Testen

Infiniti Q30: Een veroveringswapen?

De merknaam Infiniti is nog geen grote bekende op onze Europese wegen, maar toch zet Infiniti ondertussen stevig voet op onze bodem. Eerst was er de Q50 die vrolijk in de poel sprong waar het trio Audi A4 - BMW 3-Reeks en Mercedes C-Klasse de plak zwaait. De Q50 bracht het er goed van af, ook in de verkoopcijfers. Nu schakelt Infiniti met deze Q30 een versnelling hoger. Hij zal in het segment van de Audi A3, BMW 1-Reeks en Mercedes A-Klasse de lat hoger willen leggen.

  • Piette François
  • 06 november 2015
  • Infiniti
Voor- en nadelen
  • Aangenaam rijgedrag (vooral de q30s)
  • Hoog comfortgehalte en isolatie
  • Originele stijl
  • Ruim aanbod motoren
  • Uitrusting
  • Doorsnee interieur
  • Draaicirkel
  • Prestaties van de 1.5d zijn nipt
  • Vering (1.5d)
  • Weinig ontwikkeld dealernetwerk

Infiniti is zeker niet het eerste merk dat uit de schaduw probeert te stappen en zijn deel van het zonlicht opeist. Maar het is niet eenvoudig om de Duitsers te slim af te zijn in het segment van de compacte premium wagens. Velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren. Maar wat is Infiniti eigenlijk? Voor degenen die het nog niet kennen, Infiniti is het luxemerk van Nissan, net zoals Lexus het premium merk is van Toyota.

Allianties
De samenwerkingen veranderen alles. Hierdoor behoort Infiniti tot de alliantie van Renault-Nissan en die hebben op hun beurt een overeenkomst met Mercedes! Het is deze alliantie die voor de kleine motoren zorgt voor het Duitse merk. In ruil daarvoor stelt Mercedes haar platform en haar grotere motoren ter beschikking aan de Frans-Japanse alliantie. En dit speelt hard in het voordeel van Infiniti: de Q30 is immers gebouwd op het platform van de A-Klasse en herneemt ook diens motoren. Een aanval op de Duitsers inzetten door hen met gelijke wapens te bestrijden? De Q30 heeft zijn start niet gemist.

Atypisch
Een van de doorslaggevende argumenten wanneer je voor een nieuwe wagen moet kiezen, is zijn design. En de Q30 tapt daarvoor uit een speciaal vaatje: een agressieve grille, een vloeiende daklijn, atypische stijlkenmerken, een verhoogde bodemvrijheid… Rond de Q30 lijkt een crossover-aura te hangen, maar dat is hij niet. Een crossover-versie, de QX30, zit immers nog in de pijplijn.

Voor Mercedes-liefhebbers? 
Wie af en toe achter het stuur van een Mercedes A-Klasse zit, zal heel wat elementen van het interieur van de Q30 herkennen: heel wat bedieningsknoppen en instrumenten zijn ingevoerde exemplaren uit Duitsland. Rationaliseren boven alles… Infiniti behoudt echter ook zijn eigen identiteit. Dat is hoofdzakelijk toe te schrijven aan het nieuwe dashboard, dat deels met leder en deels met Alcantara is bekleed in de luxueus uitgeruste versies.

Het interieur ademt dan wel stijlvolle klasse uit, de ruimte die geboden wordt is niet uitzonderlijk. De bewegingsvrijheid voor je benen achteraan is beperkt en grote personen die achteraan zitten, zullen met hun hoofd te dicht bij het plafond komen. Zeker wanneer de wagen is uitgerust met het optionele zonnedak. De koffer heeft een respectabele inhoud van 368 liter.

Motoren
In tegenstelling tot Lexus die voor zijn compacte berline slechts een motor aanbiedt (CT 200h), biedt Infiniti een mooi pallet aan motorisaties aan: bij de diesels biedt de fabrikant een 1.5 en een 2.2d aan die respectievelijk 109 en 170 pk ontwikkelen. Bij de benzinemotoren heb je de keuze uit drie verschillende vermogens: de 1.6 met 122 pk of met 150 pk en een 2.0 met 211 pk. De Japanse fabrikant heeft de Q30 standaard uitgerust met voorwielaandrijving, maar optioneel kun je kiezen voor vierwielaandrijving of voor een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling.

Achter het stuur
We begonnen de test met de wagen die het grootste deel van de verkoop voor zijn rekening zal nemen in België: de 1.5 dCi 109. Het is een basismotor die we reeds kennen van heel wat Renault-, Dacia- en Nissan-modellen. Hij is soepel en voldoende stil, maar op een gevarieerde route moet je regelmatig van versnelling wisselen. Zijn vermogen is aan de nipte kant. Hij ontbreekt dus die extra tweede adem die het rijden echt aangenaam maakt. Verder is de vering te zacht afgesteld zodat hij de neiging heeft om wat zweverig te worden bij een dynamische rijstijl. Dat gezegd zijnde, het is een motor die wel voldoet voor iemand met een rustige rijstijl en zonder heuvels op zijn dagelijks traject.

2.2d
De 2.2d biedt een heel ander rijgedrag. Hij is actiever, reageert flukser en is stiller dan we van ‘m gewoon zijn onder de motorkap van heel wat Mercedessen. Gekoppeld aan een automatische zevenversnellingsbak is dit de perfecte vertaling van een ijzeren hand in een fluwelen handschoen. De echte sportievelingen onder ons zullen het jammer vinden dat hij precisie mist bij het sturen, maar ze zullen gecharmeerd zijn door zijn voortrein die zich wel precies laat sturen en controleren. En deze rijstijl knaagt nooit aan het hoge gehalte van comfort. Zowel qua vering als qua isolatie brengt hij het er prima van af.

2.0T
Maar het is pas echt achter het stuur van de Q30S die voorzien is van een viercilinder met turbo die 211 pk levert dat ons hart helemaal opleeft. Hij blijft prima geïsoleerd en zijn turbo laat zich enkel horen als tweede adem tijdens acceleratie… En versnellen doet hij als de beste. Het chassis rust op een sportvering die verlaagd en stugger is. Dat is zeker de juiste keuze voor de Q30S terwijl de vering het filteren van oneffenheden prima blijft volhouden. Het rijgedrag en het sturen is op deze manier preciezer. Een uitstekende combinatie!

Budget
Infiniti geeft de Q30 een prijskaartje mee van 24.750 euro. Dat is een trapje onder de A-Klasse maar met een robuuste uitrusting een terechte plaats. Een Q30 Premium met 1.5d komt op 27.290 euro en dat is netjes in lijn met de concurrenten… Jammer, we hadden stilletjes op een scherpere prijssetting gehoopt.

Conclusie
Met een basis van de A-Klasse om van te vertrekken, heeft deze Q30 de middelen om zijn ambities waar te maken. Hij is mooi vormgegeven, comfortabel en zeer goed afgewerkt. Hij biedt een groot aantal afwerkingniveau’s aan en een mooi pallet motorisaties om op die manier een groot publiek te bereiken. Zijn verleidelijk ontwerp zal weinig moeite hebben om mensen die net opzoek zijn naar iets anders weten te bekoren. Als nu het dealernetwerk nog voldoende snel uitbreidt, heeft deze Q30 de wind in alle zeilen.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen tests voor jou

Meer tests
3,9 /5 Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

Test: Audi SQ8 Sportback e-tron, kroon in gevaar?

De Audi SQ8 Sportback e-tron is officieel het summum van de elektrische SUV’s van Audi. Maar kan hij de dreiging van de modernere SQ6 e-tron weerstaan?

3,3 /5 Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Test: Volkswagen Polo, nog steeds geen mini-Golf...

Heeft de 6e generatie Volkswagen Polo het na de facelift in zich om uit de schaduw van zijn grote broer te komen, de legendarische Golf?

3,5 /5 Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Test: Mercedes B-Klasse, ondergewaardeerde alleskunner

Er wordt minder over gesproken, maar ook de Mercedes B-Klasse kreeg onlangs een facelift. En het is misschien wel het fijnste model van de compacte Mercedes-familie... Zolang die nog bestaat.

3,7 /5 Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

Test: Skoda Kodiaq 2024, Ruimte met de grote R

De tweede generatie Skoda Kodiaq bouwt verder op het succes van zijn voorganger met nog meer ruimte, nog meer praktische snufjes en nu ook een plug-inhybride motorisatie. Valt er nog iets op aan te merken?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km