Mercedes-Benz
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.
De cabrio is rechtstreeks afgeleid van de G37 coupé en oogt erg sportief en elegant. Hij trekt de aandacht, zeker met de twee uitlaten die een zachte en melodieuze klank tentoonspreiden. Met het metalen dak dicht lijkt de auto sterk op de coupé en met het dak naar beneden wordt hij werkelijk onweerstaanbaar.
Echt ruim kun je de G37 cabrio niet noemen. Zeker achteraan is de hoofdruimte vrij beperkt en is het aangenamer om met open dak te rijden. Aan sfeer en charme is er zeker geen gebrek. De afwerking is verzorgd en zoals altijd bij Infiniti is de uitrusting bijzonder compleet. Het individualiseringsprogramma biedt een uitgebreide keuze van houtafwerking, tot roodgekleurd hout toe. Vreemd, maar na verloop van tijd went het wel en begin je het zelfs mooi te vinden. Alle bedieningen vallen perfect in de hand en het infotainementsysteem laat zich relatief eenvoudig bedienen eens je de logica doorhebt.
Het grootste minpunt van deze Infiniti is de koffer. Met het dak dichtgeklapt is die 366 liter groot, maar met het dak open blijft er maar een belachelijke 70 liter over. Een kleine sportzak en een paraplu en de koffer zit vol. Niet veel meer dan de Toyota iQ dus. Het nijpende tekort aan bergvakken verergert dit gebrek nog.
Een dergelijke auto smeekt om te rijden, zeker als de zon van de partij is. Van bij de start laat de G37 cabrio zijn diepe stem weerklinken. Dat belooft veel goeds. We zetten de automaat in D en zijn vertrokken.
De V6-motor komt uit de Nissan 370Z. Hij verloor enkele pk’s (nu 320 pk), maar vertoont een zeer smeuïg karakter. De rode zone van de toerenteller mag dan pas bij 7.500 toeren beginnen, de motor voelt zich het best bij gemiddelde toerentallen. Maar na een kleine druk op het gaspedaal schakelt de zevenbak meteen naar beneden met een stootje tussengas en schiet de G37 fluks vooruit. De diepe klank van de motor klinkt wat feller en dankzij twee dikke uitlaten kun je van het geluid genieten in stereo. De versnellingsbak is een juweeltje. Zowel de sturing als de snelheid zijn uitzonderlijk goed. In manuele modus overtuigt hij iets minder. De zachte werking past volledig bij het imago van de auto. De cabrio is geraffineerd, maar minder sportief dan de coupé. Dat komt door het forse leeggewicht van 1.898 kg.
Op de weg verrast de cabrio door zijn uitstekende weggedrag. Uiteraard kun je hem niet vergelijken met de levendige 370Z, daarvoor is hij te zwaar. Maar het weggedrag is veilig en gezond. Zonder dat de auto gaat hangen, voel je toch wat inertie bij hogere bochtsnelheden. Deze cabrio is niet gebouwd om over bochtige wegjes te razen. Met de kap open genieten van de zon, de natuur en de schitterende klank van zes cilinders, dát is zijn troef. Deze Infiniti moet het hebben van zijn comfort.
De verhouding prijs/uitrusting is altijd al een sterk punt geweest van Infiniti. Goedkoop is de G37 cabrio niet: 51.750 euro. Je krijgt daarvoor wel een complete uitrusting: achteruitrijcamera, cruise control en snelheidsbegrenzer, parkeerhulp vooraan en achteraan, elektrisch regelbare stuurkolom, verwarmde stoelen vooraan, bi-xenonverlichting, regen- en lichtsensoren, 19-duims lichtmetaalvelgen, lederen interieur, radio-cd-mp3 met harde schijf, een USB- en iPod-aansluiting, enzovoort. Wie nog meer wil, kan altijd voor de GT-uitvoering kiezen die nog beter uitgerust is. Infiniti gaat prat op een perfecte en uitgebreide service en verwent zijn klanten tot in de puntjes.
Ter informatie: ons verbruik schommelde rond 13,8 l/100 km.
Als een traditionele Audi A5 of BMW 335i cabrio je wat banaal lijken, dan is deze Infiniti een uitstekend alternatief. Per slot van rekening is hij minder duur dan zijn rivalen en voegt er nog een originele toets en een onklopbare verhouding prijs/prestaties/uitrusting aan toe. En heel veel rijplezier.
Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.
De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?
Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?
De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?