeter kijken, zien we dat die heel vlot vooruit gaat. De 180 pk zijn wel degelijk aanwezig, niet heel demonstratief, maar wel doeltreffend. De handgeschakelde versnellingsbak is aangenaam en komt goed overeen met de filosofie van het model.

Het andere goede nieuws is dat zijn wegligging eindelijk de verwachtingen inlost. De Veloster Turbo reageert gezond en met een mooie precisie. Ook hier geen onvergetelijke indruk, maar gewoon doeltreffend.

Prijzen

Er is één versie beschikbaar, en die kost 28.999 euro. Voor die prijs geeft Hyundai er wel zo goed als alles bij, gaande van lichtdetectoren tot de lichtmetalen velgen van 18 duim, via de automatische klimaatregeling en de snelheidsregelaar. Het enige wat ontbreekt, is een thermometer voor de buitentemperatuur.

Hyundai kondigt een gemiddeld verbruik van 5,6 l/100 km aan, maar in werkelijkheid zal dit eerder om en bij de 8,5 liter bedragen. Opgelet, de tank heeft een inhoud van slechts 50 liter.

Conclusie

Met de turbo verdient de Veloster eindelijk zijn sportieve strepen. Zo had hij eigenlijk altijd al moeten zijn. Dit is waarschijnlijk niet de meest karaktervolle sportwagen, maar zijn look en functionaliteit (neerklapbare achterbank 40/60, zijdeur achteraan) maken er een atypisch model van.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer, François Piette. Source ©: Hyundai.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km