Testen

Japanse klasse

De compacte Infiniti EX37 ziet er sportief uit. Nochtans is deze SUV (Sports Utility Vehicle) voor de gewone baan bedoeld. De Mazda CX-7 deed hem dit al voor, maar hier begeven de Japanners zich toch op een hoger niveau.
  • Piette François
  • 26 november 2009
  • Infiniti
Voor- en nadelen
  • Dynamisch weggedrag
  • Geraffineerde en muzikale motor
  • Klantendienst
  • Prijs/uitrusting
  • Stijl
  • Uitstekende automaat
  • Alle-terreincapaciteiten
  • Bergvakken
  • Kleine kofferruimte
  • Verbruik
  • Zichtbaarheid 3/4 achteraan

Compact

De benaming EX37 doet niet dadelijk aan een auto denken. Toch oogt het koetswerk elegant. Het agressieve front loopt vloeiend over in het golvende profiel dat in een fijn gelijnd achterdeel eindigt. De auto ziet er erg aantrekkelijk uit en de afmetingen blijven binnen de perken. In tijden waar er een SUV-fobie de kop opsteekt, is dit een voordeel. Ondanks de wat coupéachtige lijn heeft ook de EX37 de kwaliteiten van een break. Het interieur is ruim en moduleerbaar. Dankzij de integrale aandrijving en de bodemvrijheid profileert hij zich ook als SUV. De Infiniti EX37 is een gespierde atleet. Kortom, een geslaagde mengeling van genres.

V6-motor

Onder de kap ontdekken we de schitterende V6-motor uit de 370Z. Van bij de eerste omwenteling van de krukas herken je de nobele afkomst van de motor. De 3,7-liter V6-motor levert 320 pk en 360 Nm bij 5.200 omwentelingen per minuut. Het hese motorgeluid doet heel wat potentieel vermoeden en vanaf de eerste meters voelt de motor soepel en bereidwillig aan. Bij middentoerentallen wordt hij krachtiger en dichtbij de rode zone wordt de motor zelfs wild. Die rode zone bereik je trouwens pas bij 7.500 omwentelingen per minuut. De fluwelen en hese stem verandert dan in een scherpe en opwindende sound. Voor een SUV is dat eerder uitzonderlijk en je kunt maar moeilijk aan de lokroep van de hoge toeren weerstaan. Tot je merkt hoe hoog het verbruik wel is! De EX37 is enkel beschikbaar met een automaat met zeven verhoudingen. Die werkt zacht, levendig en intelligent. Ook in manuele modus is hij bijzonder aangenaam.

Vrouwelijk

Ondanks zijn sportieve roeping ziet het er toch naar uit dat het merendeel van de klanten vrouwen zijn. De verzorgde afwerking en de afwezigheid van macho schakellepels achter het stuur zijn hiervan het beste bewijs. Bovendien is de auto makkelijk in de stad. Maar toch heeft hij nog heel wat andere troeven.

Ballerina

De EX37 heeft een voorbeeldig weggedrag. Hij behoort beslist tot de best sturende SUV’s op de markt. Bij de minste stuurbeweging volgt hij het opgelegde traject en ook bij fors uitaccelereren blijft hij rustig en beheerst. De vierwielaandrijving grijpt onmerkbaar maar gepast in en als de achterwielen hun grip dreigen te verliezen, wordt het overtollige vermogen onmiddellijk naar de voorwielen gestuurd. De EX37 rijdt dan ook erg levendig. Buiten de normale wegen zal de vierwielaandrijving je echter niet over elke hindernis helpen. De Infiniti EX37 is uitsluitend voor de gewone weg bedoeld.

Weinig praktisch

Binnenin is er voldoende plaats voor vier of vijf inzittenden. De bergvakken zijn echter op één hand te tellen en ook de koffer - met een volume van 340 liter – is belachelijk klein voor zo’n grote auto. Met een druk op de knop leg je de achterbank neer waardoor de bagageruimte 1.175 liter groot wordt. Wie de EX37 geregeld in de stad wil gebruiken, moet rekening houden met een beperkt zicht naar achteren. Gelukkig zorgt de achteruitrijcamera voor een klare kijk ter hoogte van de bumper.
Toch is de EX37 een erg aangename reisgezel. De geluiddemping is perfect en ook het uitstekende rijcomfort, de erg goede afwerking en de uitgebreide uitrusting zijn doorslaggevende troeven. Enkel het verbruik van de V6-benzinemotor gooit een schaduw over deze ‘bijzondere Japanner’.

Prijs en uitrusting

De EX37 is enkel beschikbaar met de V6-motor en de automatische versnellingsbak met zeven verhoudingen. Op het vlak van afwerking kan je kiezen tussen twee niveaus. De instapversie kost 50.200 euro. Standaard is de auto uitgerust met bi-xenonverlichting, cruise control, automatische airco met twee gescheiden zones, een multifunctioneel stuur, parkeersensoren voor en achter, een elektrochrome achteruitkijkspiegel, een handsfree-kit, regen- en lichtsensoren en een hele resem airbags. Voor de GT-afwerking tel je 1.900 euro extra neer. Die omvat ondermeer een elektrische afstelling van het stuur, lederen bekleding en nog meer afstelmogelijkheden voor de voorstoelen. De kwaliteit van de service van Infiniti is ondertussen legendarisch.
Het gemiddeld verbruik is ongeveer 13 l/100 km. Maar een zware voet en veel stadsverkeer kunnen die cijfers de hoogte in jagen.

Conclusie

De Infiniti is een van die outsiders waarmee je wel degelijk rekening moet houden. Hij heeft stijl, rijdt dynamisch en is erg compleet uitgerust. Bovendien is de service van het hoogste niveau. Zijn enige minpunten zijn de dorstige V6-benzinemotor, de relatieve merkonbekendheid en het beperkte dealernet. Volgend jaar komt de EX37 met een dieselmotor onder de kap eraan. De Audi Q5 en de BMW X1 zullen op hun tellen moeten passen. De Infiniti EX37 heeft immers troeven genoeg om deze iconen op eigen terrein te verslaan.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Infiniti.

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
4,0 /5 Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

Test: Porsche Macan, even geslaagd als EV?

De Macan wordt volledig elektrisch in zijn nieuwe generatie. Laten we zien of deze sportieve SUV met batterijen en zonder uitlaten ons even enthousiast maakt achter het stuur.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Test: Audi A3, naar een hoger niveau met de facelift

Na de Sportback en de sedan krijgt de Audi A3 een nieuwe Allstreet-versie met zijn facelift voor 2024. Maar is dit het enige interessante nieuws in het gamma van de compacte Duitser?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km