Jaguar
In 2018 was de Jaguar I-Pace een van de eerste premium elektrische SUV’s op de markt. Is hij in 2023 nog steeds zo vooruitstrevend, nu het merk aan de vooravond van zijn elektrische revolutie staat?
In 2018 was de Jaguar I-Pace een van de eerste premium elektrische SUV’s op de markt. Is hij in 2023 nog steeds zo vooruitstrevend, nu het merk aan de vooravond van zijn elektrische revolutie staat?
De XF is nog een model uit het ‘klassieke’ tijdperk van Jaguar, dat aan de vooravond staat van zijn elektrische transformatie. Is deze Britse klassebak dan nog mee met zijn tijd anno 2023?
Jaguar is enkele jaren geleden ook gezwicht voor de SUV. Maar het merk heeft zijn stijl en finesse behouden, zoals deze F-Pace bewijst, die ondanks zijn grote formaat een katachtige behendigheid belooft.
Het Britse merk met de katachtige naam en het bijhorende logo is al jaren een vaste waarde in het segment van de gezinsberlines met deze XE, die jacht maakt op het terrein van de Audi A4, BMW 3 Reeks en Mercedes C-klasse. Eens zien of hij hen angst kan inboezemen.
Ondanks zijn 7 jaar doet de Jaguar F-Type het hart van sportwagenliefhebbers nog steeds sneller slaan. Deze facelift na een lange halve carrière verfijnt het oorspronkelijke recept nog, zodat dit een van de meest complete GT’s van de markt is.
Nee, een pk-potente dieselmotor lepelde Jaguar niet in het vooronder van zijn F-Pace SVR. De Britten doen nog steeds een beroep op hun V8-benzine met compressor. En dat in ecologische tijden…
In het segment van de compacte premiumberlines is de Jaguar XE altijd een outsider geweest. Om hem beter te bewapenen tegen de hegemonie van de Duitse drie, krijgt de Brit een facelift en hulp van de rest van het Jaguar-gamma.
De strijd in het segment van de elektrische SUV’s ligt wagenwijd open. Het waren niet de Duitsers maar de Britten van Jaguar, die met deze I-Pace de eerste krijtlijnen uitzetten voor de tegenzet van de klassieke constructeurs op Tesla. Moeten de Amerikanen opletten? Antwoord in deze test op eigen bodem.
Tel je de elektrische I-Pace mee, dan heeft Jaguar er op korte tijd drie SUV’s bij gekregen. De kleinste is deze E-Pace. Die heeft in tegenstelling tot wat de “E” doet vermoeden geen elektrische aandrijving, maar in deze test de krachtigste diesel uit het E-Pace-gamma.
Voor Tesla was het makkelijk om het segment van de elektrische SUV te veroveren: het was lange tijd de enige speler. Maar de klassieke constructeurs hebben hun tegenoffensief klaar: uit Korea komt de Hyundai Kona, uit Duitsland de Audi e-tron, en uit Groot-Brittannië deze Jaguar I-Pace.
Met een SUV zit je hoger, met een Duits logo krijg je toegang tot meer technologie en met een hybride stoot je nog minder CO2 uit. En toch… werkt de combinatie break/V6 diesel/Jaguar verrassend goed.
Sinds het debuut van de Jaguar F-Pace, zo’n twee jaar geleden, is het motoraanbod van de Britse SUV uitgebreid met enkele viercilinders uit Jaguars Ingenium-familie. Wij deden de test met de 25d, de 240 pk sterke viercilinder diesel die bij de zelfontbranders het gat dichtrijdt tussen de viercilinders en de V6.
Een compacte SUV met voorwielaandrijving, maar toch voorzien van het logo met de kat? De Britten wagen zich aan een concurrent voor de Audi Q3, BMW X1 en Mercedes GLA. Die blijkt over heel wat talent te beschikken…
“We zetten vandaag in op twee strategieën”, wisten ze ons bij Jaguar te vertellen. “De eerste is het aanboren van nieuwe markten, de tweede het uitbreiden en verder verbeteren van bestaande modellen.” Strategie 1 doen de Britten met de aankomende E-Pace en I-Pace, strategie 2 met de XF Sportbrake en deze vernieuwde Jaguar XJR575.
We steken in onze job af en toe met een cliché van wal, maar clichés zijn vaak gebaseerd op feiten. Het cliché in kwestie: de alleenheerschappij van de Duitse drie is voorbij. Bij de luxueuze reisbreaks hebben er zich heel wat concurrenten naar het premiumniveau getild. De Volvo V90 bijvoorbeeld. En natuurlijk deze nieuwe Jaguar XF Sportbrake.
In 2013 maakte de Jaguar F-Type zijn debuut in alle bescheidenheid: uitsluitend als cabriolet, met drie motoren. Vier jaar later kunnen we spreken van een uitgebreid gamma. Een speciale, beperkte reeks mag dan uiteraard niet ontbreken.
Bij Jaguar dachten ze er al van het begin aan: een basis-F-Type met 4 cilinders. Mist de Brit daarmee een deel van zijn charme of kan hij ons toch betoveren?
De BMW 5-Reeks zet vooral in op royaal comfort en connectiviteit. Hij profileert zich dus steeds meer als een hypermodern mobiel salon. Met een beperkt gewicht en de voortrein van de F-Type verslindt de Jaguar XF meer asfalt dan ooit om sportieve kaderleden te verleiden. De omgekeerde wereld?
In het kielzog van zijn facelift krijgt de Ford Puma ook een (of meer) elektrische versie(s). Een katachtige die niet meer spint of gromt, dus!
Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is de nieuwe generatie elektrische SUV van Audi hier. Welkom aan de Q6 e-tron, de neef van de elektrische Porsche Macan.
Fiat zou overwegen om de nieuwere 500e ook met benzinemotor te lanceren om de verkoop van het model te stimuleren, nu de EV-verkoop vertraagt...
De constructeur verkeert in zware financiële problemen.
Met een vanafprijs van 233.590 euro wordt de Mercedes-AMG SL 63 S E Performance de duurste AMG die het Duitse merk momenteel aanbiedt!
De verkoopprijs bedroeg bijna 270.000 euro!
De McLaren Artura cabrio kost ongeveer 25.000 euro meer dan de coupé, maar is ook 20 pk krachtiger!
Een van de meest bijzondere F1-wagens ooit staat te koop! Deze gekke bolide werd in 1976 en 1977 bestuurd door Jody Scheckter.